Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Dåligt Bosch oljefilter

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Dåligt Bosch oljefilter

    Ingen fråga egentligen, men jag fick ett för mej underligt haveri idag. Under körning så kom ett högt visslande ljud från motorrummet och strax efteråt tändes oljelampan. Lyckades komma hem med lite täta stopp och kunde där lokalisera oljudet till oljefiltret
    Bilen är en 9-5 2.0t 2006
    Bytte olja och filter och körde sen en lång runda helt utan problem. Gamla filtret var ett Bosch och hade gått c:a 500 mil…

    Många fel har man haft men aldrig ett havererat oljefilter

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Tjutande oljefilter på og9-5 är inte helt ovanligt. Kan även hända med GMs originalfilter. Om det resulterar i att man byter olja (GM Dexos2) och filter en extra gång är det mycket tveksamt om man skall kalla det ett "haveri" även om jag såklart förstår exakt vad du menar.

    Det blir inte så dyrt om man köper olja och filter på nätet (eller lokala Opel) och glöm Biltema när det gäller olja till Saaben. Saab/GM originalprodukterna är rätt, billiga samt lättillgängliga.

    Filter Saab art nr 93186554, GM nr 55560202

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Fast i det här fallet låter det som att Bosch-filtret inte bara tjöt utan även blockerat oljeflödet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Man lär nog öppna filtret för att få veta mer. Låter ändå extremt långsökt att ett filter havererar på det viset att det stryper helt.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Jag kan inte se någon annan orsak än oljefiltret eftersom allt hände samtidigt (oljud och oljetryck). Det normala på en 9-5 med oljetrycksproblen är väl igensatt sil men min mekare gjorde rent sump och sil när jag köpte bilen för 500 mil den. Samt bytte olja och filter.

    Oljelampan slocknade på tomgång och tändes på högre varv så jag kunde komma hem på väldigt låga varv

    Fanns inte så mycket öppet igår så det blev ett nytt Bosch-filter. Gick inte att uppbringa ett originalfilter en söndag. Oljan blev Mobil 1 ESP 5W-30 från Jula. Konstigt nog var den Dexos-klassad på deras hemsida men inte på dunken. Antar att den funkar tillräckligt bra ändå.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Jag kan inte se någon annan orsak än oljefiltret
    Logiskt tänkt. Men det måste inte vara så. När det händer något ovanligt och osannolikt finns det ofta flera osannolika orsaker att leta bland.
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    eftersom allt hände samtidigt (oljud och oljetryck). Det normala på en 9-5 med oljetrycksproblen är väl igensatt sil men min mekare gjorde rent sump och sil när jag köpte bilen för 500 mil den. Samt bytte olja och filter.
    Det skulle kunna ha funnits kvar något skräp efter rengöringen som fastnade i filtret.
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Fanns inte så mycket öppet igår så det blev ett nytt Bosch-filter. Gick inte att uppbringa ett originalfilter en söndag.
    Samt att det naturligtvis är en viss risk att delar av något som lossade i gamla filtret finns kvar i systemet.

    Oavsett är det ingen dum idé med ytterligare ett byta av olja och filter inom kort. Vid ett lämpligt tillfälle. Med originalfilter. Man kan ju se det som en sköljning/flushning. Och det är aldrig fel på en nyinköpt bil.
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Oljan blev Mobil 1 ESP 5W-30 från Jula. Konstigt nog var den Dexos-klassad på deras hemsida men inte på dunken.
    Tja om kartan och verkligheten inte stämmer måste man välja. Info på hemsidor är inte sällan föråldrad och/eller felaktig.

    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Antar att den funkar tillräckligt bra ändå.
    Rimligen. Men att sätta dit ett likadant filter som det man misstänker havererat skulle nog en del undvika. Men som sagt det funkar säkert.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Om oljetrycket försvinner på högre varv så är filtret helt paj. Du gömde inte plasten runt eller nått
    Oilsludge och igensatt sil ger oljelampa vid tomgång.
    Det finns en överströmningsventil som öppnas om filtret blir igensatt, dvs, oljan passerar då inte filtret utan "går förbi" och det var troligen det du hörde, att oljan strömmade genom ventilen.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Kanske gjorde filtret bara sitt jobb om det var massa partiklar kvar i motorn efter rensningen av sumpen. Så kanske det inte är Bosch fel..

    Jag bör nog göra ett olje+filterbyte till inom kort

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Har du inte filtret kvar då och kan öppna det? Har inte kollat på just detta filtret specifikt men många av bosch filtren är tillverkade av Mann.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Jag har kvar det gamla filtret men det är ganska demolerat eftersom jag fick ta till det gamla ”skruvmejsel genom filtret” för att få loss det. Har inte ägt bil med gammaldags oljefilter på många år. Kan öppna det med vinkelslipen och kolla.

    Värre är att ljudet återkom igår kväll. Det var ju knäpptyst efter bytet i söndags. Igår kväll tog jag en tur för att kolla så allt funkade. Då tjöt det så länge motorn var kall. Med varm motor var det tyst. Körde 4-5 mil utan någon indikation på oljelampan.

    Så nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro. Faktan hänger inte ihop längre. Men bilen går fint.
    Antar att det enda jag kan göra nu är att byta oljan igen och sätta på ett GM-filter?

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det finns vissa filter som genererar ljud. Om jag minns rätt så var det väl vissa Biltemafilter som hade en förmåga att föra ett himla oväsen?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Jag får testa med nytt filter! Tog en runda ikväll igen, exakt samma beteende som igår

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    En relaterad sak: loggas oljetrycket på något sätt i og 9-5? Vore intressant att se vad oljetrycket är egentligen.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Sannerligen inte. Oljetrycksgivaren är av en väldigt simpel modell, kopplad direkt till lampan.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    OK, tack för svar!

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Kan inte se någonstans i tråden i vilken bil det filtret satt?
    För det står iaf inte i första inlägget.

    Alla tar för givet att det satt i en 9-5?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Det stod i rubriken när jag postade men sen ändrade moderator rubriken.

    Bilen är en 9-5 2.0t 2006

  18. #18
    Nja, nästan
    Ämnesrubrik ändrad (ursprunglig "Dåligt oljefilter og 9-5")
    Och tråden startade lite i andan att det varnades för BOSCH och då samma filter används i "allt" utom B207 och Diesel så antogs varningen mer riktad till tillverkaren av filtret än endast 9-5 med B2x5. Och inlägg #2 avhandlar just OG9-5
    Kanske förhastat då men nu finns det med.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Fast frågan är ju om det ändå inte är tätt i silen igen eller om det aldrig gjordes rent...........Att bosch filtren skulle utgöra nåt problem tror jag knappast på. Monterar dylika ibland på många saab och det har aldrig varit nå problem. Kavitationer i oljan sprider sig ju oftast till det som är mest utsatt och filtret är ju det som transporterar ut mest ljud ur motorn isåfall. Inte att ljudet primärt beror på filtret.

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Jag är rädd för att du har rätt. Ikväll när vi skulle ta vår tur i bilen (min dotter gillar att åka 9-5) så släcktes inte oljelampan efter start. Och motorn lät inte vackert. Stängde av omedelbart.

    Så lampan har antagligen inget att göra med oljefiltret trots allt

    Då är frågan om jag skall försöka rensa silen själv eller lämna bort det. Min mekarvana är typ service och bromsbyte. Någon som har ett hum vad det skulle kosta på verkstad?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljud från oljefilter
    Av DJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 11:55
  2. [LÖST] Verktyg för att byta oljefilter NG9-3 B207
    Av 900V6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •