Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Måste mjukvaran justeras för andra kammar B207

  1. #1

    Måste mjukvaran justeras för andra kammar B207

    Det är så att jag köpte en 9-3 Aero 2.0T (b207r) -03 med rasad motor.
    Jag köpte en frisk motor b207e med låga mil på skroten.
    Flyttat över precis allt från min gamla motor. Så den enda skillnaden nu är att jag saknar b207r kammarna. Behöver programmet justeras för detta? Har hört både ja och nej. När jag behöver pålitliga svar så vet jag att jag kan lita på forumet . Vill inte skada den nya motorn. Tacksam för all hjälp jag kan få

  2. #2
    Ja. Sen har även b207R andra kolvar ifall du ska trimma

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Vad är det för årsmodell på b207e motorn?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    2008 eller 2007 har jag för mig. Kommer från en biopower bil

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Ja. Sen har även b207R andra kolvar ifall du ska trimma
    Andra kolvar? Det har jag inte hört talas om. Är du säker på detta?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-25 klockan 20:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Finns två olika, B207E/B207L (ej biopower). Samt B207R/B207E/B207L (Biopower)

    Sen hur stor skillnad det är i tålighet har jag inte en aning om, ej hört att detta är något som diskuteras så kan inte tänka mig att det skiljer speciellt mycket.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Majkey88 Visa inlägg
    2008 eller 2007 har jag för mig. Kommer från en biopower bil

    - - - Uppdaterad - - -



    Andra kolvar? Det har jag inte hört talas om. Är du säker på detta?
    Ja. 03-06 aero har andra kolvar än 207E/L, aero kolvarna används även på biopower.

    Anledningen för att andra kolvar används än orginal effekt så kan man få problem med blowback med tiden. Märks oftast med att ens bil drar något ofantligt mycket bränsle från vad jag har sett




    Tänk på att din biopower motor har annat spjällhus, spridare, insug etc. Du behöver ändra mjukvaran till samma biopower mjukvara eller nyare å samt Mcp1.1.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Det mest lämpliga vore antagligen att byta kamaxlarna till B207R från gamla motorn. Då ser jag inget behov av mjukvarujustering.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Ja. 03-06 aero har andra kolvar än 207E/L, aero kolvarna används även på biopower.

    Anledningen för att andra kolvar används än orginal effekt så kan man få problem med blowback med tiden. Märks oftast med att ens bil drar något ofantligt mycket bränsle från vad jag har sett




    Tänk på att din biopower motor har annat spjällhus, spridare, insug etc. Du behöver ändra mjukvaran till samma biopower mjukvara eller nyare å samt Mcp1.1.
    Det där blev jag nyfiken på, har du någon mer info kring detta?

  9. #9
    Kring vad?

    Du kan se på EPC att det är andra kolvar

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Att det tidigare kolvarna skulle vara av sämre kvalité och orsaka högre bränsleförbrukning vid haveri. Att det ej är samma art.nr är jag medveten om.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Ja. 03-06 aero har andra kolvar än 207E/L, aero kolvarna används även på biopower.

    Anledningen för att andra kolvar används än orginal effekt så kan man få problem med blowback med tiden. Märks oftast med att ens bil drar något ofantligt mycket bränsle från vad jag har sett




    Tänk på att din biopower motor har annat spjällhus, spridare, insug etc. Du behöver ändra mjukvaran till samma biopower mjukvara eller nyare å samt Mcp1.1.
    Jag har som sagt flyttat över allt runt motorn. Spjällhus, spridare, joniseringsmodul, turbo osv. Motorn jag köpte var rensad bortsett från själva insuget. Men det skiljer väll inte? Så borde enbart va kammarna. Kammarna va dåliga på gamla motorn. Förmodligen gått utan oljetryck.
    Och nya motorn kommer från en biopower bil så bör enligt dig ha samma kolvar då?

  12. #12
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101
    Kan flika in att jag nyligen gjort en liknande operation, en Aero 03 med rasad motor som fick en B207L från 04 installerad. Den var inte helt nöjd gick ganska illa vid viss belastining/varvtal med original Aeroprogramvara.

    EDIT: Denna bilen fick dock (tyvärr) komplett B207L inklusive turbo osv, men den misstände även vid låg belastning samt tomgång innan den fick korrekt programvara för motorn

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Att det tidigare kolvarna skulle vara av sämre kvalité och orsaka högre bränsleförbrukning vid haveri. Att det ej är samma art.nr är jag medveten om.
    Nu är min hjärna lite seg efter nonstop möten hela dagen så inte riktigt med på vilken info du vill ha utöver detta ?

    B207R har andra kolvar och ringar som har snävare tolerancer, då de ökande cylinder trycket skapade blowback. Det är därför B207R samt Biopower bilarna fick andra kolvar
    Dra ett PM annars, så slipper vi prata OT här

    Citat Ursprungligen postat av Majkey88 Visa inlägg
    Jag har som sagt flyttat över allt runt motorn. Spjällhus, spridare, joniseringsmodul, turbo osv. Motorn jag köpte var rensad bortsett från själva insuget. Men det skiljer väll inte? Så borde enbart va kammarna. Kammarna va dåliga på gamla motorn. Förmodligen gått utan oljetryck.
    Och nya motorn kommer från en biopower bil så bör enligt dig ha samma kolvar då?

    Ja det är samma kolvar så de e bara köra på!

    Jag hade dock försökt hitta B207 Topp från 07->, Grenröret flödar bra mycket bättre från 07 samt Spjällhuset! Sen hade jag även kört Bosch 550cc spridre å trim från mackanized

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  14. #14
    Fick letat fram kvittot på motorn och den kommer faktiskt från en 2008. Satt insug och avgas grenrör på den men annars var den rensad. Så jag lät insuget sitta kvar och flyttade över spjällhuset. Är det bättre flöde i dom senare spjällhusen? Är i kontakt med Mackan. Har problem med misständningar. Måste lösa det först innan jag köper ett program med lite mer effekt
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-28 klockan 11:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. [LÖST] måste jag köpa andra balansaxeldrev, B2x4 med B2x5 transmissionssats
    Av Tomas9000cs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 18:18
  2. Har bytt kopplingswire, hur justeras den? NG900
    Av CaOs i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •