Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: P0420 efter byte av TK och katalysator på OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Tack för svar! De sondvärden som du beskriver är det de man kan se på min skärmdump, alltså O2S1 och O2S2 (volt) eller är jag helt ute och cyklar?
    Jag tog alldeles nyss en provtur och tog bilden då (den är nog från tomgången innan jag stängde av). Tyvärr kan jag inte hoppa bakåt i tiden i plotten, men jag får kolla om det går att logga bakåt på något vis.
    P0420 triggades f.ö. inte under denna korta provtur.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-07-29 klockan 20:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 323
    Medlem#
    8758
    Det finns en hel del villkor som ska vara uppfyllda för att den ska kunna utvärdera katalysatorn och ge felkod:

    * minst 200s efter start
    * Motortemp > 70C
    * Hastighet 40-115 km/h
    * Gaspedalen nertryckt
    * Motorvarvtal manuell 1270-2540 rpm / automat 1200-2100 rpm
    * Motorlast 100-500mg/c
    * Första O2-sensorn har pulsbredd 30-80%

    Sedan finns en hel del tidsfönster inblandade också, från 10 - 200 s.

    ---

    Så undvik gubbkörning och se till att hålla tillräcklig fart och/eller varvtalet så får du inte felkoden...

    Citat Ursprungligen postat av Jorgeno Visa inlägg
    Tack för svar! De sondvärden som du beskriver är det de man kan se på min skärmdump, alltså O2S1 och O2S2 (volt) eller är jag helt ute och cyklar?
    Jag tog alldeles nyss en provtur och tog bilden då (den är nog från tomgången innan jag stängde av). Tyvärr kan jag inte hoppa bakåt i tiden i plotten, men jag får kolla om det går att logga bakåt på något vis.
    P0420 triggades f.ö. inte under denna korta provtur.
    Ska fungera även på tomgång, så jag skulle säga att din katalysator ser helt rökt ut, tyvärr. Skulle möjligen kunna vara för att den inte hunnit tända på din körning.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2024-07-29 klockan 18:06.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Tack för utförlig info! Med så många villkor för felkoden är det ju inte alls märkligt att det går några mil innan den triggas igen.
    Jag lyckades f.ö. få fram en plot bakåt i tiden (se nedan), men det är nog ca 2 minuter in i samma korta provtur. Men som jag tolkar tidigare beskrivning ska de båda kurvorna inte följas åt som de gör här utan sensor 2 (grön) ska ligga mer stilla medan sensor 1 (röd) arbetar/hoppar upp och ned?
    Katalysatorn är f.ö. beg, men kommer från den verkstad som bytte den (i maj i år). Det kanske är kat:en som är problemet trots att verkstaden hävdar att den såg bra ut.

    En annan sak, hur funkar det med felkoder vid besiktning? Kan de se tidigare nollställda felkoder? Om inte, så är det ju inget problem att ta sig igenom med denna felkod om man nollar den tätt inpå besiktningen.

    Screenshot_2024-07-29-19-50-46-85_1c4cade50911c4021d022fd7fc21ca47.jpg

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 323
    Medlem#
    8758
    Så här ska typiskt värden från O2-sensorerna se ut (lånat från http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1557067):

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Ja, det där ser ju helt annorlunda ut.
    Det är mycket prat om luftläckor när det gäller P0420, men min kurva för O2-sensorn kanske talar för kat:en snarare än luftläcka? Eller går det inte att avgöra det enbart med dessa kurvor?
    Det kan ju tilläggas att bilen går bra, som jag ser det.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 451
    Medlem#
    6973
    Även med en luftläcka så bör styrsystemet kunna kompensera så att bakre sondens utsignal blir hyfsat rätt. Med en så livlig bakre sond så pekar det verkligen på lite aktivitet i katalysatorn. Och det kan man bara laga genom att antingen byta katalysator (eller påverka/stänga av diagnosen).

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Tack! Känns bra att själv ha lite mer förståelse och mer på fötterna när jag kontaktar verkstan igen

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 877
    Anledningen till att vissa anser sig ha fixat denna koden om de hittat andra fel som luftläckage och dylikt är väl att de troligen tar sig precis under börvärdet så att datorn anser att det är okej. Katalysatorn blir inte helare för det men man kanske slipper felkod och krångel vid bes en gång iallafall. Det betyder ju inte att felet är åtgärdat. Nästa bes när ytterligare 1% av funktionen är borta kanske ger felkod igen......

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Vad säger erfarenheterna om piratkatalysatorer? Kan man lita på att de fungerar i några tusen mil i alla fall? Finns det märken man ska undvika?
    Skruvat säljer denna (ser inte tillverkaren): https://www.skruvat.se/Katalysator-P73578.aspx
    Hova säljer denna (BM Catalysts): https://www.hova.com/katalysator-til....2000-12.2005/
    Ungefär samma pris, ca 4500 spänn. Bara att slå till?

  10. #30
    Nej, de är dåliga och röret är mindre än orginal vilket skapar extra mottryck. Orginalröret på SAAB 9-5 va redan underdimensionerat som de va...

    Mitt tips är köp begagnat orginal eller en 3 tum med Sportkatalysator.

    Sistnämnda kommer du märka markant skillnad, känns som bilen kan "Andas" jämnfört med innan
    Senast redigerat av Vfr den 2024-08-23 klockan 20:58. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 451
    Medlem#
    6973
    Bilen är väl en otrimmad biopower? Jag vill påstå att det kommer att fungera utmärkt med en ny eftermarknadskatalysator, men man ska inte räkna med att få 20.000mil+ livslängd.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Ja, precis otrimmad Biopower. Jag kör under 1000 mil per år, så ärligt talat är jag rätt nöjd om den ger mig 5000 mil utan katalysatorproblem.
    Skulle vilja hålla liv i bilen några år till ändå
    Senast redigerat av Vfr den 2024-08-23 klockan 20:58. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 451
    Medlem#
    6973
    Jorgeno>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Bilen är väl en otrimmad biopower? Jag vill påstå att det kommer att fungera utmärkt med en ny eftermarknadskatalysator, men man ska inte räkna med att få 20.000mil+ livslängd.
    Fast de han länka är hela downpipes med katalysatorer, och de är 2" tum och inte 2,25". De kommer bli mycket mer mottryck(vilket resulterar i mer värme m.m) och leda till andra problem samt att han inte kommer få ut ens orginal effekt även om de är en standard biopower...

    Bättre han hittar en begagnad orginal

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    154
    Jorgeno> Du har PM

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Tack för all input, det uppskattas! Jag har lite svårt att bestämma hur jag ska gå vidare.
    Bakgrunden är alltså att den begagnade kat som verkstan monterade inte verkar fungera, trots att den inte genererade en felkod (P0420) i den ursprungliga SAAB:en och, enligt verkstan, ser väldigt fräsch ut. Sökning efter luftläckor har inte kunnat lösa felkoden heller.
    Det kan också tilläggas att avgasvärdena ändå ser väldigt bra ut.

    Jag ser väl fyra alternativa vägar framåt:
    1. Köpa en ny eftermarknadskat. Det som talar emot är väl att den då är av "fel" dimension, dvs mindre är original. Känns inte bra, även om jag har svårt att bedöma hur det påverkar (jag är väl inte heller superkänslig när det gäller prestanda).
    2. Försöka igen med en annan beg kat. Här känner jag mig tyvärr lite bränd av den som sitter i nu, men det kanske är extremt osannolikt att samma sak ska hända igen?
    3. Permanent avaktivera felkoden i styrdonet, som jag fått erbjudande om att fixa.
    4. Ignorera problemet, men släcka felkoden just innan besiktning(ar) för att slippa anmärkning på det. Det medför ju tyvärr att jag kommer att köra runt med tänd motorlampa och riskerar missa andra varningar, om jag inte läser ut felkoderna regelbundet.

    Om jag går på alt 3 eller 4, dvs inte löser katalysatorproblemet i grunden, kommer det att påverka motorn negativt på lite sikt?

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 323
    Medlem#
    8758
    Jag skulle välja alternativ 2 om jag kan få tag på en (fungerande), eftersom bilen då går precis som tänkt från fabrik. Jag ser nog eftermarknadskat som en större chansning eftersom mängden aktivt material ganska säkert är mycket mindre än original (för att optimera vinsten). En eftermarknadskat som har samma mängd aktivt material skulle bli mycket dyr, bara materialet i en originalkat har ett skrotvärde som är högre än de flesta eftermarknads katalysatorer.

    Om jag vore tvungen att välja något annat så ser 3 bäst ut (det motsvarar hur äldre og9-5 utan bakre lambdasond fungerade, saknades på svensksålda 2.0t 1998-2000 och 2.3t 1998-1999 - de saknade då felkontroll på katalysatorn) om bilen klarar att passera bilprovningen. Problemet med bilprovningen är då inte felkoden utan att avgasvärden blir för dåliga,man kan undvika detta genom att köra på E85: http://forum.saabturboclub.com/showt...at-men-med-E85

    Det finns ingen risk för följdskador för att katalysatorn inte fungerar i sig, däremot kan man få ett annat mottryck med trasig katalysator som kan påverka förbränningstemperaturen, men det är nog inga problem om motorn går bra för övrigt och inte är trimmad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 719
    Medlem#
    10798
    Jag skulle ju säga att styrsystemet detekterar detta fel innan man får så dåliga värden att man inte klarar bilprovningens avgastest, vilket är varför man ofta stänger av denna feldetektering vid bruk av racingkatalysator.

    Styrsystemet växlar mellan något fet blandning och något för mager, där snittvärdet då ska ligga på lambda 1. När blandningen är något för mager så följer syre med avgaserna ut vilket detekteras av den främre lambda-sensorn men eftersom katalysatorn kan lagra överskottssyre och använda detta när blandningen är något för fet så ska det inte påverka signalen från den andra sonden efter katalysatorn. Om värdet från sonden efter katalysatorn också svänger fram och tillbaka som hos den främre lamdasensorn så är katalysatorns förmåga att lagra syre dålig.

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Tänkte bjuda på en uppföljning så här en månad senare. Jag gick på spåret beg originalkat (köpt av Hyvens faktiskt).
    Gissar att jag har kört 30-40 mil sedan bytet och motorlampan och felkoden har INTE återkommit Bilen känns bra och jag tittade även lite på syrekurvorna. Syresensor 2 är betydligt mindre orolig nu, även om den rör sig en del fortfarande. Så här långt känns det i alla fall som att problemet är löst!
    Återstår besiktning om drygt tre veckor. För säkerhets skull kanske jag tankar fullt med etanol innan dess

    4 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 877
    Blir det nån lösning med verkstaden då?

Liknande ämnen

  1. Byte av skruvar och packning (?) katalysator OG9-5
    Av Finnevirta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2023-12-20, 09:56
  2. [LÖST] P0420 OG9-5 B2x5
    Av Mrtmontana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-04-01, 08:30
  3. Storlek på avgasrör efter katalysator NG9-3 B284L
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-13, 14:15
  4. [LÖST] Byte av katalysator? OG9-5 B308
    Av SAAB95V6TLH/99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 21:03
  5. Rengöra katalysator efter turbohaveri? OG9-5
    Av Anders_SAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 09:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •