Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hårdare chassi på OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Hårdare chassi på OG9-5

    Jag ska fräscha till samt göra min 9-5 lite hårdare i chassit. Subframe och bakvagnsbryggan med tillhörande krängningshämmare ska blästras och målas, tvärstag och länkarmar fanns nya att köpa så det passade jag på att skaffa nu när Speedparts hade 20% nedsatt pris förra helgen. Alla bussningar ska vara polyuretan och sen ska det även monteras coilovers för stummare chassi. Nedre tvärstagen bak tänkte jag även passa på och "boxa" för en öppen U-profil känns ju inte direkt som det stabilaste man kan ha.

    Köpa polyuretanbussningarna blir väl först efter årsskiftet men man kan ju redan nu passa på att ta reda på vad man ska köpa. En liten fundering är varför det redan sitter monterat gummibussningar i ena änden av bakre tvärstagen och även i ena änden av länkarmen fram? Bättre att det hade varit utan dessa om jag ändå ska byta ut dem. Dessvärre så hittar jag dock inte alla bussningarna jag ska ha varken på Speedparts eller på Maptun så var köper ni andra detta? Framförallt är det bak som det verkar lite skralt med grejer.

    Sen är ju frågan vilken hårdhet man ska ha? Eller ska man rent av ha olika hårdhet på olika ställen? På min 9000 jag hade för några år sen så fanns ju inte alla bussningar att få tag på så där var det några till krängningshämmaren bak (tror jag) som jag därför fick köpa en bit polyuretanstav från UW-elast och tillverka egna. Motorkuddarna har jag för mig att jag beställde från nån firma i Storbrittannien. På den bilen så körde jag de svarta till alla motorbussningar (kombon ihop med bortkopplade balansaxlar och sinterlamell i kopplingen gjorde ju att karaktären på bilen blev minst sagt grov och riktigt så långt tänker jag inte gå denna gång utan den ska fortfarande gå att åka någorlunda bekvämt till vardags.

    Powerflex har ju sin lila serie respektive den gula där de gula är något mjukare än de lila och sedan finns även de svarta som är de allra hårdaste. Utöver dessa så finns det även lite andra färger som t.ex röda eller blåa och som är från andra tillverkare än Powerflex. Så frågan är hur man bör kombinera dem för att få ett så harmoniskt chassi som möjligt?

    Tillslut kommer vi till det här med coil overs...?
    Har hört att man ska passa sig för TA teknix (eller något i den stilen) för det är rena skräpet och håller max nåt år om man kör mycket. Så vad bör man köpa?

    Tanken är att bilen ska vara en snabb gatbil men den ska ändå ha vettig väghållning och bromsar med mera för att kunna användas på lite STCS-träffar och liknande.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av EPG den 2023-12-02 klockan 15:33.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Så poly bussningar är de bara poweflex som gäller, jag körde lila och de fungerar bra.

    När de kommer till dämpare så får du va du betalar för, jag rekommenderar D2 coilovers eller Sachs orginal aero + 40mm dämpare from eibach. Alternativ Bilstein B8 men de verkar gått ner i kvalité senaste åren

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Så poly bussningar är de bara poweflex som gäller, jag körde lila och de fungerar bra.
    Jo men var handlade du dem i såfall?
    Varken SP eller MT verkar ju ha alla i sitt sortiment.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  4. #4
    Kontakta dem, de är officiella leverantörer så om de är någon som saknas så kan de köpa in det.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    79
    Medlem#
    12555
    Alla Powerflex bussningar du behöver finns på Speedparts.
    Vissa positioner bak tillverkas det inte Powerflex till, eftersom att det sitter "ledade bussningar" (eller vad man skulle vilja kalla det) Byta ut de mot gummibussningar blir inte helt bra.
    De positioner det inte finns Powerflex bussningar till så ska du köpa bussningar av god kvalité, t.ex. Lemförder/Meyle absolut inte professional parts Sweden (för de kommer du få byta fort igen)
    Så de PPS grejer du redan köpt hade jag lämnat tillbaka. Finns flera tillfällen där länkarmar fram har gått av vid färd, då det är dåligt svetsade

    Jag personligen hade köpt Svarta Powerflex, men vill man ha de lite bekvämare köper man lilla bussningar. Absolut inte några blåa poly-bussningar, de är pengar i sjön.
    coilovers så är ju D2 alltid ett bra val, jag har Maptun på min o hade såhär i efterhand nog hellre köpt D2 coilovers

    Jag länkar min bil på Garaget så kanske du kan få lite inspiration
    https://www.garaget.org/?car=425110

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av ElliotN Visa inlägg
    Alla Powerflex bussningar du behöver finns på Speedparts.
    Vissa positioner bak tillverkas det inte Powerflex till, eftersom att det sitter "ledade bussningar" (eller vad man skulle vilja kalla det) Byta ut de mot gummibussningar blir inte helt bra.
    De positioner det inte finns Powerflex bussningar till så ska du köpa bussningar av god kvalité, t.ex. Lemförder/Meyle absolut inte professional parts Sweden (för de kommer du få byta fort igen)
    Så de PPS grejer du redan köpt hade jag lämnat tillbaka. Finns flera tillfällen där länkarmar fram har gått av vid färd, då det är dåligt svetsade

    Jag personligen hade köpt Svarta Powerflex, men vill man ha de lite bekvämare köper man lilla bussningar. Absolut inte några blåa poly-bussningar, de är pengar i sjön.
    coilovers så är ju D2 alltid ett bra val, jag har Maptun på min o hade såhär i efterhand nog hellre köpt D2 coilovers

    Jag länkar min bil på Garaget så kanske du kan få lite inspiration
    https://www.garaget.org/?car=425110
    Ledade?
    Är det typ som en gummiinfattad uniball eller hur man nu ska kalla det då?
    Jag gillar dina ställbara nedre bakre tvärstag. Perfekt så man kan ställa camber ju, var har du skaffat dem?

    Jag har inte köpt några bussningar alls ännu, tar det nästa år.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Moog heter de och säljs av Summit racing såg jag nu.
    Om jag ändå hade vetat det förra helgen, varför har inte MT/SP dessa?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av EPG Visa inlägg
    Moog heter de och säljs av Summit racing såg jag nu.
    Om jag ändå hade vetat det förra helgen, varför har inte MT/SP dessa?
    För de är orginalt ämnade för Saturn och inte Saab, och MT/SP säljer bussningarna för att fixa grund problemet. Sen har du xenon på bilen så fungerar inte MOOG lederna, då de saknar nivågivare placeringen

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Borde inte det vara ganska enkelt att fixa ett fäste för det ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Jo jag tänker mig en enkel plåtbit bara.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •