Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Låg spänning på nytt startbatteri

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2023
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Låg spänning på nytt startbatteri

    Jag köpte nyligen ett nytt startbatteri till min Saab 9-5 2,3 från 2008.

    En Bosch på 77Ah som jag laddade innan jag kopplade in den.
    Jag fick 12.7 V på min multimeter.
    Nu en vecka senare läser jag 12.1 V och undrar om det verkligen kan gå ner så fort. Jag har inte kört så mycket.
    Jag har kollat efter tjuvström men det fanns inget.
    Hur kan det gå ner så fort?
    En anna fråga är hur ofta ska man underhållsladda en batteri om året?

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226
    Hur batteriet laddas beror på hur många starter det är i förhållande till hur långa sträckor du kör. Korta körningar med många starter tömmer batteriet. Batterierna(!) i dotterns 9-5a tog slut fort med korta stadskörningar och många stillastående stunder med tändning och strålakastare på med öppna dörrar och musik.

    Underhållsladda utifrån hur du kör och använder bilen, inför vintern kan det vara bra att ha ett friskt underhållsladdat batteri,

    Har du en CTEK eller liknande laddare?

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Jag tror inte du har något egentligt fel.

    Det behöver inte vara något fel på batteriet, det beror på hur och när man mäter vad det betyder.

    Vilospänningen på ett fulladdat blybatteri med kalcium-kemi är ungefär 12.6V (andra kemier kan ha lite andra spänningar, och beroende på exakt komposition kan det sprida några en lite aning även på samma kemi), men direkt efter du har laddat kan det ligga det närmare din laddspänning (så upp till 14V).

    Om du belastar det (vilket inträffar om du slår på tändningen, den drar minst 10A) så kommer du att få lägre spänning. Sedan kan du få vissa effekter pga. skiktning om den stått ett tag, eller kort sagt, den exakta spänningen om du bara mäter på den inkopplad i bilen kan avvika en hel del från vilospänningen.

    Ska du använda vilospänningen för att avgöra laddningstillstånd så får du koppla ur batteriet och låta det stå urkopplat ett antal timmar, och för kalcium-kemierna så motsvarar 90% ungefär 12.6V och 10% c:a 12.0V - men du har offset på detta med t.ex. Biltemas Silverbatteri, spänningar ligger något högre.

    På en 9-5 så viloströmmen ett antal 10 mA vilket gör att en avläsning efter en vecka på 12.1V om du mäter på det inkopplade batteriet är inte särskilt förvånande. Men däremot så bör man fundera på underhållsladdning om man låter bilen stå oanvänd mer mer än en vecka (för batterinivån kommer ner till nivåer som batteriet inte mår riktigt bra av i längden, man bör inte låta ett standard blött blybatteri gå under runt 70%), och låter man bilen stå i flera veckor så kan det tömmas helt vilket batteriet mår direkt dåligt av. Men en timme i veckan bör duga för att undvika problem. En annan typ av blybatteri (som tål djupurladdning bättre) eller en batteribrytare på polen kan också vara en alternativ om man kör väldigt lite.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2023
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för en lång och tydlig förklaring, mycket bra information.

    Det är mest stadskörningar och bara ibland lite längre. Jag har en CTEK så lika bra att ladda batteriet varje månad från och med nu. Jag kör för lite ändå för att kunna ladda batteriet på ren körning.

    Jag har varit väldigt dåligt på att ladda batteriet i alla år. Sista batteriet höll bara i två och ett halvt år och det är antagligen därför. Men från och med nu ska jag försöka att underhållsladda det lite oftare. Egentligen är det inte så svårt, det ska bara göras.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Största möjliga startbatteri NG9-3
    Av SirMacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2022-08-30, 00:22
  2. Största startbatteri till OG9-5
    Av Mr Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 22:06
  3. [LÖST] Vad att tänka på vid byte av startbatteri OG9-5 ?
    Av fahlis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 00:10
  4. 9000cs låg spänning trots nytt batteri +SRS lampa
    Av TurboVulc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 11:48
  5. Startbatteri från Biltema
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •