Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Og900 T8(k-jetronic) med LH-jetronic, möjligt?

  1. #1
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057

    Og900 T8(k-jetronic) med LH-jetronic, möjligt?

    jag är trött på K-jetronic efter flera veckors krånglande till och från.

    jag har läst i flera timmar på forumet genom "sök" funktionen men hittar inte det jag vill ha.

    fick en smart ide(tycker jag) om att montera på LH på T8:an. kan väl inte vara så svårt att få det att fungera??

    ni vill jag ha tips av er vilka grejer jag behöver, och hur jag ska göra.



    det jag vet att jag behöver behöver är:

    * spridare
    * LH kabelhärva med box
    * bränslerör mm


    mn sen då?

    vet att det finns 2 LH, 2,2 och 2,4 vilket ska man ha?

    vill ni hjälpa mig?

    :bilen är en T8-88A utan kat.

    /Peter

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Tålamod och en bil som har 16v och turbo att kunna jämföra med...

    Använd gärna också lambdasonden om du får med en sådan, kan skilja med och utan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    någon annan som har några förslag eller länk till någon som gjort samma operation som jag tänker på?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Blir nog både billigare och bättre med T16 i slutändan.

    Men, du måste bygga ny fuelrail, svetsa om hålen för spridarna, byta spjällhus (T16 passar), sen ett anpassat bränslechip för T8an, vart man nu hittar de

    Satsa isåfall på LH2.2, det är smidigare, mindre el och så.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Det jag kan tänka mig är att plocka både tändssytem och insprutning med dess kabelhärvor. För att säkerställa att varvtalsgivaren och därmed tändimpulser går rätt för tändning och insprutningstidpunkt.

    Givaren sitter på "torpedsidan" motorn vid oljepumpen och remskivan.
    Så du kanske får plocka både oljepumpen och remskivan från 16v motorn. Det är väll det som är lättast att glömma/missa vad jag kan tänka mig.

    Sedan får du givetvis göra en liten "habbrovink" för att kunna fästa spridarna.

    För enkelhetens skull så använder du rören som går mellan IC och spjällhuset från 16v motorn. Spjälhuset kan kräva lite modifieringar då du förmodligen också måste byta trottelkontakt.

    Om du tar sprutet från en bil med kat får du med funktionen "kolkanister" som måste vara med annars kan det bli check engine.

    Kallstartsventilen styrs inte av någon termotidgivare så den kan du bara låta sitta i termostathuset, senare versioner av sprut fördubblar antalet insprutningar tills bilen startat istället för att använda en kallstartsventil.

    Jag återkommer om jag kommer på något annat.

    Har pysslat med både 8v CIS och 16v LH 2.2 motorer, dock bara sugmotorer ej turbo.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Håller med 900power men har du exprementlusta så kör. Vill veta resultatet. Tror att du får byta bromsdetaljer om du byter motor, kanske någon kan rätta mig på den punkten?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Det jag kan tänka mig är att plocka både tändssytem och insprutning med dess kabelhärvor. För att säkerställa att varvtalsgivaren och därmed tändimpulser går rätt för tändning och insprutningstidpunkt.

    Givaren sitter på "torpedsidan" motorn vid oljepumpen och remskivan.
    Så du kanske får plocka både oljepumpen och remskivan från 16v motorn. Det är väll det som är lättast att glömma/missa vad jag kan tänka mig.

    Sedan får du givetvis göra en liten "habbrovink" för att kunna fästa spridarna.

    För enkelhetens skull så använder du rören som går mellan IC och spjällhuset från 16v motorn. Spjälhuset kan kräva lite modifieringar då du förmodligen också måste byta trottelkontakt.

    Om du tar sprutet från en bil med kat får du med funktionen "kolkanister" som måste vara med annars kan det bli check engine.

    Kallstartsventilen styrs inte av någon termotidgivare så den kan du bara låta sitta i termostathuset, senare versioner av sprut fördubblar antalet insprutningar tills bilen startat istället för att använda en kallstartsventil.

    Jag återkommer om jag kommer på något annat.

    Har pysslat med både 8v CIS och 16v LH 2.2 motorer, dock bara sugmotorer ej turbo.

    J.K Nilsson
    Tändsystemet är samma, så behöver inte bytas.
    Givaren vid remskivan är för EZK tändning, finns bara på "i" modellerna.
    Funkar till DI oxå.

    Kallstartsventilen kopplar man bort om man kör 2.2 och så kan man ha kvar tillsatsluftssliden som finns på T8an.

    Termotidkontakten finns även på T8or.

    Kolkanister ska man inte ha, undvik detta.
    Smidigast att byta till T16 spjällhuset, det är bolt-on.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Tändsystemet är samma, så behöver inte bytas.
    Givaren vid remskivan är för EZK tändning, finns bara på "i" modellerna.
    Funkar till DI oxå.

    Kallstartsventilen kopplar man bort om man kör 2.2 och så kan man ha kvar tillsatsluftssliden som finns på T8an.

    Termotidkontakten finns även på T8or.

    Kolkanister ska man inte ha, undvik detta.
    Smidigast att byta till T16 spjällhuset, det är bolt-on.
    Fanns inte EZK på turbomotorerna? Jag menar att den givaren behövs för att LH skall få information om övre dödpunkten. Har jag fel? I sådana fall vart tas uppgiften om ÖD då?

    Hur matar man tillsattsluftsliden från LH 2.2, fanns den med tillsatsluftslid innan kat med åtföljande krav på att inte tillåta någon att fingra på sådan inställning. Har för mig att det satt en kallstartsventil på morsans 16v från -89, men jag kan ha fel. Bilen dog för förra sommaren. Krockad i Ljusdal.

    Klart att termotidkontakten sitter på T8 då det är en grundfunktion i K-jetronic min fundering var om den har någon funktion i LH-jetronic, om inte är det enklast att lämna den istället för att leta rätt på en plugg från en förgasar 8v.

    Alltså skall ett LH 2.2 från tiden innan 1988 användas.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":3tau3vae
    Tändsystemet är samma, så behöver inte bytas.
    Givaren vid remskivan är för EZK tändning, finns bara på "i" modellerna.
    Funkar till DI oxå.

    Kallstartsventilen kopplar man bort om man kör 2.2 och så kan man ha kvar tillsatsluftssliden som finns på T8an.

    Termotidkontakten finns även på T8or.

    Kolkanister ska man inte ha, undvik detta.
    Smidigast att byta till T16 spjällhuset, det är bolt-on.
    Fanns inte EZK på turbomotorerna? Jag menar att den givaren behövs för att LH skall få information om övre dödpunkten. Har jag fel? I sådana fall vart tas uppgiften om ÖD då?

    Nej EZK fanns inte på turbomodellerna.
    Givaren användes även till DI, dock på 9000.

    Tändningen och LH är separata. ÖD måste väl isåfall tas upp av fördelaren som ger signalen till effektsteget, som snackar med LH boxen.


    Hur matar man tillsattsluftsliden från LH 2.2, fanns den med tillsatsluftslid innan kat med åtföljande krav på att inte tillåta någon att fingra på sådan inställning. Har för mig att det satt en kallstartsventil på morsans 16v från -89, men jag kan ha fel. Bilen dog för förra sommaren. Krockad i Ljusdal.

    M89 satt det LH2.4, med det finns mycket olika modeller, och vissa har inte startspridaren.

    Klart att termotidkontakten sitter på T8 då det är en grundfunktion i K-jetronic min fundering var om den har någon funktion i LH-jetronic, om inte är det enklast att lämna den istället för att leta rätt på en plugg från en förgasar 8v.

    Osäker på om det ärsamma, men tror 16v kanske passar?

    Alltså skall ett LH 2.2 från tiden innan 1988 användas.

    J.K Nilsson[/quote:3tau3vae]
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    låter mycket intressant det här!

    bara så ni vet har jag har en fräsch T16motor komplett som jag kan stoppa i karossen om jag vill, men det vill jag inte, jag gillar T8:ans motorkaraktär men nackdelen är ju som sagt sprutet. och det är jag nog inte ensam om! många undrar nog samma sak som jag!!


    lite summering då gott folk.

    jag behöver ett 16v spjällhus - det har jag liggandes
    och jag behöver ett komplett LH system, vilket? 2,2 eller 2,4?
    jag har inte kat och vill inte ha det heller.

    vad mer behöver jag införskaffa? hur blir det med bränsle chippet?


    detta är viktigt för mig då jag kör ca 8mil varje dag och med 1.5liter/mil i bränsleförbrukning blir det rätt dyrt

    någon måste ju gjort ett fulländat projekt av samma idéer som jag har!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282
    Mmm... har byggt om till LH på en T8. Inte speciellt svårt. Körde med originalprogram från 16 ventilaren, kanhända att det inte är att rekommendera men det fungerade i vart fall bra. Motorn fick en jämnare gång, gick bättre och drog mindre bensin så det var bara positivt.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157

    lh

    får man verkligen besiktiga med lh på en 8V? står det nånstans i pappren vilket bränslesystem bilen har?
    jag skall köpa mig en 99 och tänkte bygga LH på den nämligen, som ett första steg för att den skall gå lite billigare. turbomotorn skall i senare.
    men tänkte att bes krånglar iom att det är förgasare original.

    Chip behöver man inte bry sig om om man inte skall trimma mycket, kör man original så räcker bränslet till och LH kollar ju bara luftmängden och varvtal så det funkar ju rätt på.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888

    Re: lh

    Citat Ursprungligen postat av greven
    får man verkligen besiktiga med lh på en 8V?
    Nej
    står det nånstans i pappren vilket bränslesystem bilen har?
    Nej, däremot kan avgasetiketten som sitter på vänster hjulhus säga en del
    jag skall köpa mig en 99 och tänkte bygga LH på den nämligen, som ett första steg för att den skall gå lite billigare. turbomotorn skall i senare.
    men tänkte att bes krånglar iom att det är förgasare original.
    Ja, besiktningen kan krångla om dom upptäcker att det inte är original
    Utan intyg från Saab går det inte att lagligen besiktiga en bil där motorn avviker från originalutförandet.
    Detta gäller alla bilar fr o m 1976 års modell.
    Och Saab utfärdar garanterat inga intyg för en 8-ventilare ombyggd till LH eller annat insprut. Inga hembyggen alltså.
    Däremot motorbyten till T16.
    Man kan också slänga i en motor med katalysator och då behöver man inget intyg ifrån biltillverkaren.

    Undantaget från dessa regler är bilar t o m 1975 års modell, amatörbyggda bilar och flyttgodsimporterade bilar.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

Liknande ämnen

  1. K JETRONIC
    Av Patrik/2540 i forum FAQ
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 21:02
  2. og900 16v Jetronic?
    Av mickee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 18:03
  3. K-Jetronic.
    Av Emsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 19:37
  4. Bränslepump k-jetronic og900 t8 -83
    Av Contra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 00:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •