Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Åtgärda/byta instrumentbräda NG9-3

  1. #1
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688

    Åtgärda/byta instrumentbräda NG9-3

    Hej!
    Jag har en ful liten inbuktning i instrumentbrädan framför passagerarplatsen. Troligen pga att en ägare haft barnstol fram som varit vänd med rygg framåt, ser ut som att solen kanske legat på och värmt samt med tryck från stolen gjort själva bucklan.

    Har någon erfarenhet av materialet i själva brädan, funderar på om det går att trycka ut inifrån efter att ha monterat ner handskfack och airbag.

    Samt om det är någon i Stockholmsområdet som har erfarenhet av att byta hela panelen. Det finns en del bra exemplar på skroten.
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Har du kollat på Saab WIS Online?
    Där finns det beskrivet hur man byter.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Tack! Kollar in det! Testar att försöka åtgärda från insidan handskfacket, lite osäker på om det är en bra idé, men ser det först när jag ser hur airbag är placerad i förhållande till skadan.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Efter 2005 sitter det Takata krockkuddar i Saabarna. De krockkuddarna kan explodera om dom har utsatts för fukt och värme. Vad jag vet har ingen exploderat i Sverige eller länder med klimat liknande vårt men i varmare och fuktigare klimat har folk avlidit till följd av exploderande krockkuddar. Jag funderar på om din inbuktning på något sätt kan ha skadad krockkudden. Jag har ingen aning om den risken finns eller inte men det kan ju vara bra att tänka efter före du ger dig på att demontera.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Tack för det tipset TCarlsson! Kommer gå försiktigt fram, koppla ut batteri och annat enligt instruktionerna innan jag börjar pilla med den påsbomben!
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  6. #6
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Nu blev instrumentbrädsbytet äntligen av i helgen!

    Efter att ha hämtat en bräda från en 2008 TTiD Aero som skulle skrotas utanför Borås för några veckor sedan så tog jag mig tiden i fredags.

    Arbetet tog ca 12h, då hade jag inte bråttom och det var inte särskilt krångligt. Följde Saab WIS-online punkt för punkt.

    Att tänka på om man inte redan vet:

    - Ventilationsgallrena är förbannat känsliga, särskilt det mittersta, ta god tid på dig och förstå hur de sitter fast. Upplevde inte att WIS var bästa lösningen, försök använda skruvmejsel inifrån gallret både i överkant och underkant. Min sprack i ena hörnet med beställning av ny som följd.

    - Det är lite knöligt att få ur och i mittkonsolen, ta din tid! Den böjs lätt på mittendelen vid tändningslåset.

    - Var två när du ska ha ut och i den nya brädan, samt att det kan vara bra att vara två när rattbulten ska lossas och monteras.

    Annars var det väldigt rakt fram och kan säkert gå dubbelt så fort om man har lite tempo.

    Det finns några bilder på min profilsida om man vill se, ingen instruktion dock. Det finns även en bild på en kabel jag hittade under mittkonsolen, den var ej inkopplad, någon som vet vad det är? Något förberett eller något som har med service av något att göra?

    Nu planerar jag lite andra jobb:

    -Letar en framstol (höger eller vänster) med inredningskod B09 (svart "skinn" med beige inlägg i sidorna för att byta ut en som är sliten.

    -Byta packningen till oljesugsröret, klassiskt på TTiD tydligen, de mesta delarna där är beställt.

    -Byta ALL olja i växellådan, kommer bli Ravenol ATF T-WS.

    -Åtgärda tidsproblematiken i SATNAV för att återfå alla funktioner till Dieselvärmaren och rätt systemtid i bilen.

    - Fixa SPA

    - VÅRFINT med polering och lack fix!

    Om någon har en fråga kring att byta instrumentbrädan så skicka meddelande
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

Liknande ämnen

  1. Byta instrumentbräda -05 -> -06 OG9-5
    Av espressoblack.aero i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2023-04-27, 18:20
  2. Åtgärda buckla på sidoskärm NG9-3
    Av bulkarmin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-03-07, 16:33
  3. OG9-5 rost, var & hur åtgärda?
    Av Herr Thomas i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 14:09
  4. Åtgärda repgia sidorutor?
    Av AeroX i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 15:55
  5. Reva i lacken! Hur åtgärda?
    Av MattA i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •