Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Myt eller sanning?[turbokylning]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    20

    Myt eller sanning?[turbokylning]

    Ska man alltid låta bilen stå igång efter en tur så att turbon kylls av?

    Har hört både det en och det andra?
    |SaabXtreme|Mr-X|9-3 SS TwinPipe|
    http://www.garaget.org/Mr_X

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 172
    ja om man har kört lite hårdare. Fiser du i 30 så behöver man inte det.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 600
    Finns många olika åsikter om detta, har debatterats förr här på forumet. Har du hårdkört bilen och skall stanna direkt tycker jag att du definitivt skall låta den lugna ner sig på tomgång en stund, kör du däremot lugnt sista kilometrarna efter blåkörning kan du låta den gå lite kortare stund.
    Vid lugn körning brukar jag också låta maskin gå en kort stund innan man slår av.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    I samband med start av motorn bör man låta den gå lugnt på tomgång i 5-10 s. Vid avstängning efter körning så beror det helt o hållet på hur man kört. Har jag kört vanlig lugnt stadstrafik, så gäller 10 s tomgång innan avstängning, det är väl ung. den tid jag behöver för att lura ut varför jag tänker kliva ur bilen....

    Efter riktig hård körning så är rådet att köra lugnt minst några km, helst lite mer, därefter 10-30 s tomgång.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    682
    Själv sitter jag kvar (efter lugn körning) ca 30 s. Mest för att lura ut vad jag gör och framförallt har gjort i bilen. Alzheimer kan komma i ett tidigt stadium i livet...
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    I samband med start av motorn bör man låta den gå lugnt på tomgång i 5-10 s. Vid avstängning efter körning så beror det helt o hållet på hur man kört. Har jag kört vanlig lugnt stadstrafik, så gäller 10 s tomgång innan avstängning, det är väl ung. den tid jag behöver för att lura ut varför jag tänker kliva ur bilen....

    Efter riktig hård körning så är rådet att köra lugnt minst några km, helst lite mer, därefter 10-30 s tomgång.
    Det har väl en hel del att göra med om turbon har vattenkylning eller inte? Med vattenkylning är väl problemen i stort sett borta vid avstängning, det ska väl mycket till för efterkokning vid turbon? Fast det är ju klart, en glödgad turbo kan ju värma upp andra saker i motorrummet som inte trivs med värmen när luften står stilla...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    684
    Förkortar man verkligen livet så mycket om man nöjer sig med lite lugn körning sista kilometern o stänger av direkt när man kommit fram? Jag vill inte tro det iallafall. På taxibilarna (visserligen diesel) så kör man som en idiot o vrider av nyckeln knappt innan bilen stannat, o dom håller ju runt 30-40 000 mil för det. Har aldrig hört att vi fått byta en turbo än. Får väl anta att en bensinare har betydligt varmare avgaser
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    34
    Jag talar inte av personlig erfarenhet, men jag har hört av en saabturbo-kunnig bekant, att hans far hade en saab 900 T16 med endast oljekyld turbo. Fadern hade enligt utsago, en lång kurvig grusväg till sitt hus, vilket innebar att hans turbo oftast fick mjuk uppvärming och avsvalning. Den skall ha hållt 18000mil!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 023
    Med tanke på att en turbo som arbetat snurrar med ungefär 100.000 varv/min, så kanske man förstår varför man ska låta den lugna ner sig lite efter körning. När du stänger av bilen så upphör ju nästan smörjningen, och snurrar den i 100.000 varv så snurrar den ju ett tag, då utan smörjning.

    Så tror jag att det är iallfall, och går efter den principen själv. Min turbo har hållt 33000 mil och har då laddat mycket mer än den ska orginal.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Citat Ursprungligen postat av delta99
    Jag talar inte av personlig erfarenhet, men jag har hört av en saabturbo-kunnig bekant, att hans far hade en saab 900 T16 med endast oljekyld turbo. Fadern hade enligt utsago, en lång kurvig grusväg till sitt hus, vilket innebar att hans turbo oftast fick mjuk uppvärming och avsvalning. Den skall ha hållt 18000mil!
    Min 9000T-86 utan vattenkylning gick ca 32.000 mil på samma snurra, varav 15.000 var med maxladd 1,3-1,4 bar. Körde hårt jämt och tuggade varvstopp i princip vaje dag sedan jag köpte den (gått 17.000 då). Däremot inga långa stunder åt gången, värmde alltid upp den lugnt (10 s stillastående för oljetrycket, sedan lunkande tills vattentempen nått normaltemp efter att först termostaten öppnat dessutom. Stängde av den som en vanlig bil vid normal körning, lufsade några km efter hård körning. Dessutom var turbon fortfarande vid liv efter dessa mil när den plockades ur.

    Jag kommer ihåg när jag köpte bilen vid 17.000 mil att jag var lite orolig när turbon inte var bytt på den. Så jag tänkte att det kommer väl snart, men men...

    Och alltid syntetolja, men det har väl åtminstone 9 av 10 vett att använda idag!?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    851
    Är det inte så att moderna turbomotorer låter turbon spinna vidare litegrann efter att man stängt av bilen, eller är det vattenpumpen? Har läst det i nån Teknikens värld tidning, men är lite osäker, speciellt efter Boost inlägg.
    Troligtvis är jag helt ute o cyklar, men men....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 975
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Med tanke på att en turbo som arbetat snurrar med ungefär 100.000 varv/min, så kanske man förstår varför man ska låta den lugna ner sig lite efter körning. När du stänger av bilen så upphör ju nästan smörjningen, och snurrar den i 100.000 varv så snurrar den ju ett tag, då utan smörjning.
    Hur fungerar det egentligen? Snurra verkligen turbon vidare på 100000 varv även efter motorn stannat? Man tycker ju det borde bli ett ganska avsevärt motstånd när inte motorn "suger" åt sig luft längre. Samtidigt borde det ju även bli undertryck i grenröret som bromsar turbinen.
    Själv brukar jag köra 30 km/h sista biten fram till mitt garage. Bra för både turbo och lekande barn...
    Fredrik J

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    548
    Det jag har hört av en rallyförare av en escort cosworth e att man bör alltid låta bilen stå på tomgång efter att man kört . Det stod även i min instruktionsbok som jag hade till min cossie att man måste låta den "vila" lite innan man slår av den. Men det finns ju turboräddare man kan köpa oxå som tillåter att man slår av bilen på en gång men det e väl å rekomendera att låta turbon vila lite för så lång tid tar d inte. Jag brukade vänta ca 1 min efter hård körning å ca 30 efter "vanlig" körning så att säga.

    Mvh Robin.

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Det jag har hört av en rallyförare av en escort cosworth e att man bör alltid låta bilen stå på tomgång efter att man kört . Det stod även i min instruktionsbok som jag hade till min cossie att man måste låta den "vila" lite innan man slår av den.
    Dels kan det va bra att låta turbovarvtalet sjunka. Men efter lite hårdkörning är det nog bra med fartvind någon lugn kilometer också.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 502
    Har jag gasat på ordentligt innan jag skall stänga av så låter jag den stå nån minut, även innan jag skall åka låter jag den bli lite varm, allt för att oljan skall komma runt.. överallt.. + att det är klart skonsammare för turbo & motor..!
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 425
    Medlem#
    9481
    på min familjs og900 gjorde vi alltid så att vi ställde bilen utanför garaget
    på tomgång gick ut låste upp porten och öppnade den, sen sakta körde in bilen och sen stängde av detta tog väl mellan 10-30 sekunde beroende på vilket humör man va på.
    men turbon känndes ändå slut efter bara 8000 mil eller inte helt slut men den va helt klart inte som ny längre. men kanske va ett dåligt ex i den bilen, vet ej.
    då va laddtrycket orörd vilket de va under hela den tiden
    och vi hade bilen sen ny.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 502
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    på min familjs og900 gjorde vi alltid så att vi ställde bilen utanför garaget
    på tomgång gick ut låste upp porten och öppnade den, sen sakta körde in bilen och sen stängde av detta tog väl mellan 10-30 sekunde beroende på vilket humör man va på.
    men turbon känndes ändå slut efter bara 8000 mil eller inte helt slut men den va helt klart inte som ny längre. men kanske va ett dåligt ex i den bilen, vet ej.
    då va laddtrycket orörd vilket de va under hela den tiden
    och vi hade bilen sen ny.
    Ja, men bara för att laddtrycket försvinner behöver juh inte betyda att turbon är slut..
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Det lär va enormt mycket effektivare att köra lugnt den sista biten istället för att tokköra fram till garaget och låta den ståll still i ett par minuter innan man stänger av.

    Vet inte hur pass avgörande oljetempen är slitagemässigt men den går i min bil inte ner ett skit om man står still ett par minuter efter hårdkörning, snarare går den upp ngt. Däremot sänks den en hel del om man kör lugnt ett par km innan man ställer bilen.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 023
    Det man kan tyda av allas inlägg är att: Antingen låta bilen stå på tomgång efter hård körning eller om man har möjlighet köra lugnt de sista biten hem. Eller så kan man köra lugnt jämt, men det faller ju på sin egen orimlighet !
    Det är lika viktigt att starta försiktigt och inte köra så turbon laddar så mycket innan motorn fått upp arbetstemperatur eller nästan iallafall. Det sistnämnda skonar inte bara turbon utan även motorn.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    497
    omjag inte missminer mig så står det i saabs instruktuionsbok me att den ska stå på tomgång efter hårdkörning..
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

Liknande ämnen

  1. Turbokylning på 9-3sc 2,0t 2006
    Av 9-3SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 21:11
  2. Turbokylning
    Av jensii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 16:33
  3. Talar min verkstad sanning?
    Av LMJSS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 21:50
  4. ang. turbokylning
    Av zon.skbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •