Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Bromsservice OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Bromsservice OG9-5

    Har ett obehagligt skrapande från frambromsarna på min 9-5 2.0t 2006 biopower, så något måste göras. Det är nog också på gränsen till kärvande bromsok eftersom hjulen snurrar rätt trögt (men gick igenom besiktningen)

    Bromsskivorna har en massiv rostkant så det blir iaf byte av skivor och belägg. Har aldrig gjort det innan men efter massivt kollande på youtube så borde jag fixa det. Har koll på alla udda nycklar som krävs (har inte en enda av dem hemma).

    Vad gäller bromssköldar så existerar de knappt på bilen längre pga rost. Krävs det några specialgrejer för att demontera/montera nya? Räcker det att lossa skivorna för att byta?

    Och vad är chansen att oken kommer funka bättre om man ger lite kärlek till glidytorna?

    Och sista frågan, är det stor skillnad på Biltema-grejer jmf med original? Jag tvivlar på att denna bilen har så många år kvar på vägarna pga mycket rost. Bilen fungerar som extrabil om min dotter behöver köra när vår huvudsakliga SAAB är upptagen.

    Tusen tack för er expertis!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Bromsskölden är klämd mellan hjullager och spindel så det är ett omfattande jobb att byta denna. Det sitter ofta fast ordentligt. Har du inte verktyg för ett bromsbyte så hade jag låtit bli detta.

    Över lag är 9-5 bromsarna fram bra och krånglar sällan. Men visst kan väl någon kolv kärva. Rena ytor på byglarna så att beläggen löper lätt där är första åtgärd. Att sen se till att de rostfria pinnarna är rena från smuts är nästa steg. Byt inte ut dom för det finns inget med högre kvalitet utan det blir bara en försämring. Undvik smörjfett, kopparpasta eller liknande här samt på bromsokets kolv. Bromscylinderfett är det rätta om det ska smörjas någonting. Lägg även tid på att rengöra navet ordentligt från rost innan ny bromsskiva monteras. Räkna med att bromsoksbygeln sitter ordentligt fast. Torx20 skruvarna har gänglåsning.

    Det brukar inte vara någon enorm skillnad i pris att köpa något med originalkvalitet jämfört med budgetalternativen.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Tusen tack för ditt svar!
    Då får bromssköldarna vara helt enkelt

    Det är en viss skillnad i pris på Speedparts beroende vilket kit man köper. Originalsatsen (skivor+belägg) kostar 3359 kr, deras eftermarknadssats kostar 1359 kr. Vore det dumsnålt att köpa eftermarknads eller är skillnaden minimal?

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Man kan ju köpa från typ trodo också, jag skulle kollat priset först iaf, då kan man ju välja fabrikat också.

    Skrapandet kan f.ö vara slitagevarnaren, den låter riktigt illa (med flit), men det är ju aldrig fel att byta skivorna oavsett.

    Tänk på att motionera kolven och se till att den löper lätt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Nu beställde jag eftermarknadssatsen från Maptunparts för 1495 kr, hoppas den kommer funka. Har även köpt 7 mm insex och 20 mm torxhylsa och teleskopskaft. Små stålborstar bromsoksfett, kopparpasta och gänglåsning.

    Bra tips om motionerandet! Skall någon form av produkt användas i samband med det (rengöring eller smörjning)?

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det brukar vara så att går kolvarna trögt så bör man renovera oket, för då är det oftast så att nån damask pajat och kolven rostat.

    Men jag testar alltid att dom rör sej bra, om inte får man problem senare.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    I normal drift rör sig bromskolvarna MYCKET lite. Vid bromsning ligger de emot skivan. När bromsen är släppt ligger de så nära att de precis inte nuddar skivan. Dvs normalt rör sig kolven nästan inte alls. Och riskerar gegga fast av div orsaker. Med effekten att beläggen "ligger på". Vad man kan göra är att motionera kolvarna. Dvs trycka tillbaka dem och bromsa ut dem några gånger. Då märker man hur lätt de rör sig, om de sitter fast och kanske fixar problemet i en operation.

    När man demonterar belägg och skiva är ett utmärkt tillfälle. Då kan man bända med lämpligt verktyg, tex kofot, mellan skiva och belägg (på plats innan de demonteras). Om man skadar dessa som ändå skall bytas gör inget. Så man kan ta i vad som krävs och använda vad man har.

    Använd gärna rostlösare på den lilla skruven som håller bromsskivan, låt verka så länge man kan (över lunchen eller natten) och dra sedan loss med rätt verktyg/bit. Man vill inte dra sönder den...

    Rent generellt kan man nog säga att det är mycket större skillnad på belägg än på skivor. Dvs det lönar sig att skaffa bra belägg. Alltså bra friktionsmaterial. Med önskade egenskaper. Bromskraft, oväsen och damm brukar vara viktigaste parametrarna. Tätt följt av pris. Vad som är bra är en helt annan fråga som redan är behandlad både på detta forum och på nätet. Sök på "bromsbelägg" & "9-5" här på forumet
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Bromsoksfett är inte samma som bromscylinderfett.
    den första är avsett för beläggens kontaktytor mot ok och bygel. Den sistnämnda är för smörjning av själva kolven.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Tack för värdefulla tips! Skivorna kommer väl nästa vecka och jag antar att jag kan göra bytet nästa helg. Då lär jag återkomma när allt strular…

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Fram brukar gå relativt enkelt, lättare än bak.

    Ett tips är ju att slå på torksskruvarna som håller skivorna med en dorn (inne i spåret så att säga) först så dom lossnar lite, runddrar du torxen (vilket lätt händer om dom sitter fast) så blir det lite bök, men inte olösligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Tackar för tips!

    Nu kom grejerna. Skivor från ABS och belägg från Hella Pagid. Inga märken jag hört talas om, hoppas de kommer funka

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Det ser rätt jävligt ut.. antar att jag får borsta bort det som går och prova lite motion




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Knappt inkörda…




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hehe, kanske därför det skrapade lite. Tar gärna mycket foto och bifoga, gärna på de gamla delarna med, kul att se skick!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Hållaren ser nästan ut som ett arkeologiskt fynd!
    Tyvärr runddrog jag precis den lilla skruven som håller skivan (trots varningar högre upp i tråden). Vad är bästa lösningen nu?




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Huggmejsel? Vinkelslip? Skivan ska väl ändå kasseras?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Det löste sej, jag borrade bort skallen på skruven så kom skivan av

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Nu är ena sidan klar, tog en halv dag (tur jag inte jobbar med bilar)

    Jag vet inte om jag borde fixa fixeringsskruven? Nu märkte jag att bromsskivan är lite lös även efter jag bromsat. Det är väl inget problem när hjulet är på men ändå, känns lite udda

    Nu är det bara en stump av en skruv kvar som iofs funkade fint att hänga den nya bromsskivan på. Men hur i h-e får jag loss den i så fall?

  19. #19
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det kan gå att ta tag i stumpen med lämplig tång och sen skruva ur den. Ett lagom hårt hammarslag på stumpen först kan hjälpa till.

    Alternativet är borr med mindre diameter.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Jag vet inte om skruven går att lossa? Den fick bada i rostlösare i minst en timme och sen körde jag 245 Nm på knacken med 5 mm insexbit en lång stund. Och till slut gav skruven upp.

    Om man borrar, hur får man ut den utan att skada gängorna?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tips inför bromsservice OG9-3
    Av Matso i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 13:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •