Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorn skakar/låter klackande OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2024
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Motorn skakar/låter klackande OG9-5 B2x5

    SAAB 9-5 SE 4D 2.0T SPORT
    Tillverkad: 2001-06
    Mätarställning: ~291000

    Bifogar filmad video


    OBD2-uttaget är glappt, så får inte nån egentlig felkod tyvärr. Och den inbyggda med Saab fault codes, säger bara 08 (stegmotor, känt sen innan)

    Går att köra men väldigt långsamt, var tvungen att parkera den så väldigt lite kraft kommer från motorn.

    Sen att det ryker direkt från oljepåfyllningen så gissar jag på högt oljetryck. Typ att det är något igenkläggat rör.

    Har testat bytt olja + filter, utan framgång.

    Nästa sak jag tänkte testa är skruva loss oljetråget och kontrollera där (inkl byta oljesilen/oljesugröret)


    Om det är någon som känner igen problemet och kan ge tips så är det djupt uppskattat!

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 987
    Medlem#
    12120
    Det låter ju inte så bra, svårt att veta vad det är bara på ljudet dock.

    Några kommentarer bara.

    Om du syftar på att hålla in två knapapr på klimatanläggningen kommer det enbart att ge felkoder från just klimatanläggningen, ingenting annat.

    Att det ryker från oljepåfyllningen har nog inget med oljetryck at göra, möjligen vevhusventilation, men det i sig kan bero på andra saker också, tex kolvhaveri så det trycks förbränningsgaser ner i vevhuset tex.

    Jag skulle ha läst ur felkoder (fixa kontakten) innan jag lossade oljetråget, jag tror inte det egentligen kommer ge nåt. Hellre en kompressionsmätning isåfall.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Det där låter som ett rejält lagerhaveri.
    Precis så lät min cabbe när jag köpte den. Vevstakslagret på 3an hade havererat så till den milda grad att de snurrat runt och smält ihop. Glappet var så stort att det blev lägre komp på den cylindern.
    Om det inte är så att bilen är extremt fin i övrigt, eller du har något särskilt band till den så skulle jag säga att det är enklare och billigare att leta annan bil.
    Men visst, är du flink själv och har tillgång till plats där du kan byta motorn så är allt möjligt. Det _kan_ gå att byta lagren också om bara in vevaxel tagit för mycket stryk.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Det är uppenbart att det hänt något dåligt rent mekanisk i motorn, ja. Vevstakslager låter rimligt.

    Men, är kamkedjan bytt någon gång? Om det är original kedja sjunger den sannolikt på sista versen vid 29k mil. Om den inte är bytt är det poänglöst utan att göra detta också.

    Jag skulle säga att den avgörande punkten är roststatus/kommer besiktningen slå ner på rost i närtid, och hur länge man tänkt att ha kvar den.

    Kanske kan man plocka ner oljetråget, byta vevstakslagret (om det är felet) och prova med att byta på vinst och förlust, går det så går det.

    Men man kan ju börja och se vad komptest ger, om man överväger att försöka laga. Och kolla om det är oil-sludge i tråget - vevstakslagren brukar inte gå sönder spontant.

    Annars håller jag nog med bollman, en ny bil är nog ofta ett billigare alternativ, om man inte har gratis mekhjälp eller gillar att meka motor själv.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Med tanke på vibrationerna och bankandet så tippar jag på rejält havererad vevlager.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

Liknande ämnen

  1. Motorn skakar vid gaspådrag & misständer NG9-3 B207R
    Av Wilhelm45 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-02-07, 12:51
  2. 9-3 Ts motorkuddar kass bilen skakar, och motorn ska renover
    Av Bulbazar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 22:42
  3. Motorn skakar o misständer
    Av victorious i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 19:39
  4. Problem på min 900ng!! Motorn skakar!!
    Av Anders 86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 19:41
  5. Motorn "skakar"
    Av adusson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-21, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •