Mitt tips är börja med Spridare, skaffa Bosch 550 och avgassystem. Då B284 spridarna har börjat ge sig och hitta ny är dyrt om man ens lyckas.
Sen ta det därifrån, tex en 19T från NG9-5/Insignia
Sen behöver du ännu mer effekt så kan du bygga på!
Mitt tips är börja med Spridare, skaffa Bosch 550 och avgassystem. Då B284 spridarna har börjat ge sig och hitta ny är dyrt om man ens lyckas.
Sen ta det därifrån, tex en 19T från NG9-5/Insignia
Sen behöver du ännu mer effekt så kan du bygga på!
22T turbon köpte jag direkt eftersom fick ett engångserbjudande jag ej kunde tacka nej till, kommer skapa en projekttråd längre fram när jag har införskaffat all nödvändig hårdvara för att klara av ca 400häst. Dock så sneglade jag lite på Bosch 621 spridare så man har lite marginal också.
Samma person som gjorde Hirsch-programmen in-house hos Saab-motorlabb som höll i dessa projekt med att testa gränserna.
T7 original bottendel körde dom så högt som 470-490hk med högre varvtal och mer lämpliga grejer i topparna för ändamålet, men fick det aldrig att hålla hela 72hr testen(72hr testen motsvarade nära fulla 1000mil körtid i ett sträck).
Men strax över 400hk gränsen kunde dom ligga på 72hr med rätt varvtalsområden och begränsat vrid för att hålla nere cylindertrycket sedan fick åtgärder göras för att uppnå lägsta möjliga laddtryck. All form av avgastryck som skapar oönskade nivåer av laddtryck bygger inne värme i cylindrarna så man minskar hållfastheten på materialen i motorn och stressen ökar på alla saker enormt. Därför jag likaså som dom strävar/strävade efter att ha lägsta möjliga laddtryck i alla skeden. Hur som helst valde man att inte prova detta i bil just på grund av osäkerheten. Även om det höll klockrent i värsta sortens stresstest med full macka i 72hr så kunde man inte garantera att det skulle ske helt klanderfritt i bil av diverse anledningar. Men att köra 340-360hk på T7 grejer går bara man förstår hur man tar sig dit och kan skrota detta med att tänka höga vridmoment samt att den som mappar förstår motorfysiken i minsta detalj.
Jag ska förtydliga också för folk som läser detta jag rekommenderar INTE att man försöker sig på detta. Det krävs en djup förståelse i hur turbomaskiner fungerar i alla dess tryckförhållanden och enda in på en nivå så som att förstå varför förbränningsmönstret i hela förbränningsrummen ser ut och beter sig på ett visst sätt till exempel. Inte förrän då har man mer lämpliga förutsättningar för att ge sig ann något dylikt.
Egentligen alla dessa specialprojekt bromsades av GM i slutändan. Man kan läsa mellan raderna att amerikanerna var ganska så förnärmade över hur skickliga Saab-motorlabbet var på det dom gjorde. Amerikanerna lyckades aldrig replikera sakerna som gjordes med dessa V6 motorer och Opel hängde på axlar av Saab gällande alla deras turbomaskiner(fast dom inte fick).
Det är som den där Trionic 9 styrda HFV6/B284 motorn allt var färdigutvecklat och fullt körbart, men så drog GM pluggen när det var klart. Full variabel kamjustering, direktinsprut, helsmidd bottendel och massa roligt. Som högst kördes i norra delen av 700hk med stora Borg Warner turboaggregat, man hade som intention att sopa banan med Merca AMG och Audis RS-serie av bilar. Detta också för att man redan hade det mest effektiva fyrhjulsdrivna systemet på marknaden(fortfarande bland det bästa i modern tid). XWD F40 med sitt haldex system har enbart 14% medelförlust ut till alla hjulnaven därmed kunde redan spöa många av konkurrenterna med lägre effekt och vrid i andra modeller samt ha fortfarande låg förbrukning. Hur jäkla coolt hade inte den maskinen varit om den släppts, hade nog fått många av dåtidens dedikerade sportbilar att bli fullkomligt uppätna(2007-2012).
Som tillägg gällande verkliga gränsen för B284 original motorn i motorlabbet vs på gatan skiljer sig en aning. Jag personligen skulle dra gränsen på original grejerna vid 500hk/700nm på gatan då på belånad tid och markant minskade marginaler av säkerhet. I provcellen hos motorlabbet på 72hr kunde man inte få original B284 att hålla över 440hk/700nm(Detta med låga laddtryck). Det som var tänkt för turbo X som Amazingjoey säger.
/Joel
Senast redigerat av Artursson den 2024-01-02 klockan 02:46.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Att enbart se till vad en viss turbo klarar av är missvisande. Precis som Artursson skriver kräver det ett helhetsperspektiv och förståelse om att inte enbart laddtryck spelar roll!
Hur ser insugsvägarna ut in till turbon, 400hk är betydligt mer än de 280hk som NG9-3 standard är dimensionerad för.
Avgassystemet inklusive grenrör.
Är turbinhuset original eller portat?
Hur är flödet i kompressorhuset, även det portat?
Mappning, här spelar kamtider (även om det bara är variabel kan på ena sidan i B284), effektivitet och bränsle stor roll.
Slutsats, det är för många parametrar för att ge ett exakt svar. 330-450hk...
///Mackanized
Tillbaka
Tack för era input Mackan och Artursson. Det får nog bli lite mindre effekt men mer styling, kommer skapa en projekttråd framöver så håll utkik.
Jag är med inne på att byta till t22.
Tänkte 630cc spridare.
Var handlade du turbon?
//Breisel
Handlade turbon hos turboshop.se. Sök 22T Saab v6 på Google så får du upp den direkt
Senast redigerat av Moderator den 2024-01-02 klockan 23:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Kan inte annat än hålla med, det där jäkla 630 är bara problem