Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Glapp tempgivare? Felkod P0118 OG9-3 B204R

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2024
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Glapp tempgivare? Felkod P0118 OG9-3 B204R

    Bil: Saab 9-3 Sport, T5, Old Generation, Bensin, B204R 1999

    Jag har problem med glapp för tempgivaren till motorn och får felkod P0118 och har med felkodsläsare kunnat se att felkoden kommer när motorn ibland hostar till, ibland lägger av och ibland rusar, och då kan jag se på Live Data i felkodsläsaren att motortemperaturen blir -40C. Efter ett tag försvinner felet och koden igen. Ibland har jag sett felet när bilen är kall, men oftast när den blivit rejält varm.

    Jag har surfat på detta forum och på nätet, men inte hittat någon som har något tips om VAR glappet typiskt sitter.

    Mitt problem är två: jag är inte säker på vilken tempgivare jag ska syna och VAR det typiskt glappar.

    Alltså, på min T5a så sitter det två tempgivare och det är oklart för mig vilken som är vilken och deras exakta funktion.
    Det sitter en tempgivare på vänster kortsida på motorn med en svart kabel, och sen sitter en blå givare vid insugsrörets sida.

    I denna tråd http://forum.saabturboclub.com/showt...ska-trots-byte så står det att
    ”Den på sidan in på toppen går till mätaren/panelen.. Den som sitter på insuget går till Trionic..”

    Men om jag surfar runt så hittar jag flera olika beskrivningar som går emot detta inlägg.
    Bland annat kan jag se på Skandix i Tyskland följande beskrivningar för det två olika sensorerna.
    De har tyvärr samma namn vilket förvirrar ytterliggare. (https://www.skandix.de/en/spare-part...isplay/1122/):

    Den blåa tempgivaren (som sitter mitt på insugsröret på min bil):
    Namn: Sensor, coolant temperature (cockpit display)
    Product number: 1011670
    Reference number: 15393755
    Sensor function: For injection system

    Den svarta tempgivaren (som sitter på motorns vänstra sida):
    Namn: Sensor, coolant temperature (cockpit display)
    Product number: 1007145
    Reference number: 9182205
    Sensor function: For display
    Sensor function: For injection system
    Sensor function: For radiator fan

    Jag har mätt resistans på båda givarna och då verkar de bra, men jag har inte lyckats mäta resistansen exakt när det glappar. Den svarta givaren bytte jag nyss och den blåa bytte jag för 2 år sedan. Kan det vara glapp ”inuti” en givare också?

    Så, jag önskar att någon med erfarenhet tipsar mig om var ett typiskt glapp kan finnas. Alla kablar jag kan se, verkar vara i utmärkt skick och den kabeln som går till den ”blåa” tempgivaren går dessutom in i ett större inlindat kabelpaket över motorn. Det känns svårt att se att någon av kablarna skulle kunna gå sönder inuti detta ”paket”.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2024
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Ja, jag fick inga svar på min fråga så jag var tvungen att felsöka själv och är ganska säker på att jag hittat svaret.

    Jag felsökte och mätte på kablar utan att hitta några fel. Men sen bytte jag "den blåa" tempsensorn till en gammal Bosch som jag hade hemma och felet försvann. Det visade sig alltså att tempsensorn hade en tendens att glappa när den blev genomvarm, men när den var rumstempererad så visade den korrekt.

    Det visade sig också att denna "blåa" tempsensorn som sitter mitt på insugsröret är den som Trionic 5 använder för reglering. Detta utesluter förstås inte att även den andra tempgivaren används.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod p0118 & p0119 OG9-5
    Av JBL_2014 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-07-24, 09:01
  2. Tempgivare insugningsrör, felkod "3 blink" NG900
    Av Mange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 23:27
  3. 900 2.0t -95, Felkod 4 blinkningar (Tempgivare, kylarvätska)
    Av andreas9002.0T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 12:48
  4. [LÖST] Felkod P0118 tempgivare kylvätska trots byte 9000 B234
    Av Niklas71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •