Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp med rostlagning hjulhus

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Hjälp med rostlagning hjulhus

    Har någon tips på firma eller privatperson som kan hjälpa mig med rostlagning av hjulhusen bak på OG 9-5?

    En i övrigt rostfri bil som jag ämnar bevara skulle rostskyddsbehandlas på firma men det avbröts och jag måste ordna med rostlagning först. Det är 2 ställen ca 10x10 cm med kex/hål i varje hjulhus bak. Tyvärr har jag inget garage att tillgå och det verkar mycket svårt att hitta någon som kan ta sig an denna typ av jobb.

    Stockholmstrakten med riktigt ordentlig omnejd.

    Bilder:

    DSCN9758.jpg. DSCN9756.jpg

    DSCN9755.jpg. DSCN9752.jpg
    Senast redigerat av erejoa den 2024-02-14 klockan 07:57.

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Om du anger exakt var hålen är ökar nog chansen till svar. Det är stor skillnad att laga hål t ex framåt in mot tröskeln eller om hela övre stötdämparfästet är uppruttet, då är det ett betydligt större jobb.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack, jag lyckades infoga ett par bilder.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag tror inte att bilen är "i övrigt rostfri" när det ser ut så där på fria plåtytor. Granska noga överallt under innan du börjar spendera pengar på att byta plåt. Hur ser det ut under plastkjolarna, hjulhus fram och i spalter mellan överlappande plåtar?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Håller helt med TCarlsson! Jag har rostlagat många av mina bilar och min erfarenhet är att det oftast är 5-10 gånger värre än det ser ut vid första anblicken. Åtminstone om man vill göra en seriös lagning. Man ser ju tom på en av dina bilder ett kraftigt rostangrepp bredvid ditt hål. Du får titta mycket noga och kritiskt för att hitta "all" potentiell rost. Det kan vara därför som privatpersoner inte verkar vara så intresserade av att ta sig an och laga ett "mindre rosthål". Speciellt om det inte får kosta för mycket.

    Det är inte ens säkert att du kan se att det börjat rosta under underredsmassan. Har du tur ser det börja med att det ser litet "tjockt" ut under underredsmassan och då kan det ha börjat rosta där under. Eller också har underredsmassan börjat "spricka" litet och det börjat sippra fram rostfärgad fukt/vatten ur sprickan.
    Har du otur märker du inte att det börjat rosta förrän plåten blivit väldigt tunn av rost.
    På en BMW jag ägde hade plåten tom rostat bort helt och hållet under "underredsmassan" och det syntes inte utanpå. Det såg ut som dom sprutat på någon form av skyddsplast på plåten och den såg opåverkad ut.

  6. #6
    Exempel på hur det ofta ser ut när det är lite rost -> Länk
    och det kan lätt dyka upp mer -> Länk
    Och det behöver kanske lite mer plåt än vad det som ut från början -> Länk

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack för all input och jag ber om ursäkt för att jag inte svarat. Av någon anledning får jag inga aviseringar om att jag fått svar.

    Till slut tog rostskyddsfirman på sig att laga upp den innan behandling. Jag rensade den från inredning då den ändå skulle bytas till beige. Det var bättre än förväntat och förutom det som syntes i hjulhusen behövde de svetsa i på två ställen under samt byta nedre delen av ena skärmkanten/hundbenet. I övrigt var den i väldigt bra skick. Nu är den behandlad och skall väl klara 24 år till hoppas jag!

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av erejoa den 2024-04-09 klockan 16:21.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-10-30, 17:10
  2. Rostlagning hjulhus ng9-3
    Av T-bergman i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2019-10-11, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •