Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kasst hjullager men vilken sida OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    260
    Medlem#
    10863

    Kasst hjullager men vilken sida OG9-5

    Började upptäcka ett mullrande ljud (låter som en liten motor) i kombination med en ljus visslande ton som låter i symbios från ca 60 och uppåt i vintras och misstänkte rätt så snabbt att det var ett hjullager och nu när väglaget tillåter det här uppe i norr så har jag och polarn försökt lokalisera sida men blir inte riktigt kloka på detta.

    Tidigare under veckan liksom idag så har jag provat att svänga kraftigt i fart och varje gång som jag svänger höger så tystnar ljudet helt (även i lite skarpare högersvängar i fart) vilket borde peka mot vänster sida hjullager men när vi haft båda hjulen uppe i luften och snurrat på hjulen så har de låtit likvärdigt och lite vibrationer har upplevts i dämparna under rotation fast under detta test så anser min vän att det vibrerar något mer på höger sida än vänster.

    Inget glapp finns förutom det som idag åtgärdades på höger sida när jag bytte styrstaget som visade sig vara glapp under den senaste besiktningen. I övrigt är hela upphängningen solid. Förra sommaren så fick jag punktering på vänster sida fram vilket jag tydligen kört med ett tag så hjulet och hela spindeln blev måttligt uppvärmd.

    I övrigt så har vänster sida fått en ny främre länkarmsbussning samt ny spindelled då dessa glappade förra året (har även en ny bakre länkarmsbussning som ej är bytt än)och båda sidorna fick nya stötdämpare förra året. Allt i övrigt är original.

    Utöver min fundering kring att hitta rätt sida för det skadade lagret så funderade jag över om vilka torxhylsor det var för bromsok respektive för bultarna som håller i navet i spindeln. Dessa ser ju ut att vara två olika storlekar (har haft hylsan för oket men den är förlagd).

    Har tänkt bila + 100 mil under nästkommande vecka och kör ogärna med ett skadat hjullager om jag inte måste. Visst om jag råkar byta fel sida så skulle jag ju provisoriskt kunna stoppa det gamla lagret på andra sidan som nödlösning men detta slipper man ju också gärna.
    SAAB Vector 2.0t M02

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Tidigare under veckan liksom idag så har jag provat att svänga kraftigt i fart och varje gång som jag svänger höger så tystnar ljudet helt (även i lite skarpare högersvängar i fart) vilket borde peka mot vänster sida hjullager men när vi haft båda hjulen uppe i luften och snurrat på hjulen så har de låtit likvärdigt och lite vibrationer har upplevts i dämparna under rotation fast under detta test så anser min vän att det vibrerar något mer på höger sida än vänster.
    Jag kanske missuppfattar dig. Men jag får intrycket att bilen bara har två hjul när du skrev "båda hjulen".

    Ett hett tips är att kolla om bilen har bakhjul vilket de flesta ju faktiskt har.
    Vilket faktiskt hör hit eftersom det kan hända att det är ett bakhjulslager som spökar när man inte kan avgöra vilket av det två framhjulen som låter och inte känner några speciella vibbar i framfjädrar/dämpare. Jag har råkat ut för exakt det på en og9-5 -02. Så gör inte samma misstag utan ta och eliminera 3 hjul innan du skaffar ett nytt lager och byter är min förslag.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 465
    Medlem#
    6973
    E20 till bromsoksbygeln. E18 till navet/hjullagret. Det går nog minst 50 hjullager fram på ett hjullager bak. Lagren fram brukar inte glappa alls, utan bara låta mer och mer. Ljudet brukar alltså oftast inte förändras vid sväng på 9-5 02- eller 9-3SS, men tycker du att det dånar från vänster fram så byt det. Med drivaxeln demonterad känner man enkelt om det går mjukt eller hugger.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    260
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag kanske missuppfattar dig. Men jag får intrycket att bilen bara har två hjul när du skrev "båda hjulen".

    Ett hett tips är att kolla om bilen har bakhjul vilket de flesta ju faktiskt har.
    Vilket faktiskt hör hit eftersom det kan hända att det är ett bakhjulslager som spökar när man inte kan avgöra vilket av det två framhjulen som låter och inte känner några speciella vibbar i framfjädrar/dämpare. Jag har råkat ut för exakt det på en og9-5 -02. Så gör inte samma misstag utan ta och eliminera 3 hjul innan du skaffar ett nytt lager och byter är min förslag.
    Iom. att jag pratade specfikt om framvagnen så antog jag att det var uppenbart att enbart två hjul avses då jag inte kör en Tyrrell P34 utan en vanlig hederlig SAAB.

    Bakvagnen har redan kontrollerats okulärt där inga vibrationer i fjädrar fanns och då det liksom Hyvens sade så är det nästan uteslutande hjullagren fram på SAAB som går sönder. Detta understöds även av det faktum att ljudet också verkar komma framifrån.

    Men tack för förslaget i alla fall.
    SAAB Vector 2.0t M02

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 523
    Medlem#
    8163
    Tror också på vänster hjullager, att det inte låter eller märks när bilen är upphissad är för att lagren inte är belastade då.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    260
    Medlem#
    10863
    Blir lagerbyte ikväll. Tyckte mig läsa att det var 34mm hylsa som krävdes till centrumbulten. Klarar man sig med en vanlig hylsa med förlängare eller krävs en långhylsa/krafthylsa för detta ändamål?

    Vi ska ta och hissa upp bilen på lyft idag och köra hjulen i luften för att försäkra oss om att vi gör en så kvalificerad gissning som möjligt gällande vilken sida som är skadad.
    SAAB Vector 2.0t M02

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 465
    Medlem#
    6973
    32mm hylsa. Jag använder 3/4” grejer. 1/2” räcker ofta inte till.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    260
    Medlem#
    10863
    Tack för upplysningen Hyvens. Tror du en vanlig 32mm hylsa klarar påfrestningen eller bör man kolla på en krafthylsa?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-07 klockan 16:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB Vector 2.0t M02

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    506
    Är det mutterdragare som används bör ju krafthylsa användas, men jag kan väl tillstå att de gånger jag lossat centrumbulten har det skett med vanlig 1/2 hylsa, både med dragskaft och med mutterdragare, och det har hittills inte hänt nåt dramatiskt.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 987
    Medlem#
    12120
    Swedol säljer f.ö hyfsat billiga hyfsat bra (ampro) långa krafthylsor styckvis, och brukar ha dom hemma.

    Jag har köpt flera gånger för att ta loss just centrummuttrar..

    2 användare gillar detta inlägg

    JSN, Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    260
    Medlem#
    10863
    Medans jag och polaren införskaffade 1/2'' krafthylsa och lite annat så kunde vi även med bilen upphissad konstatera att det de facto var höger sida som var dålig även trots att ljudet tystnade när man svängde höger i fart och således belastade vänster sida.

    Vi fick upp alla verktyg kvart i sju på kvällen och 6 timmar senare så var vi äntligen klara. Centrumbulten (32mm - 230 Nm) hoppade av som ingenting med krafthylsan på 1/2'' med vanlig luft-mutterdragare. Någon hade satt locktite på bultarna som håller i bromsoksbygeln (E20 - 140Nm + 45°) så dessa fick vi kämpa med i säkert en halvtimme innan vi kom på den briljanta idén att svänga ut hjulet så att vi kom åt den nedre bulten med luft-mutterdragare och den övre med dragskaft... Altid enkelt att vara efterklok.

    Efter ok och skiva så lossade vi även på länkarm (via de tre bultarna som håller i spindelleden och som man enkelt kom åt om man vred spindeln) (16mm hylsa & 14mm nyckel - 20Nm + 90°), styrstaget (18mm - 70Nm) och fjäderbenet och lyfte ut hela spindeln som vi sedan låste fast navet på i städ. Därefter lossade jag navets tre bultar (E18 - 80Nm + 45°?) ca 5mm vardera och släppte upp städet så att navet hängde fritt och slog med hammare på baksidan av hylsan och navet lossnade direkt.

    Innan vi tog loss hela spindeln så lossade vi även på kontakten till ABS-givaren som sitter precis bakom expansionskärlet ovanför hjulhuset (servon?). För att bättre kunna lirka ut kabeln så lossade vi på bygeln som höll i expansionskärlet (10mm långhylsa). Detta då jag hade läst om detta i en annan tråd och hört om att ABS-givaren kan gå sönder ibland om man försöker få lös den.

    När allt väl val löst så var det bara att börja rengöra, förbereda samt återmontera med kopparpasta samt en liten klick locktite på centrumbulten för drivknuten som jag läst kan vara bra för att försäkra att den inte gängar upp sig. Passade även på att smörja glidpinnarna för oket med nytt fett när jag ändå hade det i bilen.

    När vi begav oss hem igen så lät den lika tyst och fint som dagen då jag köpte den.

    Lite kuriosa. Konstigt nog så fick jag med ett nytt täcklock för navet som täcker centrumbulten men detta lock stack ut mycket längre än original så när jag skulle sätta på däcket med original aero-fälg så tryckte locket ut emblemet på golvet så det var bara att riva lös igen och givetvis så passade inte det gamla så just nu är det öppet. Varför man får med en lock som inte passar när man köpt hjullager till en SAAB 9-5 från Speedparts får jag inte riktigt ihop.

    Speedparts ska i vilket fall ha en stor eloge som är så oerhört snabba på att leverera grejer även för oss som bor lite längre bort! Beräknad leverans var 10e men fick grejerna redan den 7e!

    Sedan så vill jag även rikta ett tack till alla engagerade och insatta medlemmar på forumet!

    3 användare gillar detta inlägg


    SAAB Vector 2.0t M02

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    Bra att det löste sig. Nu vet vi vad som var fel. Bra jobbat!

    Grejen när man felsöker är att varje bil och situation är unik. Och inte alltid enkel. När man fokuserar på att hitta vilket av framhjulslagren som är kass utan att kunna avgöra vilket det är eller en om det ens är ett framlager som låter blir man lätt fokuserad och glömmer att det faktiskt finns andra möjliga felkällor. Ljudet från ett trasigt bakhjulslager kan låta som om det kommer från ett framhjul. Ljud fortplantar sig lätt i metall.

    Ju äldre en bil är ju mindre relevant är det om en felorsak totalt över tid är betydligt vanligare än en annan. I detta fallet skulle t. ex. lagren fram redan ha varit utbytta både en och två gånger mot nya fräscha samtidigt som de bak var väldigt mycket mer slitna. I princip alltså. Det är helt enkelt inte alltid så att de fel som var vanligast de första 20 åren i bilens liv oxo är vanligast när bilen är ännu äldre.

    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Iom. att jag pratade specfikt om framvagnen så antog jag att det var uppenbart att enbart två hjul avses då jag inte kör en Tyrrell P34 utan en vanlig hederlig SAAB.
    Nja... det stod att du inte hade lokaliserat källan till ljudet. Men du hade faktiskt varken skrivit att det gällde framvagnen eller att du kollat bakvagnen. Så det var verkligen inte uppenbart att du hade eliminerat bakhjulen som misstänkta. Trots att jag läste din text flera gånger för att begripa. Däremot beskrev du diverse andra tidigare fel och avklarade reparationer i framvagnen.

    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Bakvagnen har redan kontrollerats okulärt där inga vibrationer i fjädrar fanns
    Bra. Men det hade du inte skrivit. Så det kunde vi andra inte veta. Eller hur? Om du hade berättat det från början hade jag inte sett någon anledning att påminna/tipsa.

    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    det faktum att ljudet också verkar komma framifrån.
    Vilket du alltså inte heller berättade. Faktiskt stod inget alls om varifrån ljudet kom vad jag kunde se.

    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Men tack för förslaget i alla fall.
    Varsågod!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Hur låter ett kasst urtampningslager?
    Av sammy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 22:37
  2. [LÖST] Vilken sida på motorn är bank 1 NG9-3 2,8 B284
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 21:15
  3. [LÖST] Vilken drivaxel på vilken sida? 9000 -91
    Av Tomsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 20:36
  4. 900 turbo 8v går kasst!
    Av 900t8kjellberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 23:38
  5. Kasst motorfäste og 900 (-87)?
    Av vikke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •