Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tips på slang till crossflow IC till T5??

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479

    Tips på slang till crossflow IC till T5??

    Har precis fått tag i en crossflow IC (viggen ic) och hade väl tänkt att montera den på min 900ng men undrar då om det är någon som har något bra tips på slang för montering.

    Att köpa orginalslang för 1000:- går bort och samma sak med att gynna någon av skrotarna med 500:-

    Kanse t.o.m någon som har bild på hur det ser ut att lägga upp?

    Mvh Jens

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657

    Re: Tips på slang till crossflow IC till T5??

    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Har precis fått tag i en crossflow IC (viggen ic) och hade väl tänkt att montera den på min 900ng men undrar då om det är någon som har något bra tips på slang för montering.

    Att köpa orginalslang för 1000:- går bort och samma sak med att gynna någon av skrotarna med 500:-

    Kanse t.o.m någon som har bild på hur det ser ut att lägga upp?

    Mvh Jens
    Hej, gå inte på niten att köpa den slang som sitter på 9-3 med T7 och GT17-turbo bara. Jag köpte en begagnad sådan för att det skulle funka, men det var helt omöjligt, så det slutade med en speciallösning. Ska se om jag kommer ihåg rätt, annars får Niklas 185 hjälpa mej att minnas, för han var med

    Det blir ett rör över när du demonterar orginal IC, detta kom väl till användning

    Först den slang som sitter mellan tryckröret och IC kommer att bli lite för kort när du monterar crossflow. Då kapade vi den slangen på mitten, kapade av en liten bit av röret och "förlängde" slangen vi just kapat av. Drog åt allt med slangklämmor, klart!

    IC:ns andra anslutning är lite knepigare. Vi tog nu de två 90-gradersböjar som blev över när vi demonterade orginal-IC och kapade än en gång av en lagom bit från metallöret och satte slangböjarna i ändarna på dessa. Fördelen med detta var at vi kunde vrida böjarna på röret i perfekt position för monteringen inna vi drog åt allt. Mycket enklare än att försöka använda en slang som nästan passar.

    Det finns en slang som passar som handsken och det är den från 9-3 Aero t.o.m 00 om jag inte missminner mig. den har i alla fall T25 agg och crossflow, men är svår att få tag på begagnad.

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    765
    Köp en ny säger jag bara det finns inte genvägar till den perfekta slangen jag lovar det.
    (Berätta gärna sen när du kapat, klistrat försökt med orginal böjarna och röret hur det blev sen)
    http://photo.platonoff.com/Auto/2005052 ... st_fit.jpg
    http://photo.platonoff.com/Auto/2005052 ... tercooler/
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 620
    BK.. hade inte du en slang tillhörandes en GT17 - Xflow som vi kapade och skarvade lite med och inte de två 90 graders böjarna från org ic? Dock har jag för mig att vi fick slakta och offra någon sådan på altaret för att få till det..

    Ruggit vad dåligt man minns..


    /Niklas
    som tråklat alu ic på 9-5:an hela dagen..

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    http://photo.platonoff.com/Auto/20050523.Saab_NG900_Intercooler/?i=2005052372.Test_fit.jpg
    Pretty much like that såg mina slangar ut. Men det är ju så klart inte lika snyggt som nya slangar, men billigare
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 780
    Jag köpte en GT17-slang(kan ha vart TD04 från 9-3 Aero också) på sdcc men det blev inget bra med den trots att jag försökte kapa å greja. Kan ju ha att göra med att NG900, iaf tidiga har en annan utformning på kylslangen till vattenpumpen jämfört med 9-3. Jag tröttnade ivf och köpte B204R-slangen som passade underbart bra.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    BK.. hade inte du en slang tillhörandes en GT17 - Xflow som vi kapade och skarvade lite med och inte de två 90 graders böjarna från org ic? Dock har jag för mig att vi fick slakta och offra någon sådan på altaret för att få till det..

    Ruggit vad dåligt man minns..


    /Niklas
    som tråklat alu ic på 9-5:an hela dagen..

    /N
    Så var det nog ja
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    765
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Jag köpte en GT17-slang(kan ha vart TD04 från 9-3 Aero också) på sdcc men det blev inget bra med den trots att jag försökte kapa å greja. Kan ju ha att göra med att NG900, iaf tidiga har en annan utformning på kylslangen till vattenpumpen jämfört med 9-3. Jag tröttnade ivf och köpte B204R-slangen som passade underbart bra.
    Efter att bråkat, krånglat, skarvat och kapat utan bra resultat så köper man riktiga och nästan så man får utlösning när man sätter på den riktiga B204R slangen
    Underbar passform och kvalite på den.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479
    Men att mickla och mecka för att få dit saker och ting hör ju till. Sen så brukar man ha tillgång till tid bättre än pengar och skiter man inte pengar så köper man knappast orginalslangen. Lovar att återkomma om hur jag sen gick tillväga när jag väl monterat den nya IC´n och det kommer iaf inte bli någon orginalslang (om ingen säljer en väldigt billigt).

    Lite böjar, slangklämmor och slang sen så kommer allt sitta kanon bra, det är jag övertygad om. Har aldrig sett problem med att saker inte passar från start, men det kanske vissa redan förstått

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Men att mickla och mecka för att få dit saker och ting hör ju till. Sen så brukar man ha tillgång till tid bättre än pengar och skiter man inte pengar så köper man knappast orginalslangen. Lovar att återkomma om hur jag sen gick tillväga när jag väl monterat den nya IC´n och det kommer iaf inte bli någon orginalslang (om ingen säljer en väldigt billigt).

    Lite böjar, slangklämmor och slang sen så kommer allt sitta kanon bra, det är jag övertygad om. Har aldrig sett problem med att saker inte passar från start, men det kanske vissa redan förstått
    Det går att använda original slangar och rör för att få det att passa.
    Man får kapa lite bara.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 181
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Men att mickla och mecka för att få dit saker och ting hör ju till. Sen så brukar man ha tillgång till tid bättre än pengar och skiter man inte pengar så köper man knappast orginalslangen. Lovar att återkomma om hur jag sen gick tillväga när jag väl monterat den nya IC´n och det kommer iaf inte bli någon orginalslang (om ingen säljer en väldigt billigt).

    Lite böjar, slangklämmor och slang sen så kommer allt sitta kanon bra, det är jag övertygad om. Har aldrig sett problem med att saker inte passar från start, men det kanske vissa redan förstått
    Det går att använda original slangar och rör för att få det att passa.
    Man får kapa lite bara.
    men ja rekomenderar att köpa en extra 90 gradare då de antagligen är så dåliga att de bara kommer att glida av om du kör på hyffsat laddtryck..

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 818
    jag använde mig av alla orginal slangar och rör och byggde om dom lite fungera hur bra som helst lite pil bara tog ett par timmar

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 181
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    jag använde mig av alla orginal slangar och rör och byggde om dom lite fungera hur bra som helst lite pil bara tog ett par timmar
    jag använde mig med av orginal slangar till min kina IC men det var en slang så var rätt dålig så jag bytte ut den efter att ha skjutit den några gånger. :P

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    I den mån man eftersträvar gott resultat som prio #1 så skall man tänka på att....

    Dragningen skall vara gjort med mjuka böjar, få skarvar, få diameter förändringar. Man vill ju inte göra det "svårt" för luften ?
    Vidare ur tillförlitlighetssynkpunkt är det högst tveksamt med en massa slangsnuttar/rörsnuttar för att skarva ihop luftvägarna.
    Ponera att du är ute o räjsar lite, fullt skaft på 3:an, 1.3 bar / 5000 rpm o så skjuter du slangen....
    Turbinvarvtalet ökar då, innom tidsrymnden för ett flugknull, från högt till "enormtimponerandehögt". Följerna av detta, varvtalet alltså, är upp till var o en att spekulera i.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trångsund Sthlm.
    Inlägg
    63
    Jag använde också originaldelar men tror jag köpte en 45 böj till ett 2" avgas om jag kommer ihåg rätt kostade den runt 100 bagis. Funkar bra iallafall. brukar kolla klämmor ibland så dom sitter bra. Lycka till !
    Fyrabarnspappa, 3 söner o 1 SAAB
    900 ng-96 SQR ST-4 *Såld*
    9-5 kombi 2,3 t -05

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Det är ju trevligt för personer som kommer in och läser denna tråden när de söker efter svar.

    Dock tror jag inte jensclaudius har så stor nytta av detta då han sålt ng900 och skaffat en Nissan 200. Sen var tråden lite över ett år gammal.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Slang till MV:n
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 14:04
  2. Hål på slang till vevhusvent. Hur gick det till?
    Av Tobper_83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 02:37
  3. Var köpa Slang till crossflow 900??
    Av Direkta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 01:11
  4. Crossflow slang till og9-3
    Av PasenRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 14:07
  5. Tips på bra slang till oljeretur?
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •