Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Nån som e haj på saabs gamla apc system?

  1. #1

    Nån som e haj på saabs gamla apc system?

    Har installerat ett APC system från en gammal saab. vet inte vad det är från för saab man apc boxen är grå och har 14 stift. detta sitter i min nissan 200 för att styra laddtrycket, men får det inte att lira riktigt.
    har installerat tryckgivare, magnetventil o knacksensor.
    knacksensorn har jag inget bra ställa att placera på ännu så denna har jag endast kopplat in och lindat in i en handduk. systemet verkar lira "lite" då mitt
    grundladd ska vara 0,3-0,4 bar ca med med systemet så går det upp mot 0,6-0,7. detta med pottarna P o F vridna mot fullt. när jag kopplar in varvräknarsignalen i boxen så laddar den endast grundladd så denna kör jag utan. har oxå lött in en diod för att se om den tror att motorn knackar. men denna lyser ej.

    ps. turbon e okej och magnetventilen knäpper till när jag vrider om nyckeln.

    Nån som har nån ide på vad jag ska kika på? tacksam för alla svar.

    Vilka signaler MÅSTE boxen ha för att funka, typ knacksensor, varvsignal?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 547
    Så vitt jag vet så måste knacksensorn känna en viss signal även om den inte "knackar"...

    Just därför de kan strula lite att sätta APC systemet på andra bilar.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    jo tack.. det va en HEL del läsning
    men hittade inte om man MÅSTE ha RPM signalen inkopplad?
    sen så undrar jag om den kanske räcker att ha knacksensorn inkopplad, men inlindad i en handduk för att den absolut INTE ska kunna känna några vibrationer?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    APC måste känna av att knacksensorn är inkoppad. Angående att linda in den i en handuk så kan jag inte svara på om den metoden funkar. Meningen med APC försvinner ju iaf.
    Har för mig att APC måste ha vartalssignal eftersom den är känsligare för spik i vissa varvtalsområden kan sänka tryck vid högre varv mm.(Rätta mig gärna men det är en grov förenkling som jag uppfattat det )
    /Henrik

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 544
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    APC måste känna av att knacksensorn är inkoppad. Angående att linda in den i en handuk så kan jag inte svara på om den metoden funkar. Meningen med APC försvinner ju iaf.
    Har för mig att APC måste ha vartalssignal eftersom den är känsligare för spik i vissa varvtalsområden kan sänka tryck vid högre varv mm.(Rätta mig gärna men det är en grov förenkling som jag uppfattat det )
    den sänker laddtrycket vid högre varvtal ja. men om man verkligen behöver det vet jag ju inte.
    9-3x TTID 20x9,5

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Framgår det inte av den långa tråden att knacksensorsignalen har en varvtalsberoende filtrering?

    I prkatiken innebär det knacksensorn ska "höra sämre" med ökat varvtal.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    sala
    Inlägg
    107
    är tryckgivaren hel ? ... när min var trasig så laddade den inte mer än grundladd och inga fel visa den heller av dioderna. Bytte den och den ladda som den skulle igen.

  9. #9
    lite uppdatering hur långt jag kommit...
    * Grundladd när jag har RPM signalen inkopplad (dvs ca 0.3Bar)
    * Utan RPM signal inkopplad så blir laddet ca 0,5-0,6bar

    När jag vrider på tändningen så blinkar knackdioden endast 1 gång av 20 ungefär. men magnetventilen klickar till varje gång tändningen slås på.
    Kan detta betyda att det är boxen som är felkällan? har ju tyvär ingen annan box att testa med.

    Hur jag än mixar med pottarna (har även lött dit andra motstånd på r40 o r42 för att kunna ställa högra ladd) så blir det endast 0,5-0,6bar i ladd.

    förslag. plzzz

    ps. Ingen i norrköping som har en grå APC box med 14 pinnar som man kan testa med?

  10. #10
    nu har jag i alla fall installerat knacksensorn i blocket o rpm signalen e inkopplad.
    när jag slår på tändningen och knackar till på knacksensorn så blinkar dioden till och magnetventilen klickar till. knackar jag flera gånger så börjar magnetventilen att knäppa som sjutton men efter några sekunder så planar den ut. är detta betende okej?

    får det inte att funka ändå... blir bara 0,5-0,6 bar. men det är en bit på väg.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    att vrida pottarna i bott är inte alltid = maxladd, de är beroende av varandra, kan rekommendera att grundställa sen öka dem succesivt under användning. Avseende beteendet på magnetventil så är det samma beteende på min med grå box, rätt eller fel vet jag inte, men den funkar klanderfritt.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Fick igång det idag!! *pust* många timmars slit o felsökning.
    problemet var att när jag hade trycksensorn kopplad så den fick vakum mot sig på tomgång så fick den spelet o fastnade på 44Ohm. men flyttade den mellan turbo-IC och pang så funkade det klockrent.
    Tack för all hjälp!!

    Hur sitter den monterad orginal på saabbilarna? plenum eller?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    jupp, plenum
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Nån som är duktig på gamla LH system? (og900)
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 22:15
  2. Gamla bromsbelägg??
    Av Indalsman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 16:28
  3. Letar efter Saabs gamla logga
    Av mickefixare i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 22:48
  4. OG9-3 vs NG9-3
    Av StRob i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •