Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kylvätskeläckage NG9-3 B207

  1. #1

    Kylvätskeläckage NG9-3 B207

    Hej , jag äger en Saab 9-3 ss aero 2.0 2003 årsmodell.
    För nån vecka sedan märkte jag att det bildatsen vattenpöl (kylvätska ) under motorn på garagegolvet.
    Eftersom vattenpumpen aldrig har bytats på denna bil misstänkte jag att det var den som var problemet. Så bilen lämnades in till verkstad och de bytte vattenpumpen.
    Nästa dag märkte jag igen att vattenpöl under motorn på exakt samma ställe. Jag kollade runt vattenpumpen och allt verkar vara torr runt den. Med andra ord verkar det inte komma därifrån.
    Jag har mycket svårt att se var kylvätskan kommer ifrån förutom var den hamnar på nedre delen av motor innan den droppar till marken. Jag bifogar foto för att lättare se ( om det nu är möjligt) var kylvätskan bildar spår.
    Kylvätskan syns på AC kompressor nedre del också. Det verkar som att den droppar ovanpå för att senare gå runt generator, men det finns kylvätskespår även bredvid generator. Mycket svår att förklara men det jag kan säga och är säker på att någonstans på framsidan av motor läcker det kylvätska.
    Jag har bytt T-rör (visas på bilden) och har dubbelkollat men där finns det inga spår av kylvätskan.
    Det verkar som att någonstans bakom ECM kommer den,men var?
    Någon sa till mig att kanske nån av frostpluggar har gett sig.Kan det vara rätt? Var finns de i så fall på B207 motor? Är det motorpackning?
    Bilen har gått 22000 mil.
    Kylvätskan verkar bara droppa när bilen blir varm.
    Hittar jag inte felet själv blir det att köra till Saab verkstad i Belgrad som är 250km från mig, men jag hoppas att det kanske är något lätt att jag själv kan åtgärda det.
    Jag TACKAR i förväg för all hjälp/info vad det kan vara och var jag ska leta.
    Stort tack.
    Mvh,
    Miro HBG
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg Z1.jpg (99,0 KB, 24 visningar)
    • Filtyp: jpg Z2.jpg (91,5 KB, 23 visningar)
    • Filtyp: jpg Z3.jpg (64,5 KB, 20 visningar)
    Senast redigerat av miroslav_s den 2023-11-13 klockan 15:01.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Valfri verkstad borde kunna trycksätta kylsystemet och då hitta läckaget ganska enkelt. Det finns inte så många ställen kring det hörnet på framsidan där det kan läcka, möjligen från kylvätsketempgivaren, eller röret till avluftningen som sitter intill. T-röret är ju vanligt att det går sönder annars.

    Det som du märkt ut som generator på bilderna är egentligen ac-kompressorn. Men det spelar ingen roll i sammanhanget.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Hej Hyvens, tack för att du rättade till mig angående C kompressorn (ber om ursäkt). Du nämnde T röret,men den har jag bytat nyligen och har kollat ,men där läcker det inte. Du skriver :" möjligen från kylvätsketempgivaren, eller röret till avluftningen som sitter intill". Menar du detta: ,
    Du nämner röret till avluftning. kan du snälla bara lägga upp en bild så jag vet exakt vilket rör det handlar om.
    Stort tack
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-15 klockan 22:26. Anledning: §7 Skärmdumpar från t.ex. EPC/WIS ej tillåtet pga. copyright

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Röret för avluftning ansluter precis bredvid. Följ slangen från expansionskärlet så ser du att det övergår till rör i andra hörnet av ventilkåpan. Sedan går det ett rör parallellt med fuel rail till en banjoskruv nära tempgivaren.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Nu kan jag inte NG9-3, men det är inte så att du har motorvärmare ? inte ovanligt att dessas packningar börjar läcka med tiden. ..Men eftersom jag inte kan bilen så vet jag inte var den är placerad i blocket.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Hej alla, hittade felet, men det var jobbigt! Jag körde bilen lite så den blev varm och hoppades att kunna hitta var kylvätskan läckte. När jag skulle köra in i garaget så såg jag att det syntes lite ånga/rök komma ut från motor. Öppnade huven direkt och visst det kom från vänstra sidan av motorn där jag nämnde tidigare. eftersom jag hade torkat så gott jag kunnat så märkte jag att det var lite blöt under slangen som går från T-röret in till motorn https://prnt.sc/eA5YT8q8ONtw , och då märkte jag att på undersidan av slangen kom en droppe https://prnt.sc/QzCFSrGNmPoB .
    När jag bytte originalröret som var av plast till denna metall t-rör så ville jag även sätta dit ny slangklämma. Felet var att jag använde en sådan klämma https://prnt.sc/TtS5IcP4zO-X . Den är inte så mjuk så att säga, utan är mer styv och följer inte runt slangen perfekt. När jag tog istället en slangklämma som används för bilar https://prnt.sc/8Tq-5Crm5KNu , alltså en mjukare varijant som följer formen på slangen perfekt så blev det bra. Det slutade droppa. Stort tack Hyvens för att du påpekade tidigare att T-röret kan vara problem och det var det.
    Mvh, Miro

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2022-02-17, 18:10
  2. [LÖST] Vatten/kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av AeroHenke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-08-17, 08:09
  3. [LÖST] Kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av Wall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 21:14
  4. [LÖST] Kylvätskeläckage 900i -88
    Av Facundo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 11:24
  5. [LÖST] Kylvätskeläckage OG9-5
    Av timmarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •