Hej ni kunniga - vad tror ni hänt och vad tror ni skulle lösa startproblemet?
Var iväg under trettondagshelgen med vår Saab NG9-3 2,0 Turbo bensin 2003.
Blev redigt kallt dessa tre dagar (-15 på dagarna och -20 på nätterna) så gick därför ut och startade den två gånger per dag för att batteriet skulle hållas laddat, så gjorde jag också kvällen innan avfärd idag på morgonen (-15) . Bilen har alltid startar lätt - även nu fram tills vi skulle åka hem….
Men då drar inte startmotorn igång bilen! Startmotorn drar igång men det där sista som tänder igång motorn händer inte….
Till slut klickar det bara när jag drar runt nyckeln….
Vi försöker även med startkablar och då går det nästan, men det där sista som drar igång händer aldrig (även om det då inte klickar när jag drar runt nyckeln)
Varför tror ni det gick fint att starta Saaben på kvällen men inte på morgonen? Är det kylan som påverkat vad? Och blev bilen kanske bilen sur av alla försök?
Borde ju funkat med startkablar om kylan påverkat batteriet, eller? Batteriet köpt 201906 men aldrig strulat (och manuellt laddat lite då och då) men tror ni felet ändå har med batteriet att göra och att det var batteriet som pajade i kylan?
Emottaget gärna tankar på vad ni tror startproblemet berodde på och hur man kan lösa det? Köpa nytt batteri eller annat?
Stort tack på förhand!
// Inge