Mina dörrhandtag på både passagerar fram och en utav de bak har man alltid kunnat dra rätt så långt ut innan dom tar i och öppnar dörren. Nästan som en fjäder har förlorat sin spänst eller liknande, glappaktigt. Medan förar- och den andre bak handtag tar tag och öppnar dörren redan när man dragit halvvägs i handtaget. Vad beror detta på?

Nu till problemet,
Passagerar fram - igår när jag skulle öppna dörren så stod jag lite högre upp på trottoaren än vad bilen stod så blev att jag drog först upp sen ut för öppna, samtidigt känner jag hur handtaget blev alldeles helt slapp, som att något släppte.

Jag kan dra handtaget ut och in samtidigt som jag känner det finns ingen spänst i handtaget mer utan den är liksom lätt att dra ut o in, dörren öppnar sig inte heller utifrån men inga problem inifrån. All elektronik och låsmekanism fungerar.

Min bedömning är att dragstången har hoppat ur sitt läge i antingen handtaget eller i sitt clips längre ner i dörren. Som sagt så har ju handtaget varit rätt löst i minst 1år och tagit långt ut.

Frågan är dock hur kollar/löser jag detta enklast? Behöver dörren monteras ner för att få tillgång till dragstången eller det räcker jag tar av klädsel mm med dörren kvar på bilen? Något viktigt tänka på? Behöver jag ta ut handtaget för se ifall dragstången är ur där? Jag är helt novis när det kommer till dörrar och vill helt inte paja något nu sådär lagom till hösten heller. Tacksam för all hjälp och tips.

Mvh