Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: backventilsproblem!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    backventilsproblem!

    Hej!!

    Köpte ny backventil igår, och skulle montera den... det var ju skit smidigt åtkomligt iaf dom satt ju precis i toppen av pumpen i bageutrymmet... väl fått bort den gamla så får jag ju inte på den nya.. slangen är ju STENHÅRD.. går inet att trycka in något där.. den bara sprack och va allmänt hård plast... försökte med fett, mjuka upp den med värme.. ALLT.. inget gick.. till sist tog jag en annan slang jag hade och trädde på den gamla.. men hjälp av lite slangklämmor och kattstrypare drog jag åt så det satt utav helvete.. med tanke på det enorma trycket som bildas där... men NU kan jag inte ens åka till verkstad för att få det där åtgärdat... min "turkmeck" konstruktion håller.. det läcker inget. men bilen STENDÖR! efter cirka 5 minuter på tomgång.... den startar annars hur bra som helst!

    vad kan det vara för problem????... tilläggas kan att pumpen har börjat låta skit skumt sen jag satt på den nya ventilen.... bilen är en 9000 från 88...samt att den nya ventilen INTE såg ut som den gamla... (köpte allt på saab)
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Hej!

    Jag har inget direkt svar på din fråga, men jag har också samma problem med trasig backventil. Jag vet att saab har ett speciellt verktyg för att få dit backventilen.

    Mvh

  3. #3
    På min retur har jag också en skarv, men där är det inget tryck. Spontant låter det som om bakventilen monterats på returen.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  4. #4
    En sak till, kan det vara så att du dragit åt slangen på ett sådant sätt att det blivit för tätt? Fast i och för sig bilen går i gång.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    det blir ett jävla tryck.. så jag tror inte den är felmonterad.. ganska säker på det! pumpen har börjat låta konstigt också... efter pumpen slutat surra HÖGT.. så tvärdör den
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    nån som vet vad saab har för specialverktug för att få på den?? verkar ganska omöjlit att trycka på den för handkraft.. slangen är LITEn och ventilens munstycke är förstort.. slangen viddgar sig inte det minsta asså
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Säger det igen, kniv och 2 polygriper.
    Skala bort den första överstigningskanten, ta en polygrip där och håll slangen på plats en bit in, sen tar du den andra polygripen och drar den andra polygripen mot dig, då bör den pressas på

    Tyvärr har jag ingen kamera att visa med.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    tackar.. det löste mitt problem.. men jag slipade ner typ hela skiten så att den vart "tunnare" sen LIMMADE jag på slangen samt drog silicon på skarven längst fram.. så nu jävlar
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

Liknande ämnen

  1. !! AKUT HJÄLP !! (Backventilsproblem!)
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •