Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Handbromswire för kort NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Handbromswire för kort NG9-3

    Hej

    Någon som råkat ut för att en ny handbromswire är för kort? En original dessutom...

    Jag tittade i SAABs eget part nummer dataprogram och hittade partnummer 12843729 och 12801833 för Saab 9-3 Sedan 1,8t 2004. Återförsäljaren sa att dessa ersatts av 32022323, vilken jag beställde.


    Vid monteringen så visar det sig att det funkar inte. Wiren är för kort. Släpper man all spänning i handbromsjusteringen så får man dit wiren. Men bromsen ligger på lite vilket inte går att justera bort.

    Efter att ha tagit bort wiren igen och mätt mot den gamla så ser ser ut så här (se bild). D v s den nya är 11-12 mm för kort.


    Någon som råkat ut för det. Det här är original dessutom. Vad gör man?


    Mvh
    Peo

    Screenshot 2023-12-09 at 16.36.56.jpg

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    reklamerar wiren? Det måste ju vara nåt fel i tillv om det skiljer sådär mycket....Står det nåt på wiren? Wiren de säljer på det nya numret kommer från nederländerna. Kanske samma lev som jag har på bromsdelar. Tänkte om man ev kunde få nån info därifrån. Har köpt wirar från dem tidigare och monterat själv utan problem så det kan ju vara nå måndagsex och nån som gjort nå fel i nån måttavläsning. Särskilt med tanke som att felet verkar vara exakt lika långt som bakre nippeln.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hej igen

    Kan konstatera att gamla och nya vajern är lika långa om de ligger på golvet. Eller, ja, vajerutsticket ur höljet är lika. När man tar gamla och nya vajern och bara låter dem hänga i en böj (det är det jag gör på bilden ovan). Det är då den nya är 1 cm kortare avs vajerutsticket ur höljet än när den ligger rakt. Den gamla är typ lika oavsett om den böjs eller ej. Där är problemet. Så hade jag dragit nya vajern rakt in genom hålet under baksätet och låtit bli att böja och klämma in den i sina fästen så kanske det hade fungerat. Uppenbart något med höljets tjocklek och böjradien.

    Se bild..

    Har lämnar tillbaka den nya vajern nu...

    Vajern är Orio original tillverkad i Nederländerna. Har kontaktat Orio som iaf sa de skulle titta på detta.

    IMG_1607.png
    Senast redigerat av pos den 2023-12-11 klockan 17:26.

Liknande ämnen

  1. Byte av handbromswire OG9-5
    Av Switch i forum FAQ
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 08:29
  2. Byte av handbromswire OG9-5
    Av Switch i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •