Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Öppet luftfilter OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    15084

    Öppet luftfilter OG9-3

    Halloj saab folket, ni som kör saab 9-3 og 98-99 t5 hur har ni gjort när ni kör med öppet filter med värmeskölden ? Finns ju färdiga att köpa men tycker de inte är värt o köpa en plåt för 1200, så tips o ideer önskas eller bilder på hur ni gjort ?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Hur vi har gjort? Det skall jag berätta: kastat det öppna filtret åt h-e för det förstör mycket mer än det ger.
    Det finns inga som helst fördelar, insugstempen blir högre och på T5 är det så dåligt som det kan bli eftersom T5 inte kan kompensera för det.
    Spelar ingen roll om du skaffar en plåt eller inte, filtret gör att motorn suger i sig en massa varm luft från motorrummet och plåten kan ibland göra det ännu sämre eftersom den inte isolerar utan leder värmen mot filtret istället.
    Jag hade öppet filter i min första og9-3 men när jag skaffade OBD2-grunkor och såg hur hög insugstempen var så plockade jag genast bort det.
    Det finns inga problem med att original luftbox skulle vara ett problem förrän du kommer upp _rejält_ i effekt, inte ens original pappersfilter är en begränsning de första 300 hästarna (eller mer).

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Tråden låses med hänvisning till
    §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.
    Samt några visdomsord
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost Visa inlägg
    Hej!

    Original pappersfilter + stora x-trahål i luftburken funkar ypperligt till såpass löjligt låga effekter som 280 hästar. Kommer att suga relativt kall luft och brötar fullt tillräkligt. Ett klart bättre alternativ än ett open air shit från t.ex Speedparts. Kallare och renare luft med standardprylar alltså.

    Undrar i all försiktighet hur många gånger detta måste upprepas....

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Öppet luftfilter??
    Av Akemjuk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 13:12
  2. Öppet luftfilter
    Av Woody i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 00:33
  3. Öppet luftfilter
    Av SillOega i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 12:39
  4. Öppet luftfilter
    Av Ntz i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 23:13
  5. Öppet luftfilter med t7
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •