Jag håller på att kika på 9-5 och undrar om man ska köpa en från innan 2006 eller efter 2006? Vilken är lättare och billigare att meka med om man vill göra saker själv?
Jag håller på att kika på 9-5 och undrar om man ska köpa en från innan 2006 eller efter 2006? Vilken är lättare och billigare att meka med om man vill göra saker själv?
Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek
Köp en -04 eller nyare, då slipper du ev problem med oil sludge (även om dessa bilar borde vara utrensade sedan länge...)
Detta är gamla blar, så skicket avgör snarare än årsmodell. Där är det snarare utseendet som avgör, vad gillar man. 06 och framåt kan upplevas modernare, men det är mer modellsnik på dessa.
Finns en tråd om denna bil, även om tråden är gammal http://forum.saabturboclub.com/showt...r%C3%A5d-OG9-5
Det trevliga med biopower är den låga skatten.
Finns bara i 2,0t My 05-06. 2,3 kom inte först 07. Så vill du ha facelift 2 med biopower så får du leta efter 2.0.
Men de finns välutrustade 2.0 BP 2005. Kompisen har en nästan fullutrustad med aero paket. Saknar bara taklucka.
Antispinn systemet ESP är bättre än det tidigare TCS, och jag tror att bägge fanns parallellt ett bra tag. Min -04 har bara TCS. Fortfarande en bra vinterbil i båda varianter såklart!
Väljer du 04-05 så ska du inte vara ledsen om du bara får halogenlyktor, de krånglar mindre och ljuset är fortfarande bra jämfört med många modernare bilar. Min Ceed är ett skämt i jämförelse.
Sök och läs:
Kan-någon-förklara-skillnaden-på-TCS-och-ESP
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/49692
9-5-modellsnik-genom-produktionsåren-*LISTA
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/59129
Det är märkbart lägre premiumkänsla interiört på MY2006-MY2009 än de tidigare årsmodellerna.
TCS - antispinn, begränsar momentet på hjulen så de inte spinner loss. ESP - verkar aktivt för att motverka sladd, alltså när hela bilen rör sig åt fel håll.
Ang Biopower så ja, låg skatt är nice. Men det är också en väldigt mycket trevligare motor på E85, och inte alltför sällan (som nu tex) är det en ren vinstaffär att tanka E85. Kör du bensin behöver du inte fundera på lägre serviceintervall heller, förutom möjligen stiften.
Lade en ny kommentar i tråden http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/49692 - jag skulle välja ESP alla dagar i veckan.
När det gäller halogenlyktor så ser jag det som en direkt fördel på 04-05, men tyvärr är halogen på 06- en helt annan femma, den är inte bra. Min -05:a har Xenon, och det har varit en reparation per år på det systemet senaste åren - jag har faktiskt skaffat delar för att bygga om det till halogen...
Sedan är det stora problemet att i praktiken alla orenoverade og9-5 har mer eller mindre allvarlig rost i bakvagnen (hjulhusen) och/eller sidobalkar nedanför hundbenet. Det syns dock inte förrän man tar bort plastsköldarna, så för roststatus så brukar jag titta på insidan av tanklocket (vid plåtvikningen, speciellt underkant), avrinningshålet på (kombins) baklucka, och hundbenen ovanför plasten. Saknas det rost på insidan av tanklocket eller på hundbenen så är bilen uppfixad, och får du inga bra svar på vad som åtgärdats så kan du utgå från att det finns rost vid sidobalkarna (vilket på sikt ger besiktningsproblem) och hjulhusen (vilket besiktningen normalt inte ser - men jag är inte helt komfortabel när plåten bara är kex).
Finns också en del andra saker som är rostutsatta, som bromsrören (bör normal vara bytta vid det här laget) och oljerör till oljekylarna (motor, servoslinga och växellåda) - fråga vad som är bytt.
En -05 fick ESP som standard, så en sådan med halogen är ett bra val. Om du kan hitta någon bra förstås, alla bilar av den här ålder är beroende av att tidigare ägare har underhållit den - ju mer dåliga piratdelar och tuggummireparationer desto otillförlitligare.
Annars är og9-5 ett utmärkt begagnatval, grundkvalitén är utmärkt och ger många problemfria val om man sköter servicen ordentligt - tänk dock på att vid 25000 mil så blir en hel del ytterligare saker att betrakta som slitdelar, så för att upprätthålla tillförlitligheten så måste en del saker bytas preventivt, och anlita därför en saabspecialist för service första gången så att denna kan titta igenom alla kända sådana punkter. F.ö. så kan du låta Mats Riesel i Solna titta på Saaben innan köp, han vet vad han pysslar med.
En bil med uppdämt servicebehov (vilket ofta antyds av oåtgärdade småfel) kan dock kosta mer 20k för att få ordning på, så en billig bil blir lätt något annat i slutänden.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Hej,
Hur illa är det att köpa en fin 9-5 OG utan ESP? Bilen kommer mest gå i södra och Mellansverige.
Då jag har ägt en -98 9-5 (under 2001/2002) utan TCS o ESP kan jag ju inflika att den inte var bättre vinterbil jämfört med og900/9000 snarare tvärtom.
Har sedan ägt en 03 och nu 07 & 09 av 9-5 samtliga med TCS/ESP och skillnaden är enorm. Delad mulitinkbakvagn som 9-5 har kräver dessa hjälpmedel är min syn på det.
En fin 9-5 bör inte vinterbrukas överhuvudtaget om skicket ska bestå. Men annars tycker jag inte man ska vara rädd för en 9-5 utan ESP.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Det går att eftermontera ESP i äldre årsmodeller av 9-5:
Eftermontera ESP på 9-5 2002-2004
Senast redigerat av Moderator den 2024-01-02 klockan 19:44. Anledning: Korrigerat länk till FAQ
Jag skulle definitivt tittat efter en bil med ESP istället för att bygga om en utan. (Möjligen undantaget om jag råkade ha en välfungerande men sönderrostad donatorbil av rätt årsmodell och en massa tid över...)
Men, för att svara på Kenty666 fråga, visst går det att köra en 9-5 utan ESP också, har trots allt kört mer än 50k mil så. Den är fortfarande en bättre bil än de flesta jämförbara konkurrenter. Men jag letade bara efter 9-5 med ESP när det var dags för en "ny".
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tack för alla kloka inlägg, det blev en 9-5 Vector SC biopower 2,3 från 2007.
Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek
Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek
Och i snabbaste färgen!
Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012