Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byta bakre ljuddämpare NG9-3 Aero -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Byta bakre ljuddämpare NG9-3 Aero -03

    Hej!

    Jag har en 9-3 aero, B207R, där bakre ljuddämparen har gett upp och lossnat vilket gör att bilen hörs i hela området. Jag kikar lite på nya ljuddämpare och ser att det finns lite olika ”ytterdelar” på olika varianter. Den jag har är den med chrome, nummer 12799734.

    Jag undrar om nån vet om det är någon skillnad på de olika ljuddämparna som i princip ser likadana ut men har annan typ av rör som avslut, och på min nuvarande. Som jag förstår det brukar dessa andra höra till B207E/L, men funkar de även till B207R också? I så fall, ser det väldigt dumt ut?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Alla original ljuddämpare passar, men det kommer att se konstigt ut med en ljuddämpare som är med "dolt utblås". Oftast går slutdämparna sönder där avgassystemet ansluter, och själva utblåset kan mycket väl vara i gott skick.

    Jag har tidigare byggt om ett fint B207E/L avgasystem genom att kapa av B207R utblåsen och svetsa fast dessa på B207E/L ljuddämparen. Detta för att använda systemet på en Aero. Nu var bägge systemen original, så det passade utmärkt men det tog lite tid. Det är inte säkert att urblåset/utblåsen passar lika bra på en eftermarknads ljuddämpare. Men jag tycker ändå att det är vettigt att spara på original utblås eftersom de tillför en viss snits och bibehållen origianalkänsla som lätt blir förstörd med enklare eftermarknadslösningar. Det har funnits andra trådar här där folk har sökt slutljuddämpare till 9-5 Aero, och där saab original numera är en trist eftermarknadsdel med helt fel utseende.

    Ett ytterligare alternativ kan såklart vara att byta till ett sportsystem. Är det i rostfritt eller kromstål så lär ju inte livslängden vara något problem.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag råkade köpa på mig en original slutdämpare till ng9-3 Aero, helt ny. Ligger inoljad i förrådet. Nu har den varit ur produktion länge så snart blir det väl dags att slänga ut den på Tradera för att se vad man får

Liknande ämnen

  1. Bakre ljuddämpare saab 9-3 -05
    Av StefanNilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-10-16, 15:04
  2. ng900 2.0T bakre ljuddämpare på og9-3 Aero
    Av Randulf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 15:31
  3. Bakre ljuddämpare 9-5 Aero 2002
    Av Peter_F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 20:35
  4. [LÖST] Demontera bakre ljuddämpare OG9-3
    Av Cat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 19:32
  5. Byta bakre ljuddämpare på 93 Aero?
    Av Roofless i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •