Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Problem med Koni/H&R,9-5

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449

    Problem med Koni/H&R,9-5

    Hej!
    Min far har precis monterat H&R 35mm sänksats + Koni dämpare på sin 9-5 -00:a.
    Problemet är att det "klonkar"...jag kände igen ljudet från min gamle ng900 med kapad sänksats så jag hissade upp bilen och kände på fjäderpaketet,och mycket riktigt så glappar framfjädrarna, man kan vrida runt de hur man vill. Kunde ju lika gärna kapat orginalfjädrarna känns det som...

    Hur är det på era 9-5_or med samma kombination?

    Lite förvånande var även att det varken satt någon "gummiring" i fjäderbenets botten som fjädern vilar på,eller att själva fjädern var klädd vid anläggningsytan.

    Ska man behöva svetsa fast fjädern eller ?

    (även lagringarna på båda sidor är bytta, ska tilläggas)

    MVH lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 012
    Medlem#
    4135
    Japp samma problem hade jag. Jag har samma kombination på min bil.
    Ta vanlig vattenslang som man har i trädgården och smörj fjädern med nåt som glider bra, trä sen på så mycket slang du kan längst ner på fjädern.
    Egentligen skall man ha bilsteindämpare då dom är kortare men det funkar fint med koni om man gör operationen med slangen.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228
    Det där med trädgårdsslang lär nog fungera fint!
    Vi har ju såkallade isolatorer på frjädrarna det nedersta varvet på alla volvobilar vi bygger!
    Försök dock hitta så tunn slang som mäjligt att kränga på Annars kan man ändra fjäderns egenskaper!
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Ok,då är det inte bara här det knasar då. Jag körde själv med slang på min ng900 där det är kända problem med knak,men tycker det är knepigt att det inte informeras om problemen på 9-5 med koni ihop med H&R...

    Han skulle ha satsat på bilstein sprint antar jag. Ska man anta att bilsteindämparens kolvstång är kortare, så det finns chans till mer förspänning, alltså fjädern pressas ihop bättre? Personligen tycker jag att H&R-fjädern skulle vara längre i utsträckt läge,jämför man mot en aero/sprotchassi-fjäder ser den ju kapad ut...

    På 9000 så skilljer ju sej en H&R sänkfjäder inte märkbart i längd mot en aero-fjäder vid en direkt jämförelse t.ex.

    För även om man drar på en bit tunn slang,så kommer ju fjädern att röra sej i fjäderbenet,inte sant? känns obra...

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 118
    Är det samma problem med det på og 93? Har en 01ans 93 Aero med HR som inte låter alls.. Har precis beställt Gula koni, kommer jag få samma problem eller?
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 012
    Medlem#
    4135
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    För även om man drar på en bit tunn slang,så kommer ju fjädern att röra sej i fjäderbenet,inte sant? känns obra...

    MVH Lerne
    Min fjäder kunde röra sej innan jag monterade slangen men nu sitter dom fast. Ja om man sliter så hårt man kan så kanske man kan röra dom men innan var dom lösa.
    Dra på slang både uppe o nere annars.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Ok! Får ta och prova det. Annars kan man dra slutsatsen att koni funkar bäst (bara) ihop med Eibach , och ska man köra H&R så bör man ha Bilstein sprint..?

    Det knepiga är att jag inte märkte något av det här när jag monterade "kilen-satsen" på en annan 9-5 med org. fjäderben... Dom sänker ju ytterigare 10mm.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Är sakerna beställda i ett paket av någon firma?

    Jag hade helt klart övervägt att be att få antingen fjädrar el. dämpare utbytta så att kombinationen lirar. Nödlösningar med trädgårdsslangar känns inte så jättespännande om man lagt ett antal tusenlappar på nya fjädrar och dämpare tycker jag.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Nja ,dessvärre så är fjädrarna beställda separat av annan firma (dämparna från sp) ,men frågan är om jag inte skulle övertala "gubben" att byta till eibach som ju ska funka bättre vad jag vet.

    Det satt koni bak när han köpte bilen,därav valet av koni fram. När man ändå skulle pilla med dämpare så kom tanken att en sänksats som gör bilen lite mera "rak" och mindre "häng-arslad" skulle införskaffas.
    Jag föreslog just Eibach,men de var ju dessvärre bra mkt dyrare...

    hade man vetat om dessa knepigheter hade nog tankebanan varit en annan.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Nja ,dessvärre så är fjädrarna beställda separat av annan firma (dämparna från sp) ,men frågan är om jag inte skulle övertala "gubben" att byta till eibach som ju ska funka bättre vad jag vet.
    Låter som en bra idé!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Kör 5-6 varv på Ringen så försvinner oljudet. Hade samma bekymmer med min 9-5:a, men som sagt är borta nu. Skall kanske "köras in".

    /Mats
    SAAB 9-5 2.3 Vector SC -03
    BSR Steg 2

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Nu sitter det Eibach på bilen och allt är frid och fröjd igen Fjädrarna satt som gjutna i fjäderbenen, ser t.o.m något lägre ut dessutom

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Nu sitter det Eibach på bilen och allt är frid och fröjd igen Fjädrarna satt som gjutna i fjäderbenen, ser t.o.m något lägre ut dessutom
    Kaka söker maka... Skönt att det ordnade upp sig!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Japp,det var skillnad det...dessutom så upplevs den mindre stötig än H&R,men utan att för den delen kränga när det börjar svänga. Utmärkt proggresivitet skulle man kunna säga

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

Liknande ämnen

  1. Koni FSD+original fjäder vs. Koni Sport+H&R 35mm?
    Av xtrem i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 22:19
  2. Koni FSD
    Av Jossva N1079 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 12:49
  3. Problem med Koni (lossnar fram)
    Av Rickard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •