Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Diagnosverktyg NG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    62
    Hej.

    Om vi börjar med att begränsa oss till GMs värld så är MDI bara hårdvaran som krävs för att kunna prata med bilen. Utan rätt mjukvara är MDIn tämligen värdelös. Beroende på om man vill diagnostisera bilen alternativt programmera noder så använder man GDS2 för diagnos och SPS för att programmera noder. Båda är avgiftsbelagda men det finns piratversioner av GDS2 som cirkulerar på nätet. Med GDS2 kan man diagnostisera alla noder samt även lära in och konfigurera en hel del inställningar. Dock kan man inte uppgradera eller installera mjukvara i noder, ändra mjukvaran för att lägga till stöd för ev. eftermonterad utrustning eller gifta in nya nycklar. Som jag ser det är nyttan med att ha tillgång till SPS ganska begränsad som privatperson då man egentligen har behov av ovanstående så pass sällan. De gånger behov uppstår skulle jag rekommendera ett besök till någon av våra entusiastverkstäder. GDS2 däremot använder jag med jämna mellanrum. När man väl fått mjukvaran att fungera ser jag ingen anledning att använda någon eftermarknadsmjukvara men det är just steget till att få det att fungera som är stökigt. Om man vet med sig att man inte har tålamodet för att felsöka mjukvaruinstallationer kanske man gör bäst i att köpa det system som Markus hänvisade till tidigare i tråden. Om man väljer att gå den andra vägen och om vi tittar utanför GMs produktutbud så kvittar det egentligen om man väljer en VxDiag eller en MDI. Båda löser samma uppgift.

  2. #22
    Att tillägga på det Anders sa, GDS2 är en komplicerad mjukvara och tar tid att lära sig. Så har man inte den orken eller viljan så köp en Icarsoft
    Autocom fungerar oxå yppligt på ng9-5 de få gångerna jag har använt de.


    Sen hade de ju varit kul att kunna programmera om och modda BCM modulerna och annat för att slå på och ändra funktioner men de e en annan femma

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Sen hade de ju varit kul att kunna programmera om och modda BCM modulerna och annat för att slå på och ändra funktioner men de e en annan femma
    Busenkelt .

  4. #24
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Jag har köpt en iCarsoft CR MAX som visade sig klara av de flesta enheterna i NG9-5 då stödet för Opel Insignia är omfattande.
    Exempel:
    https://www.24.se/fordon/biltillbeho...-felkodslasare

    Har stöd för mer än diagnos av felkod, du kan provköra bränslepump, magnetventiler m.m. samt utföra diverse inställningar. Dock inga lägg till/ta bort för styrenheter som kräver säkerhetsaccess!
    Hej köpte verktyget du länkade till, men jag kan inte se live data blir N/A. Kan du speca lite vad du väljer i Opel menyn för å komma åt allt
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •