Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Biltema färg och lack?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    202

    Biltema färg och lack?

    Tänker ge min laserröda en chans till och ge mig på att bättra lacksläpp, slipa ner och köra sprayburk med färg och lack.

    Nu frågan, funkar Biltemas produkter, jag är inte duktig så största felkällan är jag men kommer dessa ge mig ytterligare problem?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  2. #2
    Steg 4 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 053
    Medlem#
    3471
    Förutom att de inte har rätt kulör till det röda. De har även inte 2K klarlack som behövs för att det ska bli hållbart.

    Jag gillar Hagmans, Motip, Spraymax grejor dock är jag glad amatör. Biltemas spackel grundprimer och slippapper mm funkar säkert bra.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    480
    Medlem#
    -
    Köp inte biltemas 2k epoxiprimer om du inte kommer nyttja allting inom ett år eller mindre. Härdaren tar ihop och man kan inte köpa ny, så man har en burk epoxi som man inte kan använda då.
    Saab 900 T16 -1990

  4. #4
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    74
    Medlem#
    11098
    Nej, nej, nej Biltema har inte laserröd färg. Dessutom så använder biltema udda lösningsmedel i sina färger och klarlack som kan ställa till det om man inte använder bara deras produkter. Laserröd heter SAAB 278 och går att köpa på en massa ställen för sådär 400 spän/burk. Det är enkomponent färg som man kan använda då och då i flera år om man förvarar den i mild temperatur. Sedan väljer man om det är värt att kosta på med en 2k klarlack (ger hårdare tåligare yta) eller om man nöjer sig med vanlig akrylbaserad enkomponent klarlack (finns på alla ställen utom på biltema).
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    Rätta mig om jag har fel. Men jag får intrycket att vi inte talar om en utställningsbil. Utan att priset är viktigt och/eller att det är praktiskt att handla på Biltema. Då funkar det med Biltemas lack.
    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Tänker ge min laserröda en chans till och ge mig på att bättra lacksläpp, slipa ner och köra sprayburk med färg och lack.
    Nu frågan, funkar Biltemas produkter,
    Svar: Ja.
    Jag har använt dem och de fungerar alldeles utmärkt. Dock kan man inte vara 100% säker på att det är rätt kulör. Dvs är man petig/noggrann kan man se att det inte är exakt rätt kulör. Av det skälet har jag främst använt dem på undanskymda platser, som hjulhus, bagageutrymme, tanklockets insida och liknande. Där man inte tittar så noga. Men jag tycker det har funkat även på små detaljer som backsensorer, man tänker inte på att någon är lackad med biltemafärg. Tittar man noga ser man att det är skillnad. Faktum är att inte ens begagnade sensorer originallackade i laserröd hade exakt rätt kulör om man tittade noga.

    Med det sagt kan man nog vara 100% säker på att man inte kommer att hitta exakt rätt kulör bara genom att beställa "laserröd" eftersom färgen på en gammal Saab ser garanterat inte ut som en nylackad bil med "rätt" färg. Så skall man vara petig är det faktiskt inte "laserröd" färg som behövs utan "gammal sliten solblekt före detta laserröd" om det skall bli perfekt. En lackfirma kan få fram exakt samma nyans som finns på en befintlig gammal bil men det kostar lite extra.

    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    jag är inte duktig så största felkällan är jag men kommer dessa ge mig ytterligare problem?
    Svar: Nej.
    Färgen sitter kvar efter många år. Även på originallacken. Jag har inte haft några som helst problem.

    Det viktigaste när man skall matcha en befintlig kulör är att testa innan man lackar. Dvs lacka en bit styv papp eller vad man har till hands och jämföra att kulören är tillräckligt rätt för de egna kraven. Det skadar inte heller att veta hur sprayflaskan funkar i praktiken innan man lackar på allvar.

    Jo, jag vet att det finns andra produkter, leverantörer och färgtyper. Men det var liksom inte det frågan gällde.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    74
    Medlem#
    11098
    Jag har två laserröda 9-3, en från 2002 och en från 2010. Jag har lackbättrat och delvis omlackat båda med spraymaxfärg beställd enligt färgkod. Har använt säkert 4 burkar och dom har stämt väldigt bra med lacken på bägge bilarna. Den senaste burken var något för mättad i färgen, men då är jag petig. Köpt från spraydosen-shop.de där en burk kostar 17 euro, frakten blir iofs lite hög om man bara ska ha en burk. Jag har använt Cosmic blue och 268 silver jag beställt efter färgkod på svenska butiker och dom har också matchat väldigt bra.

    Är bilen risig i lacken så kanske det spelar mindre roll och "röd" från biltema kanske duger om man har måttliga ambitioner med reparationen . Men ska man tro biltema så blir man också låst till deras primer och 1k klarlack om man använder deras basfärg.
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    Om man ändå handlar på Biltema är det såklart en fördel att de oxo säljer kompatibel primer och klarlack. Men det gör väl iofs även andra färghandlare. Nu gällde det laser röd, så då behövs ingen klarlack.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973
    Laserröd har ALLTID haft klarlack från fabrik.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    OK. Jag vet inget om det och litar på dig att det gick till så.

    Men i detta fallet spelar det väl ingen roll, fabriken är nedlagd och saken gäller att bättringsmåla.

    Laserröd bättringsspray 12799704 från Saab/GM/Orio/Hedin har ALDRIG haft klarlack




    däremot har t.ex Carbon Grey bättringsspray 12780734 från Saab/GM/Orio/Hedin ALLTID klarlack


    Men det hör knappast heller hit
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    74
    Medlem#
    11098
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om man ändå handlar på Biltema är det såklart en fördel att de oxo säljer kompatibel primer och klarlack. Men det gör väl iofs även andra färghandlare. Nu gällde det laser röd, så då behövs ingen klarlack.
    Problemet med biltemas lacker är att de använder något annat än vanlig acryl-bas som så gott som alla andra tillverkare i världen använder. Jag är inte någon kemi-expert men jag skulle inte använda något annat från biltema än på sin höjd deras spackel om jag sen ska ägna en massa tid på att försöka få ett bra resultat. Vad menar du med att laserröd inte behöver klarlack? Blandar du ihop laserröd med äldre röda lacker som saknar klarlack och oxiderar?
    Senast redigerat av montahue den 2024-06-08 klockan 03:03.
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    Citat Ursprungligen postat av montahue Visa inlägg
    Problemet med biltemas lacker är att de använder något annat än vanlig acryl-bas som så gott som alla andra tillverkare i världen använder. Jag är inte någon kemi-expert men jag skulle inte använda något annat från biltema än på sin höjd deras spackel om jag sen ska ägna en massa tid på att försöka få ett bra resultat.
    Eftersom Biltemas lacker faktiskt fungerar till bättringsmålning vet jag inte vad det är för problem med att andra tillverkares produkter inte är exakt lika.
    Citat Ursprungligen postat av montahue Visa inlägg
    Vad menar du med att laserröd inte behöver klarlack?
    ???? Jag menar naturligtvis att det inte behövs klarlack. Du får vara mer specifik om jag skall kunna svara annorlunda. Saabs egna laserröda bättringsfärg behöver inte klarlack. Inte Biltemas heller.
    Citat Ursprungligen postat av montahue Visa inlägg
    Blandar du ihop laserröd med äldre röda lacker som saknar klarlack och oxiderar?
    Nej jag vet inget om äldre lacker. Det jag skriver gäller Saab/GM/Orios och Biltemas laserrösa bättringslacker. Inga andra.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Biltema tagit bort SAAB färg?
    Av Glader9991 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 08:50
  2. Muk medel vid lack med 2 komponents färg.
    Av brollann i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 21:45
  3. lack! vilken färg?
    Av fleng i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 19:44
  4. Kylar läck?
    Av Founder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 22:44
  5. lack-kod?
    Av Tobbe-9,3 aero i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •