Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Går bra med LMM urkopplad OG9-5 B2x5

  1. #1

    Köra med urkopplad luftmassemätare T7

    Hej misstänker att min luftmassemätare är på g att ge upp.
    Frågan är nu om man kan koppla ur luftmassemätaren och ut och köra en
    runda för att se om det blir någon skillnad?
    Bilen i fråga är en saab 9-3 aero -01

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: köra med urkopplad luftmassemätare?

    Hej.

    tyvärr har jag inte svaret på din fråga men du kanske skulle börja med ett spruta rent den "luftmasserengöring"? Tror jag ex Mekonomen har. CRC är nog tillverkaren.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: köra med urkopplad luftmassemätare?

    Det går att köra utan men det är inte att rekommendera i längden. När man kopplar bort luftmassamätaren så går T7 in i ett läge där det fungerar precis som T5. Kan vara bra, t.ex. om man råkar bli stillastående i vägkanten pga. dålig luftmassamätare eller stort luftläckage.

    Jag råkade spränga mitt tryckrör en gång och bilen tvärdog och vägrade starta. När jag kopplade bort luftmassamätaren gick bilen så bra att jag tog mig hem och kunde laga felet.

    Däremot tror jag inte det fungerar bra för att felsöka en dålig luftmassamätare därför att den kommer gå långt ifrån perfekt med luftmassamätaren urkopplad.

  4. #4

    Re: köra med urkopplad luftmassemätare?

    okej tänkte mest om det hade hjälpt för att se om det var det som var felet.läste på något forum att om bilen gick bättre med luftmassemätaren urkopplad så var den boven

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: köra med urkopplad luftmassemätare?

    Tyvärr är det inte så enkelt. Det finns flera olika fel som kan göra att bilen går bättre med luftmassamätaren urkopplad.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-12 klockan 17:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Vega/Haninge
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Går bra med LMM urkopplad OG9-5 B2x5

    Hej!
    Bakgrund:
    Jag har en Saab 9-5 SE 4D 2,0t årsmodell 1999.
    Bilen införskaffades maj 2023. Gick felfritt tills början på hösten. Första som hände då var att bilen började rycka/hacka vid gaspådrag uppförsbacke, och hastigheten gick ej att öka. Vid plant underlag gick bilen som vanligt igen. Efter att ha läst runt på forumet bestämde jag mig för att byta tändstift. Detta resulterade i lägre karaktär på hacken. Jag bytte sedan bränslefiltret och rengjorde LMM. Nu slutade hack/ryck, men hastigheten påverkades fortsatt om än till lägre grad vid uppförsbacke. Vinter slår till med minusgrader. Bilen blir svårstartad på morgonen, dör snabbt vid vrid av nyckel. Jag byter batteri på bilen. Nu kan bilen startas upp, dock tar det ett par försök. Veckorna går och bilen blir trögare varje morgon. Bilen går på tomgång ett par sekunder för att sedan dö. För att få liv i bilen behöver jag pumpa en stund på gaspedalen.
    Detta sker till en början endast på morgonen. För att sedan även ske efter jobbet. Jag byter nu bränslepumpen. Bilen går klockrent efter byte i ett par dagar.

    Nuvarande:
    Under en längre resa i helgen börjar hack och ryck återkomma och jag tappar hastigheten i minsta uppåt lutning. Jag ligger på 120 och plötsligt tok dyker hastigheten ned till 80, med hack och ryck om jag ej släpper på gasen. För att kunna köra behöver jag pumpa på gasen då jag annars sjunker. Vid plant underlag går bilen ok. Bilen är nu otroligt svårstartad i den meningen att jag behöver pumpa gas vid tomgång en bra stund innan jag kan lägga in D och köra iväg. För tidigt skift till d gör att bil dör.
    Jag upptäckte att backventil vid oljestickan var sönder(går att blåsa åt bägge håll), bytte direkt till ny. Något lättare start men kör problem kvarstår.
    Igår tändes CE lampan. Jag sätter in felkodsläsare från biltema. Enligt den finns ingen kod. Provar att rycka kontakten från LMM och sedan går bilen klockrent så som den gjorde vid inköp. Har nu beställt en ny LMM och väntar på leverans.
    Har läst runt och kommit till insikt att en ny lmm behöver inte lösa problemet. Vad ska jag leta efter härnäst? Läste om slang mellan turbo och intercooler som kan spricka. Hittar inga bra bilder/videos på vart denna finns.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Det kan vara så enkelt som att en slangklämma rostat av. Ganska vanligt vid anslutningen till intercoolern. Det underlättar att demontera plastskölden under kyl.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Vega/Haninge
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för svar.
    Ny LMM gjorde ingen märkbar skillnad. Blev att kolla slangar och mycket riktigt lös klämma med håll i slang från turbon.
    Blev att beställa ny slang. Hade lite tur då hålet gått på bredden vid topp så kunde dra upp del som var hel och klämma åt som tillfällig lösning innan den nya slangen anländer.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-15 klockan 19:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Vega/Haninge
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Uppdaterar:
    Nya slangen kom. Var minst sagt inte det enklaste bytet man utfört, men nu är det klart. Bilen går nu bra
    Motorlampan lyser dock fortsatt. Har ej kunnat läsa ut felkoder då obdläsaren påstår att sådanna ej finns. Har läst runt massor av trådar både här och andra forum. Googlat mig sömnlös, men hittar ingen klar information om hur man får obd2 att fungera.
    Finns det andra typer av läsare att använda?
    Det jag hittat är att man kan uppdatera mjukvara så att obd2 ska fungera. Men hur man gör detta och eventuellt vart man kan betala för att få detta gjort hittar jag ingen information om...
    Snälla hjälp mig någon.

  10. #10
    Problemet med OBD på tidiga bilar är känt beskrivs bl.a i denna tråd m.fl.
    Läs ur felkoder med Tech2 istället eller läs denna tråd, beskriver vad som behövs för att uppdatera mjukvaran. Enklast är dock att ta hjälp av någon med Tech2 eller annan mer kompetent felkodsläsare.
    Lägg in i din profil var du/bilen finns så kan det vara lättare att få hjälp lokalt.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-19 klockan 17:46. Anledning: Uppdaterad andra länk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Vega/Haninge
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för svar
    Den andra länken fungerar inte, kan du skriva igen. Vilken annan kompetent läsare?
    Uppdaterat profilen, tack.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •