Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Underkända avgasvärden trimmad OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Ort
    Lund
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Underkända avgasvärden trimmad OG9-3

    Hej, (skrolla till fetmarkerat om du är otålig)
    Jag kan inte få igenom min Saab 9-3 Aero från 2000 igenom besiktningen. Förra ägaren fick igenom den med nästan helt perfekta avgasvärden. Efter det monterade han av originalsystemet och satt dit ett 3"-system (detta) utan katalysator. I övrigt gjorde han inte mer (vad han och jag kommer ihåg) än att byta MAP-sensorn samt byte till rengjorda spridare.

    Bilen är trimmad i mjukvaran men vet inte på vilket sätt. Det var den även då förra ägaren besiktigade den då den fick perfekta avgasvärden.

    Jag har provat att besiktiga totalt 4 gånger:

    Efter jag köpt bilen besiktigade jag den utan katalysator så att jag skulle ha en extra månad på mig att montera en. Då fick jag dessa värdena:
    CO 1,3 [0,5]
    CO 2500 varv: 0,7 [0,3]
    HC 109 [200]
    Lambda 1,05 [0,97-1,03]
    Etanolhalt i tanken: ca 50-75% (osäker)


    Sedan monterade jag en sportkatalysator 200 cells från Mr.Tuning. Denna. Monterade katten precis framför första ljuddämparen, i början av första värmeskölden. Det var mycket mer komplicerat att montera den längre fram. Sedan besiktigade jag utan diagnossonden inkopplad med följande värden:
    CO 0,6 [0,5]
    CO 2500 varv: 0,5 [0,3]
    HC 87 [200]
    Lambda 1,03 [0,97-1,03]
    Etanolhalt i tanken: mellan 50-80% (osäker)


    Bättre värden nu men misstänkte att katalysatorn inte blev varm nog. Lindade downpipen och avgasrören innan katalysatorn med aluminiumbelagt avgasbandage samt tankade endast 15% etanol för att få upp temperaturen. Tätade även flera avgasläckor.
    CO 0,7 [0,5]
    CO 2500 varv: 0,5 [0,3]
    HC 87 [200]
    Lambda 1,02 [0,97-1,03]
    Etanolhalt i tanken: 15%


    Kopplade in diagnossonden till sist då vissa påstod att det skulle påverka ECU:n.
    CO 0,7 [0,5]
    CO 2500 varv: 0,5 [0,3]
    HC 83 [200]
    Lambda 1,02 [0,97-1,03]
    Etanolhalt i tanken: 30%

    Efter att ha värmt upp bilen väl på tomgång, varvat den något och sedan låtit temperaturerna sjunka och stabilisera sig har jag uppmätt dessa temperaturerna utvändigt med grilltermometer:
    Början på downpipen: 120 C. (järn/stål men inte säker).
    Katalysatorn precis innan honeycomben/nätet: 115 C. (obs rostfri -> lägre värmeledning än järn).
    Katalysatorn precis innan honeycomben/nätet: 127 C. (obs rostfri -> lägre värmeledning än järn).'
    Etanolhalt i tanken: 30%

    Så slutligen, är detta för låga temperaturer innan katalysatorn eller är min katalysator dålig?

    Jag vet att jag har några avgasläckor innan första lambdasonden, så bilen kanske går för rikt. Har kollat på tändstiften och de ser bra ut tror jag, men etanolen kanske gör att man inte kan läsa av som vanligt?


    IMG_1582.jpg

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är det B204 eller B205 motor i bilen?

    Fixa alla avgasläckage före första sonden.
    Varmkör den ordentligt. Mao kör som ett svin innan du besiktigar. Att mäta yttertemperaturen på katalysatorn säger i princip ingenting, men det finns risk för att avgaserna hinner svalna för mycket innan de når katalysatorn så att den inte tänder.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Ort
    Lund
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Det är en B205R motor är jag nästan säker på (Trionic 7 och 205 hk original).

    Då blir det till att fixa avgasläckorna.
    Hade jag kunnat borra ett litet hål innan katalysatorn så jag kan mäta avgastemperaturerna direkt?
    Vad bör temperaturen i så fall vara?

    Tack för svar
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 20:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    62
    Medlem#
    11828
    Jag hade problem med avgasvärden på en og 9-3, jag tror katten var på sissta versen samt att mappen var riktigt dålig gjord, jag la i orginalmapp och den gick igenom

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Ort
    Lund
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Mappen fungerade utmärkt på förra besiktningen. Det är i så fall om mappen inte fungerar med det nya 3"-avgassytemet?

    Jag har mätt lite fler temperaturer nu för att se om motorn funkar som den ska.

    Med IR-termometer har jag mätt temperaturerna på avgasgrenröret vid respektive cylinder och alla cylindrar verkar gå ungefär lika varmt.

    Sedan har jag via ett hål i avgasgrenröret uppmätt temperaturen av avgaserna vid tomgång till 560 grader.

    Efter första lambdasonden, i downpipen, uppmätte jag 342 grader på tomgång.

    Samtliga mätningar har tagits efter att temperaturen stabiliserats. Jag tänkte inte på att täta hålet i avgasgrenröret när jag gjorde den mätningen så luft kanske kan ha kommit in och påverkat luft/bränsle-mängden och där igenom temperaturerna. Dock var hålet drygt lika stort som termometern.

    Vad säger dessa mätningarna? Är dom normala eller tyder på något problem?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Ort
    Lund
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Nu har jag mätt temperaturerna precis innan katten också, genom hål i avgassystemet. Etanolhalten i bränslet var fortfarande 30%.

    Temperaturen vid 2500 varv när motorn värmts upp var 365 grader efter att temperaturen stabiliserat sig.
    Temperaturen vid tomgång var 224 grader efter att temperaturen stabiliserat sig. Denna mätning gjordes efter mätningen vid 2500 varv.

    Är dessa temperaturerna för låga?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Ort
    Lund
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Nu har jag bytt avgasgrenrörspackningarna mot topplocket och turbon samt tätat en stor läcka mellan downpipen och turbon. En pinnbult i topplocket hade gått av så läckan som uppstått där var ganska stor. Nu är pinnbulten bytt och läckorna borta. Passade även på att linda avgasgrenröret i avgasbandage.

    Efter lagningen var temperaturen innan katten 255 grader (+30) och den tände.

    Åkte och besiktigade och fick följande värden:
    CO 0,4 [0,5]
    CO 2500 varv: 0,7 [0,3]
    HC 74 [200]
    Lambda 1,01 [0,97-1,03] (Mäts på 2500 varv tydligen)
    Etanolhalt i tanken: 30%

    Varför CO 2500 har stigit förstår jag inte . Vad brukar vara fel när CO 2500 är sämre än CO på tomgång?

    Nu efter besiktningen har jag lärt mig om samt undersökt PCV systemet och konstaterat att PCV-ventilen i lilla kretsen är trasig. Hur stor betydelse för CO 2500 har den? Självklart ska den bytas men kan den vara enda boven?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Alla värden är ganska höga. Hade du kört den ordentligt varm innan? Jag tror att katalysatorn du har behöver högre avgastemperatur för att fungera bra.

    Att åtgärda backventilen kommer inte att avhjälpa det här felet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Ort
    Lund
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för ditt svar Hyvens och ursäkta mitt sena svar.

    Jag hade kört den ordentligt innan men fick stå och vänta ett tag på besiktningsstationen men hade motorn på tomgång. Även under hela undersökningen föregående avgastestet var motorn på konstant. Utifrån avgastemperatursmätningarna jag gjort tror jag katalysatortemperaturen hann återgå till sitt "jämviktsläge" under tiden det tog för besiktningskvinnan att göra kontrollen innan, trots att jag körde bilen rejält innan.

    Det jag reagerar över mest är att CO 2500 är HÖGRE nu än innan jag lagade avgasläckan.

    Tyvärr kan jag inte mecka med denna bilen på X antal månader, men när det är dags tänkte jag börja med att ladda ner dens MAP och jämföra med original. Om inget hittas där får jag nog göra en mer systematisk kontroll av hela tändnings-, vakuum- och bränsleinsprutningssystemet samt även kontrollera lambasonderna.

Liknande ämnen

  1. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •