Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: Köpråd sommardäck 2024

  1. #41
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Jag har jobbat på stor däckverkstad och det är klart att de gnäller om man kommer med egna däck........då försvinner ju den faktiskt enorma vinsten de har per däck. Kanske inte alla såklart, de flesta mindre har kanske inte så mycket rabatt och många köper ju faktiskt från de större näthandlarna om man inte säljer nå jättemängder. Men det är väl lika där, de mindre kanske tappar vinsten helt per däck och då återstår ju bara att tjäna pengar på monteringen.

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 454
    Medlem#
    11937
    Visst är det så. Jag tycker grabbarna på min lokala däckia-verkstad är mycket kompetenta, de har med kort varsel hjälp till med pyspunka och annat som tarvar lite mer kunnande än bara montering så jag sponsrar dem gärna inom rimlighetens gränser. Men jag har väldigt svårt att köpa helt nya däck från dem när de vill ha 13kkr för fyra "monterade och klart"-hjul till min Enyaq när jag kan leta upp samma däck på nätet och få dem monterade hos no name-verkstaden längst bort i industriområdet för en totalkostnad om 8kkr...

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    134
    Medlem#
    -
    Har du redan kört slut sommardäcken på din enyaq? Min har rullat 4000mil, minst hälften kvar på både sommar och vinter. 20 tum.

    I övrigt funderar jag på att skaffa åretrunt (typ crossclimate2 eller contis nya motsvarighet) till frugans bil, som vi mest småkör med i stan.. hade vart jäkligt skönt att halvera däckbytandet. Någon som har erfarenhet av dem, kört på snö/is tex? (vet att däckbranschen med biltidningar i spetsen hatar dem hårt av ren princip, vilket känns lite märkligt då de ser ut att prestera på linje med kinesdäck som ju säljs och monteras av dem samma utan gnäll).
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-18 klockan 16:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #44
    Gullpotet, om ni bor i mellersta Sverige eller söder därom så fungerar centraleuropeiska vinterdäck, såsom CC2 (ingen erfarenhet av just dem), Pirelli Sottozero (glidit en gång på mindre bergsväg) eller Dunlop Winter Sport oftast utmärkt.

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Så länge man inte stöter på riktigt vinterväglag, skulle jag säga. Eller behöver nödbromsa hårt i sommarväglag. https://carup.se/volvos-nya-bilar-sa...arliga-dacken/

    Jag har också funderat i de banorna, men jag kom fram till att det också inte kommer att löna sig med avseende på däckslitage. Det som de kan vara användbara som är höst- och vår-däck, men det leder ju till dubbelt så många däcksbyten per år (eller egentligen mer jobb om man lägger in servicen vid någon av bytesperioderna - blir ofta något bromsjobb vid service oavsett).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. TurboTryck kalendern 2024
    Av Mr_Lööf i forum TurboTrycket
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-12-29, 11:22
  2. Förnyelse av medlemskap inför 2024
    Av Echonator i forum Styrelsen informerar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2023-12-16, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •