Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Intermittent startproblem OG9-3

  1. #1
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -

    Intermittent startproblem OG9-3

    Köpte mig en 9-3 OG av sista årsmodellen med 150hk-motorn, såld med felet att den stannar ibland när den blir varm. Körde hem igår några mil utan problem, läste ut en gammal felkod (tror det var P1691 Turbo Pressure Control Solenoid Circuit Malfunction) och rensade felet, bytte vacuumslangarna från lilla turbotrycksventilen till avlastningsventil/dumpen och de två andra då de var helt mjuka och platta. Men det hjälpte tydligen inte för efter en varmkörning idag så ville den inte starta. Förra ägaren ska ha kastat pengar på den iform av ny tändkassett, stift och vevaxelgivare utan att det har hjälpt.

    Nu till frågan, nu när den inte ville starta så surrade inte bränslepumpen vilket den gjort innan när man vrider nyckeln ett steg innan start. Brukar det vara så när de vägrar starta att bränslepumpen slås bort? Försökte spruta startgas (jag var själv så lite meckigt) och tyckte att jag fick den att hosta till på starten, så skulle det kunna vara pumpen som är boven? Varför skulle den lägga av "intermitent" när bilen blir varm?
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Kolla så at det inte sitter dubbla o-ringar till vevaxelgivaren?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Original vevaxelgivare?

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  4. #4
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Han hade betalat 1300 sa han, så gissar "original". Får kolla det där med dubbla o-ringar.

    Men stänger pumpen av om vevaxelgivaren ger fel? Tycker ändå pumpen borde låta som innan när man slår till tändningen?
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Vevaxelgivaren gör just det: stänger av pumpen om inte motorn går. Vid en olycka vill du inte att den ska fortsätta pumpa bränsle så att säga. Bland annat, såklart.

  6. #6
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Ok, tack. Då är det ju logiskt att pumpen inte låter nu när vevaxelgivaren antagligen ger "fel". (Dock har den stått över 24h och svalnat med vill fortfarande inte starta).

    Jag petade med testlampa på säkring 32 och 38 och de visade ingen ström, så ska det väl vara då? Finns det någonstans jag kan testa "tvångsmata" pumpen med ström för att starta? Finns det relä och fler säkringar som har med bränslepumpen att göra?
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    När du vrider på tändningen så ska pumpen gå i ca 1 sekund. Gör den inte det kan man misstänka att den är död.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Misstänkte det, den låter inte alls.

    Däremot ligger det inte ström över säkring 32, det borde det väl göra med tändningen påslagen?
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Nej, det ligger bara spänning där när motorn snurrar (som AX3L säger) och precis vid tillslag (som Hyvens säger).

    Det är via säkring 32 som du tvångsmatar pumpen, gör det med strömmätning: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Då har jag varit på och skruvat lite på bilen idag. Vevaxelgivaren är bytt och ser helt ny ut samt har ett lite avvikande, blått kontaktstycke mot original (Delphi, är det ett ok märke?). Där var ingen dubbel o-ring, däremot var den väldigt svagt iskruvad så jag kunde lossa skruven med fingerkraft och en T30-bit. Dessutom saknas den lilla värmeskölden, är det ett stort problem? Nu har jag rengjort och monterat tillbaka Delphi-givaren, samt spänt skruven ordentligt. Inga startproblem hittills, testat varmköra, bytt olja och filter som jag ändå skulle, sen varmkört två gånger till lite längre stund.

    En annan sak jag testade var att slå på tändningen med kontaktstycket för vevaxelgivaren isär, bränslepumpen går då den lilla sekunden när man slår till nyckeln så den tycks inte påverkas av att vevaxelgivaren "saknas"? Kanske det är pumpen som är kass och slutar imellanåt, för häromdagen när jag inte kunde starta så uteblev surret. Den låter också lite för skramligt/väsande när den väl går tycker jag.
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Låter pumpen "dåligt"? Isåfall är det väl bara att byta. De brukar lägga av nånstans mellan 15000-25000mil.

    Delphi anses väl som en duglig tillverkare, så det är nog inget att oroa sig för. Bra att du skruvade fast den ordentligt. Att det är annan färg på kontakthusen beror på att det de gamla "saab" kontakthusen är slut.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Den har gått lite över 17000 så nog dags då. Mest skum på att när bränslepumpen inte lät vid tändingstillslag, så var där ingen ström på säkring 32. Känns som att där borde vara ström över den även om pumpen bråkar? Nått relä eller liknande som slår ifrån istället eftersom det hände vid varmkörning?

    Att där inte sitter lilla värmeskölden över vevaxelgivaren, är det ett jätteproblem? Får hitta en på skroten annars...
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att vid 17000 mil så bör inte pumpen normalt inte vara utsliten (även om det händer), de flesta håller 25-30k mil (men du vill byta innan det inträffar).

    Om motorn står still så har du ingen spänning på säkring 32, utöver under den korta tillslagspulsen. Det är sällan problem med strömmatningen där (så länge vevaxelgivaren ger pulser).

    Prova att göra strömmätningen jag länkade till ovan, och se vad du får för ström. Vissa fel kan upptäckas direkt den vägen.

    När du inte får något klick som du förväntar dig, prova då att göra strömmätningen enligt ovan. Får du ingen ström då (och har mätt precis likadant tidigare när den snurrat så du vet att du mäter rätt) sitter felet mest sannolikt i pumpen - en pump på väg ut kan under vissa omständigheter ha problem som gör att den inte startar om rotorn står i "fel" position, men går när den väl startat.

    Det är dock ovanligt att pumpen stannar under drift, och sedan startar vid omstart, har aldrig sett det - men i teorin är det högst möjligt.

    Men eftersom du har fallet med att den inte startar, när det inträffar, utnyttja det för att mäta strömmen direkt när det inträffar (enligt ovan med tändningen avslagen och mellan säkring 32 och elbakrutesäkringen) - då få du svaret om det är pumpen som gör att den inte startar och slipper gissa.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Jonte_Malmö Visa inlägg
    Då har jag varit på och skruvat lite på bilen idag. Vevaxelgivaren är bytt och ser helt ny ut samt har ett lite avvikande, blått kontaktstycke mot original (Delphi, är det ett ok märke?).
    Min boschgivare på svarten hade blått kontaktstycke

    delphi är väl typ mitt mellan noname och original.

    Där var ingen dubbel o-ring, däremot var den väldigt svagt iskruvad så jag kunde lossa skruven med fingerkraft och en T30-bit. Dessutom saknas den lilla värmeskölden, är det ett stort problem? Nu har jag rengjort och monterat tillbaka Delphi-givaren, samt spänt skruven ordentligt. Inga startproblem hittills, testat varmköra, bytt olja och filter som jag ändå skulle, sen varmkört två gånger till lite längre stund.
    Jag vet inte hur mycket problem det kan orsaka, men jag har full förståelse för att nån skippat skölden vid byte, den krånglar till monteringen extremt mycket, jag övervägde att skippa min sköld också efter att ha legat under bilen och svurit i somras, men löste det sen genom att använda en modifierad skruv istället.

    Om den lösa skruven gjorde att givaren inte var intryckt helt kan det säkert ha orsakat sina problem, jag misstänker att det räcker med nån millimeter för att det ska trassla.

    En annan sak jag testade var att slå på tändningen med kontaktstycket för vevaxelgivaren isär, bränslepumpen går då den lilla sekunden när man slår till nyckeln så den tycks inte påverkas av att vevaxelgivaren "saknas"? Kanske det är pumpen som är kass och slutar imellanåt, för häromdagen när jag inte kunde starta så uteblev surret. Den låter också lite för skramligt/väsande när den väl går tycker jag.
    Just den där "prime" pumpningen behöver ingen vevaxelgivare, däremot krävs signal från den för att bilen ska fortsätta pumpa bränsle. ..Och det är av säkerhetsskäl som andra redan skrivit.

    Jag har varit med om ett skumt haveri av en pump, där den drog säkringen vid slumpvisa tillfällen, sen funkade den med ny säkring ett tag och ja.. problemet upphörde efter pumpbyte. ..Så pumparna kan helt klart "halvpaja", även om det kasnke inte är så vanligt.

    Men gör som andra har sagt och mät, det är enkelt och ger värdefull information, har du ingen multimeter kostar dom inte alls mycket och är bra att ha <tm>

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Intermittent startproblem OG9-5 BioPower
    Av chris84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2023-11-20, 10:02
  2. [LÖST] Intermittent startproblem OG9-5
    Av NyaÄgaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2022-08-07, 14:09
  3. Intermittent lås/upplås och startproblem NG9-3
    Av Xyph3r i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2020-10-07, 19:30
  4. [LÖST] Intermittent startproblem 9000 -97
    Av Leab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 20:17
  5. [LÖST] Intermittent startproblem OG9-5
    Av niekh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •