Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motor "dör" vid låg fart NG9-3 B207

  1. #1

    Motor "dör" vid låg fart NG9-3 B207

    Hej, jag kör en saab 9-3 ss aero 2003. Har märkt nu att motorn "dör" när jag närmar mig en korsning vid låg hastighet. Den startar direkt så fort jag vrider på nykeln. Bilen startar lätt det vill jag också påpeka. Den rycker inte när jag kör. Har läst någonstans att det kan vara spjällhuset som har börjat krångla. Bilen har i dagsläge gått 22000mil. Jag har aldrig bytt spjällhus tidigare. Bilen ger inte heller någon check engine code.

    Läste lite på andra forums online och hittade att några personer nämner vevaxellägesgivare som kan vara fel på. Kan detta stämma? Kan man mäta om den är bra? Vilka värden ska den visa i så fall?


    Jag tackar i förväg för all info och hjälp.
    Mvh,
    Miro
    Senast redigerat av miroslav_s den 2024-01-27 klockan 02:19.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Kanske luftläckage eller luftmassemätare som mäter fel.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Hej Hyvens,
    ville bara "klistra in" denna text så om du har tid kan du läsa igenom den och ge mig din åsikt. Killen beskriver exakt samma fel som jag har med min bil, t.om. 6 växlad låda. Jag försökte kontakta honom men utan att lyckas.
    Utifrån hans sista inlägg så som jag tolkar det berodde felet på luft i bromssystemet.Stämmer det?
    Här kommer kans sista komentar innan han försvann från forumet.
    ---------------------------------------------------------------------------
    Clutch! Apologies as I never did mention it was a 6 speed manual. After extensive road testing I realised my cut-out only occurs at under 10mph whilst slowing down to a halt. So if I am able to shift into neutral, lift/ release the clutch pedal before coming to a halt or near halt, bingo revs only drop to idle/ tick-over!
    Air in system? I think there was air in the hydraulic system all along hence my very occasional (weeks apart) cut-outs, however when I topped up the fluid after replacing the front pads I may have let a little more air into the system as it was after this that the problem became more frequent (albeit it can be days apart?) Does this make sense?
    The clutch IMO is fine and works perfectly. Therefore I purchased DOT 4 and a decent quality vacuum pump bleeding kit, but then I read up on the bleeding process and it does not seem a task without issues!!! If there is air in the system then I doubt if there is much due to the normal clutch operation and braking being faultless, so would a hand held vacuum bleed be successful here or could I end up with no pedal!!!!

    Lord Sausage
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    här är länken till hela teksten: https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewto...95b28&start=40

    Jag skulle vara mycket tacksam om du kan ge mig din åsikt på hans sista kommentar som jag bifogar här i teksten.
    tackar i förväg för svar.
    Mvh,
    Miro

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Jag fattar det som att om man kopplar ur och släpper upp pedalen innan man når stillastående så dör inte bilen?

    Funkar kopplingsbrytaren? Är den rätt justerad? Fungerar farthållaren?

    Jag tror fortfarande på felmätt luft i någon form. Felsöks enklast med Tech2.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag fattar det som att om man kopplar ur och släpper upp pedalen innan man når stillastående så dör inte bilen?

    Funkar kopplingsbrytaren? Är den rätt justerad? Fungerar farthållaren?

    Jag tror fortfarande på felmätt luft i någon form. Felsöks enklast med Tech2.
    Hej, Hyvens,

    tack för svaret. Närmaste Saab service är ca 200 km som har Tech2, men jag ska ändå snart åt det hållet så jag kommer nog att besöka de för en tech2 undersökning.
    När jag ändå skriver till dig kan du vänligen skriva den exakta beteckningen för tändstift till min bil. Det är alltså en Saab 9-3 ss aero 2003 årsmodell.Den har inte svenska regskyltar längre och kan därför inte söka med de.
    Jag hittade dessa: https://prnt.sc/ARYQwKMOxb0R stämmer de med min bil?
    Sen en fråga till bara : eftersom min bil LPG system installerat så säger vissa personer jag har pratat om att man ska egentligen ha dessa tändstift: https://prnt.sc/9EeGLUNDwaJA Har du någon erfarenhet med dessa tändstift?
    Jag tackar verkligen för all info och svar.
    Mvh, Miro

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av miroslav_s Visa inlägg
    Den har inte svenska regskyltar längre
    Det låter ju som att den importerats/exporterats då. Har du inte det ursprungliga svenska regnumret då? Då bör ju det vara sökbart.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Gamla reg.nr. UEO572. Men en annan bil har fått UEO572 nu.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Skriv in VIN-nr istället, finns framför föraren.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Metod för att byta motor NG9-3 B207
    Av Eindpeng i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-01-09, 12:01
  2. [LÖST] Var sitter IAC - Tomgångsventil/motor NG9-3 B207
    Av 93SAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-07-20, 12:34
  3. [LÖST] Oljud från motor NG9-3 B207
    Av Seglaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-03-24, 20:55
  4. [LÖST] Oljeläckage motor NG9-3 B207
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-09, 09:59
  5. [LÖST] Vibrerande motor / Kamkedjetransmission NG9-3 B207
    Av willeh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-07-29, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •