Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Söker en verkstad som kan renovera dieselvärmare i 9-3 TiD/TTiD (Västsverige)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66

    Söker en verkstad som kan renovera dieselvärmare i 9-3 TiD/TTiD (Västsverige)

    Nu när temperaturerna börjat krypa ner en bit under nollan så inser jag att det hade varit bra att få igång min icke-fungerande dieselvärmare. Har sedan i våras ryckt säkringen på min, eftersom det slutade med att den rök vitt när den försökte starta. Som jag förstått det så är det vanligt att dessa ger upp med åren, antingen pga dåliga lödningar på styrkortet eller igensättning av "strumpan" eller liknande. Har sökt lite i forumet, och även googlat, men inte riktigt hittat några tips på någon verkstad i västsverige som verkar vara bra på att renovera dessa värmare. Finns det någon har något tips i den här riktningen?


    Tack på förhand!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    10941
    Värmaren är inga konstigheter att serva själv, du hittar delar till bra pris på Ali Express och eBay. Kan hända att jag har dubbelt av en del delar.
    Det är två lödningar som brukar ryka på kretskortet. Teknikkspesialisten i Halden god erfarenhet av just kretskort till dieselvärmare, han rekommenderar silverlödning, lite dyrare men håller.
    Blir det bara vit rök så är det nog så att värmaren koksat igen, för att värmaren ska må bra bör den gå 45 minuter för att nå arbetstemperatur och hinna bränna ur föroreningar. Kör ofta korta sträckor så är det bra att dra igång värmaren tidigare.
    https://teknikkspesialisten.no

Liknande ämnen

  1. Felsökning dieselvärmare NG9-3 TTiD
    Av Dalbad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-08-22, 15:51
  2. Läckage dieselvärmare NG9-3 TTiD
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2022-02-11, 09:39
  3. Hur fungerar dieselvärmare/tillsatsvärmare NG9-3 TTiD
    Av blomquist_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-12-16, 14:43
  4. Verkstad som renoverar dieselvärmare
    Av Thomas20160203 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-03-01, 09:04
  5. Styrdon dieselvärmare NG9-3 TTiD
    Av Thomas20160203 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 14:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •