Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nån som är duktig på elektronik?

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Nån som är duktig på elektronik?

    Och kan tänka sig försöka laga en Switchande nätdel?
    Nej, det är inte ATX, men ganska lika, det är till en SUN Blade.
    Hela anledningen till att jag vill laga istället för att köpa ett beg är att jag inte ens vet om burken är hel, och då en beg nätdel kostar 4500 på eBay så har jag ingen lust att chansa.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 241
    Kanske inte svar på frågan, men det brukar inte stoppa oss annars...
    1. Antar att du vet med säkerhet att det är fel på nätdelen.
      Hitta en verifierat fungerande och testa med?
      Kontrollmäta diskreta komponenter, som elektrolyter, en och en. Kan man identifiera en eller fler enskilda defekta komponenter kan det ju räcka även om man inte har 100% koll på funktionen hos helheten.
    2. Kan det vara så att nätdelen fungerar men det är fel på datorn?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Tja, det verkar som det är nätdelen för den bara klickar, även lös. Verkar vara kortslutning på 5V och 3,3V så det är nog något i nätdelen.
    Kontrollampan på moderkortet lyser en stund, sen blinkar den några gånger.
    Prova med annat är svårt eftersom de är så jäkla dyra beg.
    Skulle kunna kontrollmäta, men jag är rätt usel på det där och ogillar starkt högspänning.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    137
    Har du ett modellnummer och en bild?

    Klickar den direkt när strömmen kopplas in utan att den är inkopplad till något?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Samsung EPAP-420
    Den klickar när jag försöker starta datorn. Men även när jag kopplar loss allt och byglar ”på”-kabeln.
    Den har 5VSB, men när det försöker starta så sjunker spänningen ner till 1V eller lägre och så kommer det tillbaka, men så försöker den starta igen, det klickar (svagt) och så sjunler +5VSB ner mot noll igen. Och så loopar det så.

  6. #6
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Vilken modell av sunblade ?

    Men rent allmänt är det inte kul att felsöka/laga switchade nätdelar, dels är det jobbiga spänningar man inte vill peta på, dels har dom en förmåga att ha sönder fler komponenter än den som orsakade problemet, och om man byter bara den frösta komponenten man hittar som rä fel kan den ofta brinna upp.

    har man tur är det nån större halveldare som är lätt att få tag i som dummar sej, eller ännu kmer tur, dåliga elytkondingar..

    Tänk också på att switchade nätdelar inte brukar funka utan belastning, alltså, om du tex har en kortslutning i prylen dens ak driva så kan den vägra, om du då kopplar ur prylen så vägrar den ändå pga att den saknar belastning..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Sunblade 1500, alltså tower-burken.
    Ja, nä, jag vet. Dock, jag har öppnat och tittat och jag hittar fasen ingen styr-IC. Jag hittar en "Power Factor Preregulator", men ingen tydlig styr-krets.
    Jag ser en konding som ser lite misstänkt ut, men jag har inga bra grejer att faktiskt kontrollera funktion, och jag är undermålig på att löda.
    Tycker det vore trist att skrota burken för den är välutrustad med X86-kort och allt. Planen var väl att sälja, men med tanke på att beg nätdelar kostar som de gör så lär den inte bli dyr på marknaden i nuvarande skick.
    Går det inte, så går det inte och då får det väl bli i delar. Jag tänkte mer om vi har nån här som lagat nätdel innan och som kan kolla på den och se om det är något uppenbart lättfixat.

  8. #8
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Jag skulle få en SB1500 som arbetsstation på förra jobbet, och typ preciiis innan beställningen gick iväg så tvärvände man och jag fick en linuxburk istället :/ (Jag hade en maxad gammal Ultra10 innan)

    Jag skulle börjat med det enkla, byta kondingarna, i synnerhet om dom ser ledsna ut.. man kan chansbyta, men kineserna säljer rätt okej kondingtestare numera. (Fast dom brukar påstå att dom kan användas utan att löda loss kondingarna, det skulle jag INTE ge mej på..)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Samsung EPAP-420
    Den klickar när jag försöker starta datorn. Men även när jag kopplar loss allt och byglar ”på”-kabeln.
    Den har 5VSB, men när det försöker starta så sjunker spänningen ner till 1V eller lägre och så kommer det tillbaka, men så försöker den starta igen, det klickar (svagt) och så sjunler +5VSB ner mot noll igen. Och så loopar det så.
    Jag kan ta en kik på den. Ingen expert på smps, men ibland e det nått enkelt. Lägg ett PM.

Liknande ämnen

  1. Vätska i elektronik med stereo anknytning
    Av hamre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 23:24
  2. [LÖST] Krånglande elektronik ABS TCS OG9-5 -00
    Av Aero-Jerka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 16:27
  3. [LÖST] Krånglande elektronik ABS TCS OG9-5 -00
    Av Aero-Jerka i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 16:27
  4. Frågor ang 900NG Elektronik (T-lås + lite annat)
    Av Lundberg... i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 09:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •