Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tips: Fräsha upp stötfångarnas "kromlister". Og900

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Tips: Fräsha upp stötfångarnas "kromlister". Og900

    Försökt hitta lite tips och råd om hur krom/plast-listerna som sitter på kofångarna kan få nytt liv, men hittar inte annat är länkar till Saabklubben, ebay och andra som säljer nya liknande lister med dubbelhäftande tejp som metervara.

    Har därför just gjort ett litet test på en kort bit list från min og900cv -93 och tycker att resultatet blev helt ok. Använde mig av polermedlet och polertrissan i "Autoglym Headlamp Restoration Kit - Strålkastarpolering".

    Före. Utsidan matt och repig. Endast ändarna ser bra ut.


    Insidan. Då insidan har samma färg som utsidan så gissar jag att det är en helgjuten detalj utan något extra genomskinligt lager på utsidan?


    Innan polering påbörjats. Ändarna blanka och fina, resten varken blanka eller fina. Det mörka är rester från en "bumper shine" med svart pigment.



    Så här såg det ut efter en stunds polering med skruvdragare som motor. Resten nu närmare utseendet som ändarna har.




    Så här blev det, fast inte riktigt så blankt som telefonens kamera vill framstå det som. Bilden ovan är mer rättvisande skulle jag säga. Det vill säga att den inte är så högblank som bilderna nedan. Kan säkert bli ytterligare lite mindre repig. Är dock bättre än innan.






    Använde Polermedlet i flaskan och den vita polertrissan.
    https://www.autoglym.se/headlight-re...n-complete-kit
    02hrskit.jpg

    PS. Konrad helrenoverar femtioelva Saabar, bygger sju hus, fem garage, en lackbox, trimmar tre tyska bilar, tatuerar sig och blir professionell lerbilsförare. Jag polerar på samma tid en några decimeter lång plastbit. Tror jag behöver öka tempot om jag vill komma ikapp. DS.

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Det blev ju faktiskt bra resultat. Problemet med kromlisterna är att de blir sköra och går av. De är svåra att demontera utan att de blir skadad med för den delen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    377
    Medlem#
    -
    Ja det blev ju riktigt bra. Men tyvärr samma för mig, listerna gick sönder vid demontering så jag har dubbelhäftande tejplister nuförtiden.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Batteriböj +3" system og900, tips och råd inför köp+mon
    Av tornros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 21:48
  2. 17"-18" OG900 -82 Tips på fälgar? Vilken bredd/ET
    Av larsola i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 21:02
  3. få bort rost från lösa bromsok "lut" tips mottages
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •