Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Intermittent problem med kupévärme NG9-3 B207

  1. #1

    Intermittent problem med kupévärme NG9-3 B207

    Ok, har ett litet problem med värmen..den är inte direkt pålitlig, kör inga längre sträckor men långt nog att motorn är genomvarm. fenomenet är att ibland funkar det ibland inte, dvs vämen kommer o går lite som den vill. har resettat ACC'n och trodde att det fixade det, men icke, det är fortsatt lite intermittent, har en tom ACC, dvs den har inte nån R134 gas alls för tillfället, kan det vara det som spökar? nåt annat o titta på? har kollat på saabwis'en ser inga bra översikts bilder på själva spjällmekanismen, som rimligen är det som ställer till det?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555
    Kan du koppla in något som ser om termostaten öppnar och stänger som den ska?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112
    Vilken motor är det?
    Jag hade en TiD där någon renoverat tillsatsvärmaren och monterat slangarna baklänges på den så, så fort värmaren gick så motarbetade den värmen och således blev det ingen värme i bilen.

  4. #4
    B207 bio motor. Har inte kollat på termostaten. Motorn kommer upp i temperatur ganska snabbt, så jag antar att den sidan funkar. Värmen finns där men är som sagt inte konsistent. Misstänker därför spjällen inne i kupen? Det som är lite knepigt med den tanken är att värmen kan vara "het" ur ventilationen, och en stund senare snarare blåsa "kallt", och detta utan att jag rört reglagen.

  5. #5
    OK, har kört lite till med detta problem...
    här är vad som hände igår, körde ca 10mil, värmen kom igång i stort sett normalt och höll i sig, sista halvmilen så dog värmen helt, för att efter en lite stund komma tillbaka precis innan jag körde in den i garaget. Jag misstänker något intermittent kontakt problem men fattar inte var denna kontakt kan sitta? i motorrummet finns ju inget(?) sådant, tempgivare, visst men den verkar vara OK, nålen ligger alltid perfekt på mittstrecket. Finns där någon elektronisk/elektrisk reglering inne i kupen som styr när kylvatten ska cirkulera i värmepaketet? isf vart sitter denna?
    Någon föreslog termostaten, men bilen kommer upp i temp fort så jag antar att den är OK, eller har termostaten i B207 bio en dubbel funktion?, att styre både när kylvatten ska gå ut till kylaren samt även in till kupen(?, har läst nåt att 9-5:or av samma tidsperiod har den typen av termostat, samma i 9-3??)? plocka bort termostat helt är väl ett sätt o se om den är boven i dramat,
    Kapten Haddock
    9-3 SC 2008 2.0t 6 vxl

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med ABS återkommande intermittent fel OG9-5
    Av gropis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-12-21, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •