Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Livslängd topplockspackning OG900 16V

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -

    Livslängd topplockspackning OG900 16V

    Det var en kommentar i en annan tråd jag läste som fick mig att börja fundera. Men angående topplockspackningen, när bör den bytas egentligen? Eller byts den först då man börjar misstänka nåt är fel med den? Ser ingen info om att den ska ha bytts på min bil (28,500 mil ungefär nu).

    Så jag började undra om detta är nånting man bör byta vid ett visst miltal helst innan nånting händer, eller ska man inte väcka den björn som sover? Bör man alltid plana oavsett? Det känns som ett större jobb för mig just nu då det är sommar å jag vill köra bilen och spendera lite mindre tid att mecka med den ett tag, men kanske jag borde boka in ett packningsbyte till nästa höst/vinter.
    Saab 900 T16 -1990

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 032
    Medlem#
    3471
    Du kommer säkert få flera kommentarer. Men fungera det så rör det inte är nog min första tanke. Det du kan göra för att förlänga livet på dessa topplockspackningar är att ha fräsch kylvätska/glykol i kylsystemet en kylare som fungerar och termostat som är i funktion. Mycket av detta har du redan koll på. Hålla koll på om det försvinner kylvätska expansionskärlet eller bilen börjar ryka mycket vit rök. Kör inte som en idiot med gasen i botten och plåga maskinen så den blir onormalt varm osv. Det man kan göra är att prova efterdra toppen men det kan vara en risk i sig att skapa eventuellt problem, jag är dock ingen expert. Normalt så brukar man plana dessa toppar vid byte av topplockspackning om bilen har kokat, men man ska alltid kolla med en rak linjal el likna för o kolla status. Det är dock inte fel att börja kanske planera ett byte om det inte är gjort iaf att ha delarna hemma och ta det när det inte är säsong att bruka bilen. Det är alltid ovisst med gamla bilar hur de håller och vad som händer då man inte har full koll på allt då man inte ägt bilen sedan ny.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    8163
    Topplockspackning är inte att betrakta som en slitdel, utan den håller normalt bilens livslängd ut. Den byts därför inte i preventivt syfte, utan först om det uppstått någon skada på den.
    Tecken på skadad topplockspackning kan vara olja i kylarvätskan, kylarvätska i oljan, den börjar dra kylarvätska, eller att den börjar ryka rejält vitt.
    Om toppen har råkat ut för skada, tex en spricka, så den behöver plockas ner så byter man topplockspackningen i samband med det.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att rör inte fungerar ofta bra.

    Detta sagt, när man har bilar som är över 20 år gamla och har en konventionell packning så kan de nog vara lite dåliga, speciellt om de inte skötts med glykolbyten.

    Stålpackningar kan också börja läcka, men då är nog glykolproblem huvudorsaken. Råkade ut för det på min 2000, och i efterhand insåg jag att det kan ha berott på att den gick med glykol som inte var G.48.

    De är också känt att det är en och annan som råkat ut för blåst topplockspackning när de stoppat in steg1-trim på B2x4-motorer, så det är uppenbart att hållfastheten minskar med tiden (för ett steg1-trim blåser inte en frisk topplockspackning).

    Så det kanske inte är fel att planera in byte av topplockspackning efter 20 år om man vill minimera risken för framtida överraskningar. Man kan ha otur och packningen blåser abrupt, men ofta så blir bilen inte helt okörbar direkt - vattenförbrukning eller att den öppnar ("kokar") vid hög temperatur.

    Jag har dock inte bytt någon topplockspackning preventivt, utom det uppenbara vid motorrenovering. Typiskt bör man även kalkylera med att man behöver plana topplocket för att minska risken för läckage. Man kan ju passa på att göra det när man byter kamaxelkedja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Livslängd? OG9-5
    Av Olympz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-09-04, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •