Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fråga om eldragning / dimljus på OG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    476
    Medlem#
    -

    Fråga om eldragning / dimljus på OG900

    Jag håller på och går igenom elen till belysningen i min bil då jag tänkte installera främre dimljus och det ledde mig att först titta på det bakre dimljuset. Enligt schemat jag har fått tag i så ska en blåröd kabel gå till dimljuset och det stämmer att en blåröd kabel finns och går till rätt ställe.



    Men det går också en blå kabel till samma kontakt som den blåröda, de är alltså ihopbyglade där. Den blåa kabeln ger 12V då man vrider på lampströmställaren. Dimljuslampan var bortplockad då jag köpte bilen.

    Jag förstår inte syftet med den blåa kabeln? Men det har ju en effekt, vrid på parkeringsljusen så aktiveras halvljusen om man trycker in dimljusknappen. Vad är nu detta för skum koppling, ser inget i VHB om nåt liknande, kan det ha varit så från fabrik? Är det nån som har samma?

    Bild på kopplingen, man kan se den blåa och blåröda går till koppling nr 6 (räknat från vänster, jag har gått igenom alla och identifierat vart dom går)

    Saab 900 T16 -1990

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    476
    Medlem#
    -
    Jag misstänker att det jag har är nånting för den finska marknaden och för just denna årsmodell. Är det nån som har servicemanualen 3:2 för årsmodellerna 1989-1990? Det verkar som den senaste som finns i den PDF jag köpte från saabklubben slutar with 1988 och kanske det är orsaken jag inte hittar nånting som passar min bils schema.

    Saab 900 T16 -1990

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    476
    Medlem#
    -
    Hittade redan en online, där finns inget heller som motsvarar den eldragning jag har i mitt bagage.
    Saab 900 T16 -1990

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    476
    Medlem#
    -
    Har gått igenom eldragningen med multimeter och får konstatera den matchar schemat för MY1988-92 så bra som jag kan utröna det. Det är bara vid kombilampan som det kopplats konstigt. Jag kopplade om så det stämmer enligt schemat vid lampan och normal funktion fås för dimljuset.

    Nåväl, det problemet kan anses vara löst och jag har en grund att börja ändra saker från, dimjluset där bak ska bort och brytaren kopplas till de dimljus jag installerat på framsidan.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Hjälp med eldragning till elstolar i en Talladega '88..
    Av kidsten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 18:51
  2. dimljus fråga???
    Av sulo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 10:26
  3. Fråga om dimljus
    Av Tobbev i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 09:12
  4. Instruktion för eldragning till dragkrok 9-3 SC -06
    Av Apjon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 21:19
  5. Dimljus fråga??
    Av -= Marcus =- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-06-11, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •