Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Upplever problem med kupefläkt inte varvar upp OG9-5

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Upplever problem med kupefläkt inte varvar upp OG9-5

    Upplever ett problem med min 9-5a 2007. Jag tycker inte att kupefläkten varvar upp tillräckligt när motorn blir varm efter kallstart.
    Eller så är jag bara van vid att min firmabil blåser fullfräs när motorn blir varm.

    Vid kallstart blåser inte fläkten någonting först ca Kl 8 på tempmätaren efter kallstart. Efter det börjar den blåsa lite grann. Men inte fullfart. Känns som den går på 50%.
    Spelar ingen roll om jag ställer in tempen på 20,22 eller 26. Varvar inte upp ändå.
    Har provat byta ACC enhet utan framgång. Samt kalibrera. Jag kan varva upp fläkten från noll till fullt manuellt utan problem.
    Så tror fläktmotstånd och fläkt är OK. Inga felkoder. Och det verkar blåsa mest på rutan.

    Någon här som har en 9-5a och kan bekräfta/berätta hur deras beter sig jämfört mot min?
    I min värld hade jag velat få full fart på fläkten när motorn kommit upp en bit i temp. för att få det varmt i kupén.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Min 07 beter sig likadant, tycker att den skulle gå upp på max med dagens utetemp och man begär 26 grader, men även när bilen är ordentligt varm gör inte det. Jag kan som du maxköra den i manuella maxlägen och som du får mest fräs mot vindrutan, antar det är så för att hjälpa med is eller dimma.

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Låter som om det är så de är programmerade då.
    Finns inga justeringar att göra i tech2an.

    WIS säger följande:
    "Kallstart i Auto

    Vid kallstart måste först vindrutan avisas eller avimmas. Därefter skall kupén värmas upp så snabbt som möjligt. När utomhusluften och kylvätskan är kall måste fläkthastigheten anpassas
    så att lufttemperaturen efter värmeväxlaren alltid är den högsta möjliga.

    Luftfördelning
    Om den beräknade temperaturen i huvudhöjd för föraren är lägre än den som föraren ställt in på ACC-enhetens temperaturvred och yttertemperaturen understiger
    ca 6 grader så kommer luftfördelningen att vara beroende av kylvätsketemperaturen tills läge defrost/golv intagits.

    Fläktström
    Så länge de beräknade temperaturerna i huvudhöjd för framsätespassageraren och föraren är lägre än de inställda så kommer fläktströmmen vara beroende
    av kyltvätsketemperaturen och och yttertemperaturen."

    Sedan finns det lite bilder till detta.
    Men som det är nu med ca +1 till +3 grader finns det ingen risk för is. Imma beror lite på.
    Men därför borde ju ACC prioritera kupétemperaturen över att köra defrost.
    Men ja kanske är så med en äldre ACC konstruktion. För mig NG9-3 gick att justera ganska mycket mer i Tech2an.

  4. #4
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Kollade i wisonline: Funktionen verkar vara att systemet strävar efter att lufttemperaturen efter värmepaketet ska vara så hög som möjligt. Beroende på temperaturen hos uteluften och kylvätskan sätts fläkthastigheten så att detta uppnås. Skulle man blåsa på för fullt innan kylvätskan blivit varm kommer man att köra in kalluft i kupén. När allting blivit varmare behövs förmodligen inte fullt blås för att hålla den temp man valt, så därför går inte fläkten fortare.

    Vad gäller luftfördelningen prioriteras i början vindrutan och sedan värmen i kupén. När luften blivit varmare utjämnas den fördelningen. Min erfarenhet är att allting sakta smyger igång och ökar allt eftersom motorn och kylvätskan blir varmare. Riktigt fullt blås vid uppvärmning vet jag inte om jag upplevt – däremot sker det på sommaren när det är riktigt varmt i kupén då kraftig nedkylning krävs.
    Senast redigerat av Borealis den 2023-11-22 klockan 22:57. Anledning: Edit: pucktvåa...
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    NG9-3 08- med liknande panel som 9-5 upplever jag fungerar som så att när temp.mätaren ställer sig vid kl 8 ungefär så går fläkten upp på ett högre varv för att få upp värmen i kupén.
    De gäller dock inte dieselmodellerna.

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Kan ni få upp max fart om ni kör i manuellt läge? Det är vanligt styrdon till fläktmotorn pajar och då blir det dålig fart på fläkten. Jag har fått byta/skicka på reparation på några bilar.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Jag får upp full fart manuellt ja.

    Vart har du skickat dem på reparation? Vet du vad som byts ut?

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Jag skickade till en kille i Skåne som jag kom i kontakt med via Saab grupperna på Facebook

    Vill du ha namnet så skicka PM.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Körde en 9-5 06a idag och den fläkten gick upp i varv när klockan ställde sig på 8.
    Det gör inte min.

    Då jag provat byta ACC panel och kalibrera så finns det väl bara motstånd kvar att byta...
    Inga felkoder och hittar ingen märkligt när jag tittar med Tech2an.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Fast går den upp i fullvarv om du skruvar på fläkthastigheten?
    Jag tänker, om den inte vill gå upp i varv så kan det bero på att den inte tror att luften som kommer in i kupén är tillräckligt varm. Har du en TECH2 och kan kolla vad luftgivarna säger?

  11. #11
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Ja den går på fullvarv om jag ställer fläkten på max. Tycker den varvar upp när jag ställer manuellt. Men inte i auto läget.
    Jag kan faktiskt ta tech2an på 06an och sen min får vi se. Lägger upp bilder här sen.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Går det att justera hastigheten med fläktvredet så är ju inte motståndet kasst.

  13. #13
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Min tanke var om en resistor på det tänkta varvtalet den ska gå på vid halvvarm motor är trasig vilket gör att fläkten inte erhåller rätt varvtal.
    Nu vet jag inte om jag har rätt på det för finns inte mycket information att tillgå i WIS gällande fläktmotståndet som där benämns som reglerdon.
    Annars skulle det kanske gått att kunna mäta sig fram.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    12120
    Ja det är en halvledarbaserad regulator, inte motstånd som var vanligt förr.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Annars skulle det kanske gått att kunna mäta sig fram
    Kanskje noen tips i miohs undersøkelser av reguleringsenheten: http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%A4kt-OG9-5?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Tack!
    Beställde lite eletronikdetaljer där så blir det byta i ett annat motstånd/reglerdon och sedan prova.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Hur mycket fläkt som begärs går väl att läsa med Tech2? Då ser du om den vill ha fullt blås eller något annat. Vill den inte ha det så kan det ju vara ett luftblandningsspjäll eller någon tempsensor för blandluft som krånglar. Går ju också att läsa.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Japp stämmer och allting ser faktiskt bra ut. Även om man jämför med 06an.

    06:








    Min 07:






  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Problemet fortsätter.
    Nu blåser det betydligt svalare luft på förarsidan än på passagerarsidan. Passagerarsidan är varm. Och förarsidan är sval. Ingen temp. mätt.
    Vad är det problem med då? Såhär säger Tech2:





    Antar dessa värden är begärda och inte aktuella?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Jag skulle ju gissa på att det är något mekaniskt problem med temperaturspjället för vänstersidan här, annars borde du inte ha någon skillnad i temperaurerna mellan vänster och höger om du inte ställt dem annorlunda (jag antar att du ställ båda sidorna lika).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Varvar inte mer än 5500 r/min OG9-5
    Av albini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •