Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Högtalare i framdörrar och center döda NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -

    Högtalare i framdörrar och center döda NG9-3

    Hej allihopa
    Ska försöka att komma ihåg att svara snabbt. Det är ju så att jag har en ng9-3 aero v6 med 300 prestige systemet tror jag det var? Med nav och baslåda mm. Det är så att bilen stod ute ett tag och när jag slog på stereon upptäckte jag att de främre dörrhögtalarna samt den i mitten var döda. Tog bort förarsidans klädsel och högtalaren och testade med ett 9v batteri om det slog till och det gjorde den fint, samt så ohm mätte jag högtalaren och multimetern visade 2ohm som högtalaren var märkt med. Började direkt misstänka att amp1 under förarstolen var dålig. Och mycket riktigt så var den nästan bortrostad, dock så klarade kretskortet sig ganska bra förutom ett chip där ett av benen hade ärgat bort. Lämnade den till en bekant som lyckades byta ut chippet mot ett nytt. Monterade i den igen men högtalarna i dörrarna fram funkade ej. Tog bort amp1 igen och upptäckte att en kondensator hade läckt lite. Frågan är om det är den som gör att högtalarna fram ej spelar?

  2. #2
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    105
    Medlem#
    -
    Hade samma fel på min Amp1, trasig. Rejält rostig men kretskortet såg fint ut förutom några av benen på PAL001A.

    Var på skrotens självplock och hittade en som funkar. Nu spelar dörrar (eller högtalaren v-fram var trasig men nu bytt) och center igen.

    Finns bara en större kondensator och klägget på den är nog lim.

    Fuktskadad elektronik kan vara svår att felsöka... Dyker rätt ofta upp beg för runt 500:-, kanske värt att köpa en annan.

    IMG_7103.jpeg

    Skärmavbild 2023-11-01 kl. 12.58.11.jpg

    Skärmavbild 2023-11-01 kl. 13.01.33.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GRP den 2023-11-01 klockan 14:12.
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Min såg snarlikt likadan Dan ut men det var istället chippet jämte ditt som två av benen var av på. Lämnade in det och de bytte till ett nytt chip men spelar fortfarande ej, kretskortet är annars i fint skick. Är sista utvägen att byta ut till en beg förstärkare?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Har lyckats läsa av amp1 med en Autel felsökare. Och den sätter felkod b3057-48 (modul ej tillagd). Det verkar som att bilen kan kommunicera med amp1 men att den behöver programmeras in? Giftas in typ? Bilen stod dock ute ca 1 år strömlös så vet ej om detta kan ha orsakat detta.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-02 klockan 21:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    105
    Medlem#
    -
    Amp1 ska inte behöva giftas in. Före jag köpte min bil stod den avställd och förmodligen utan ström i 3 år.
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Okej så den behöver ej giftas in. Men kan den behöva programmeras om?

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Om AMP1 B3057 48 står det i WIS, under Diagnoshjälp: "Styrdonet har ej blivit tillagt" (slik du nevner), "Se "Åtgärder efter montering av styrdon" og "Se meny "Alla - Lägg till \ Ta bort".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Update: Lämnade bilen till en erfaren Saab meck som hade tillgång till tech 2 och erbjöd sig att programmera amp1, visade sig dock att den har blivit utbytt tidigare eftersom reservdelsnumret som bilen hade lagrad ej stämde överens med den som jag hade renoverat. Även efter programmeringen så ville ej dörrhögtalarna samt den i mitten fungera. Kom fram till slutsatsen att amp1 måste ha ett internt fel i någon av komponenterna som ej gick att se med blotta ögat, och att byta alla komponenter tills den fungerar är ej värt, kommer dock att införskaffa en bättre begagnad och sedan programmera in den i bilen så att allt fungerar som det ska.

  9. #9
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    105
    Medlem#
    -
    Fast du behöver inte programmera in den i bilen om du byter, förmodligen har den fler fel än det din kompis lagade.

    Den jag köpte på skroten fungerade direkt.
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Det bästa hade nog varit om jag köpte en beg på skroten direkt, aja nu är en beställd iaf. Dock så såg jag att orio tidigare ville ha in amp1or som var trasiga för att sedan renovera och sälja dem, frågan är ju dock vad de bytte ut för att få dem att fungera igen???

Liknande ämnen

  1. SID, bakrutetorkare och högtalare döda!
    Av Liten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 19:42
  2. Eftermontera högtalare framdörrar OG9-5
    Av Ante_K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 22:00
  3. högtalare 9-5 koppla bort center?
    Av mathias.w i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 09:20
  4. Eftermontera högtalare i framdörrar OG9-3 AS2->AS3
    Av Alex9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 15:46
  5. Byta högtalare framdörrar NG900
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 01:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •