Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Suflettluckan går inte hela vägen ner NG900 Cab

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Suflettluckan går inte hela vägen ner NG900 Cab

    Hej!

    Jag har problem med min Saab 900ng 1998 cabriolet. Suflettluckan går inte hela vägen ner när jag fäller cabben. Allt går kanon hela vägen tills sista 2-4 centimetrarna. Då stannar luckan och felmeddelande på SID "kontrollera Suflett" kommer.

    Trycket jag till ena sidan av luckan så går den hela vägen ner och låser samt att SID meddelandet försvinner dock går det inte på höger sida. Det går att ta upp cabben igen utan problem.

    Motorn är inte krängd vilket är ett vanligt problem annars, den har dock varit lite krängd men endast ca 0,5 cm. Det är åtgärdat och det låter ingenting speciellt när jag kör den. Motorn kör cabben upp och ner utan problem. Det är endast Suflettluckan som krånglar. Upplever att den även inte går hela vägen bak vid fällning då det låter som att båge 5 (med fönster) tar i Suflettluckan någon millimeter på vägen ner i lådan.

    Vad kan vara felet tro? Är det en justering som behöver göras eller kan det vara U-knuten som sitter på armen till suflettluckan?

    Tacksam för svar! Mvh Viktor

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Om den U-knuten är liknande den på og9-3 så har den brytpinnar som slits och klarar till slut inte vrida knuten till ändläge. Kolla hur den ser ut om det kan vara liknande lösning. Vad gäller og9-3 är det viktigt att använda original pinnar

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för svar. Son jag har förstått det på olika forum så ser den knuten lite annorlunda ur på 900ng. Den ska inte ha samma pinn. Dock läst att knuten kan gå sönder även på ng900 ändå.
    Senast redigerat av Vfr den 2023-10-02 klockan 18:02.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Det är relativt vanligt även att motorn och/eller axeln som driver suflettavtäckaren vrider sig / blir deformerad.
    Ett tips är att klä av inredningen i höger bak och övervaka hur mekaniken rör sig medan man sakta och försiktigt manövrerar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-07-13, 13:35
  2. Vad ska jag ha för chip med 3" hela vägen?
    Av Johan D i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 22:45
  3. 3" hela vägen med steg 2?
    Av Eindpeng i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 00:18
  4. Orkar inte ladda hela vägen!
    Av __POOKAI__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 16:38
  5. lär man mappa om när man fixat 3" hela vägen
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •