Tjena allihopa
Min 9-3 aero började misstända igår och det gick ganska snabbt till att den blev okörbar, tog den till jobbet och kopplade i felkodsläsaren och hade misständningar på alla 6 cylindrar. Raderade felkoderna och lät den gå ett tag och då satte den misständning på cylinder 6 bara, men jag kände också någon en konstig lukt, typ bränd kylarvätska för det gick knappt att andas när man kände lukten. Gjorde då toppackningsprov med en vätska som går från blå till gul/grön vid positivt resultat och vätskan var blå hela tiden och gjorde om testet flera gånger med samma resultat, alltså så är toppackningarna i bra skick. Gav mig an att byta spolarna och kollade stiften samtidigt och alla såg fina ut förutom två stift närmast svänghjulet alltså de bakre cylindrarna på var bank kan man säga, så gjorde rent dem och skruvade ihop allt och bilen går i princip som vanligt förutom att den fortfarande luktar bränt från avgasrören, samt så låter bilen mer av någon oklar anledning? Har katten kanske blivit bränd? Hursomhelst så upptäckte jag att det kommer ut lite rök ifrån SAI systemets anslutning på grenröret som många brukar blockera med en platta eller dylikt vid borttagning av SAI systemet. Kan läckaget ha gjort så att lambdasonderna läser fel och ger för mycket bränsle?
Kamkedjorna bytte jag för ca 2 månader sen och har ej fått fram några felkoder angående kedjorna, dock så hackade bilen till ibland på tomgång och kollade felkoder och den hade misständning på 2 cylindrar vad jag minns men det påverkade ej körningen även man tryckte på så gick den hur fint som helst.
UPDATE: Har nu kört bilen hela dagen och nu går den som vanligt och känner ingen bränd lukt ifrån avgassystemet iaf och i motorrummet verkar allt ha tätat upp sig och känner ingen doft eller ser några ångor elr dylikt. Verkar som bilen har lagat sig själv
Dock så låter den lite mer mellan 2000-3000 rpm men ej något jag klagar på egentligen sålänge den ej varnar för fel.