Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: 99 T16 -75 - Tröstköpet

  1. #41
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    128
    Medlem#
    7779
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16 Visa inlägg
    Då skall vi se om jag kan ge dig lite idéer eller lösningar på dina problem. Jag kasta helt enkelt ur original generator in i ett hörn i garaget....
    Tack för tipsen, generatorfrågan är faktiskt redan löst, med inspiration av din lösning.

    Innan jag började gräva fram min ng900-reservdelsbil för att sno generatorn så fick jag tips av en kollega att han sett Folkraceåkare som köpt en liten smidig generator på Biltema, och dra på fan, det stämde, nästan för bra för att vara sant...



    Biltema art.nr 63-614 för det överkomliga priset 969 kr, vid första anblick ser det ut att räcka med lite modifieringar av fästena, likt det Johan-99T16 fick göra, för att remmen skulle hamna i linje.

    Men riktigt så enkelt skulle det inte vara...

    Det visade sig att om man läst lite noggrannare på Biltemas produktbeskrivning hade man sett att den var till 13mm rem, inte 10mm som vi har i våra bilar.
    Jag tänkte först att det funkar säkert andå, men icke, remmen bottnade i spåret innan "sidorna" hade greppat.

    Men skam den som ger sig, här fick det bli lite ombyggnad:



    Jag åkte tillbaka till Biltema och köpte deras tillbehörs-remhjul, till multirem, och kapade loss allt utom "kärnan"...



    ...borrade ett 30mm hål i mitten på mitt gamla remhjul...



    ...centrerade efter bästa förmåga och sen bara svetsa ihop delarna, så hade jag ett remhjul som passade den nya generatorn och 10mm rem




    Efter lite justering av generatorhuset..



    ...och lagom distans på andra sidan (här får man ju nästan stå i skamvrån jämfört med Johans svarvade distanser... )



    Samma distans behövs även vid spännarens fäste, 2 brickor och en M10 flänsmutter



    Nu finns det hur mycket frigång som helst, i alla riktningar
    Fästörat i generatorn som spännaren fäster i hade lite annat läge, jämfört med den gamla generatorn, så det fick bli ett nummer kortare rem för att inte spännaren skulle bottna, vilket medförde att jag fick slipa lite på fästplattan som fäster generatorn i motorblocket för att inte remmen ska nöta mot fästet, nån millimeter var allt som krävdes, men det tycks jag ha glömt att ta bild på...


    ------------------------------------------


    Så dags för lite mer bankörning helgen före midsommar, först Salabanan på lördagen med ett kompisgäng jag åker MC med och sedan Gelleråsen i måndags med personalklubben på Trekmeister's jobb.

    Först Salabanan:





    Jag fick agera pausunderhållning när MC-kompisarna hade drickapauser, men det räckte för att upptäcka nya fel på bilen...
    Salabanan är en väldigt tight och knixig bana där det blir mycket krafter i svängarna och efter några varv när jag började bli varm i kläderna så började det bli ganska kraftiga missljud i västersvängar, det blev så illa att jag fick sluta gasa i dom svängarna och bara rulla igenom.

    Det har tidigare varit tendenser till liknande ljud innan så jag misstänkte hjullager höger fram, men när jag kommit på det var klockan 16:30 på lördagen och jag skulle ju till Gelleråsen på måndag... Efter ett par snabba telefonsamtal var ett lager säkrat hemma hos Trekmeister så det fick bli en omväg hem på lördagskvällen...







    Vi hjälptes åt att byta lagret direkt på släpet utan att ens lasta av bilen, bara att hålla tummarna att det ska vara åtgärdat...


    Så dag för Gelleråsen:

    Ganska snart, i första vänsterkurvan, kunde jag konstatera att det inte var hjullagret som var felet, jag fick frikoppla och rulla igenom alla vänsterkurvor, annars kunde man höra hur bilen åt upp sig själv...
    Men hur som var det en lyckad dag, trots några regnskurar, det visade sig dock att bilen läcker en hel del olja, så mycket att jag kommer behöva lyfta ur motorn och täta om trågpackningen...

    Ny teori till vad som orsakar missljudet är att jag kanske har 900-drivaxlar, och nu när jag börjat bli varm i kläderna och lasta fjädringen fullt så bottnar drivaxlarna i lådan...
    Jag har lite ideér hur jag ska prova den teorin, men har inte haft tid att åka till garaget och testa än...

    Skulle så vara fallet att det är för långa axlar så är min tanke att jag ska flytta ut fästena till undre spindellederna, och på så sätt få mera camber på köpet, det känns enklare än att hitta "rätt" axlar.


    Jag fick inte till så många bilder, men här kommer en från vår lilla "Saab-hörna" i depån



    Bara på kul hade jag plockat av kofångarna för att "lätta" bilen i fram, jag tycker faktiskt den blev lite tuffare såhär


    Jag höll på att missa en grej, bara på kul passade jag på att väga bilen på jobbet, med nästan tom tank vägde den 1140 kg utan förare, varav 720 på framaxeln




    Nu har jag inga fler bankörningar planerade på ett tag framöver så jag ska väl hinna få till alla fel, hoppas jag. Det är lite som ett steg fram och två steg tillbaka, med det får man väl räkna med om man ger sig in i den här leken...

    6 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  2. #42
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Smidigt med den lille generatorn, var ju tom bättre än ng900 generator. Har man en grabb som jobbar som NC-fräsare/svarvare så kan ju han fixa lite små grejer åt pappsen
    Apropå drivaxlar, hade på ett ungefär samma problem som du och efter lite klurande så letade jag rätt på drivaxlar från Saab 90 från halva 86 och 87. De inre drivknutarna blev kraftigare på 90 och 900 vid halva 86, så då fick jag axlar med rätt längd och rätt splines i bägge ändar.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #43
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    128
    Medlem#
    7779
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16 Visa inlägg
    .....

    Apropå drivaxlar, hade på ett ungefär samma problem som du och efter lite klurande så letade jag rätt på drivaxlar från Saab 90 från halva 86 och 87. De inre drivknutarna blev kraftigare på 90 och 900 vid halva 86, så då fick jag axlar med rätt längd och rätt splines i bägge ändar.
    Jag har läst mig till att det är såna axlar jag skulle behöva, men eftersom det inte längre bara är att åka och hämta gratisbilar som det var för 10 år sedan så jag jag kommit på en annan idé, jag ska bygga om undre bärarmarna litegrann så spindelleden hamnar längre ut. Då borde jag slå två flugor i samma smäll, mer plats för långa drivaxlar och lite mer cambervinkel...

    Återstår att se om det blir lagom mycket cambervinkel vid lagom mycket spelrum för drivaxlarna...

    2 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  4. #44
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Alla sätt är bra förutom de dåliga

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #45
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    313
    Medlem#
    7502
    Citat Ursprungligen postat av KarlZ Visa inlägg
    Jag fick inte till så många bilder, men här kommer en från vår lilla "Saab-hörna" i depån

    Titta där kom jag och min 900 med på bild också! (Sambon tyckte jag såg ut som en redneck, men det stämmer väl ganska bra ändå )

    Bra att vi fick på hjullagret men oflyt att det inte löste problemet. Modifiera bärarmarna tror jag blir en bra lösning, så kan du få till lite negativ camber på köpet också.

    Min kärra står fortfarande stilla, har inte ens rullat av den från trailern (3:an gav upp om någon skulle vara nyfiken). Har fått lur på en kille som ska skruva lite växellåda åt mig, får hoppas det blir bra!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •