Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Köpa outspädd billack i små mängder

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Köpa outspädd billack i små mängder

    Behöver fixa till lite revor och märken så jag behöver inhandla lite lack och härdare. Var köper man lämpligast detta? Har kollat på bilfärg.se och billackering.eu men inte handlat av någon av dem tidigare. Fördelen med billackering.eu var att man kunde köpa 1 dl bara. Mer lär jag inte behöva. Tyvärr var minsta mängd härdare 2,5 dl och ganska dyr. Kulören är laserröd. Är den lätt för dom att blanda till tro?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Har du läst denna tråd?
    Saab bättringsfärg

    1. Måste du verkligen ha 2K? Det finns ju diverse 1K lack hos t.ex. Biltema mm.
    2. Vill bara säga 2 saker om Biltemas färg.
      • Jag har använt den med bra resultat på små skador. Vissa kulörer funkar bra. Andra inte. Jag har faktiskt testat just Biltemas versioner av "Laser röd". Ja, versioner! För när jag köpte burk nr 2 hade de bytt artikelnr i sin färgtabell. Såklart blev jag nyfiken. Och jämförde dessa två. Med varandra och med en Laserröd 9-5 och en Laserröd 9-3. Biltemas var olika.
      • Men nästan samma som på båda bilarna. Funkade på backsensorer utan att man ser skillnaden utan att kolla mycket noga. Små repor var inget problem. Men även om man inte märker det direkt är det är INTE rätt färg. Avsikten med köpet var att lacka en reservhjulsbalja och inne i hjulhus (bakom innerskärm). Där funkade båda Biltemas bra.

    3. Nu hör det till saken att all färg bleks. Så om man köper original Saab Laserröd och jämför med en Laserröd bil är troligen färgen inte exakt samma.
    4. Tricket då är att mäta kulören med en scanner. Det kan en riktig billackerare göra. Sedan kan de blanda till exakt den kulör bilen som skall bättringslackas har.
    5. Eller så kan de jämföra med alla sina färdiga färger. När jag skulle lacka om en silvermetallic huv på en Chrysler stämde inte kulören på original färgkod med den 5år gamla bilens. Istället visade det sig att det fanns en Mercedes-kulör som stämde perfekt med bilens färg.

    Så ett hett tips är att besöka närmsta billackerare om man verkligen vill ha samma kulör som bilen har.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Det finns väl ingen basfärg som är 2k, eller kanske det finns men de flesta basfärger, speciellt om de är metallic är 1k. Det viktiga är att man har 2k klarlack att lägga över färgen. Jag har en airbrush för små fixar.

    Maston i Finland har en 2k sprayburk där det blandas i mynningen, så man kan spreja 2k utan att behöva punktera en intern behållare och lägger en kort livstid på burken. Problemet är bara de har jättestora problem med att få det att funka. Jag vet av en person i Tyskland som hade använt det på en fräsmaskin och var helnöjd. Men jag köpte två burkar och de hade alla fel, kom ut klumpar och härdade inte, och omdömena online är typ alla dåliga.

    Men det är ett så bra koncept jag kollar hela tiden om det ska ha blivit bättre....
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Mängder med prylar SKÄNKES
    Av bollman i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2023-04-30, 14:25
  2. Köpa bra och billig billack?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 10:48
  3. Saab 9-5 -06 BP dricker orimliga mängder
    Av Pjotski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 21:41
  4. Skakar mängder vid dragläge! AKUT hjälp?
    Av Quinna i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •