Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp med oljeläckage topplock 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Hjälp med oljeläckage topplock 9000

    Hej!
    Någon dag efter att jag införskaffade min 9000 -98 upptäckte jag att det rann lite olja på högersidan av motorn. I samband med ett däckbyte någon dag efter det upptäckte vi att det har runnit olja runt tråget och diverse ställen.
    Någon vecka efter skickades bilen in till en verkstad för att undersöka detta.
    Mekanikern konstaterade att topplockspackningen läcker och blåser ut olja (filmklipp finns på detta).
    Mekanikern kände sig inte säker nog för att utföra detta byte då han inte har jobbat med just dessa bilar innan.

    Han sade att packningen ska bytas och att toppen ska planas. Då tittade jag runt lite och hittade en känd firma som håller på med just motorrenovering.
    De nämnde att de inte tar emot hela bilar och att jag måste komma med själva toppen.
    Killen nämnde att han inte känner till verkstäder i Göteborgsområdet som utför dessa två jobb i ett. Han nämnde även att vissa nöjer sig med att helt enkelt bara byta packningen. Jag kan inte bedöma om det behöver slipas eller bara utföras ett packningsbyte.

    Jag vill inte göra detta själv då jag varken har verktygen till det eller platsen riktigt. Jag vill ha en garanti på att detta blir korrekt utfört.

    Före detta ägaren nämnde att han bytte termostaten för en tid sedan. Har det med detta att göra?
    Då är ju frågan om motorn har gått så varm att toppen eller andra komponenter har tagit skada. Snubben måste ha rensat upp oljan innan köpetillfället för att jag såg verkligen inget där.

    Bilen ryker inte, jag har ingen majonnäs på oljestickan och kylarvattnet ser bra ut, förutom att det luktar lite avgaser. Bilen går annars väldigt bra!

    Jag behöver alltså få tag på ett ställe i Göteborgsområdet som kan dessa bilar, utföra jobbet och se om något har tagit skada. Vart ska jag vända mig?

    Tack för svar!
    Saab 9-3 Aero SC V6 -07 Ägt
    9-3 2.0T Aero SS -04 Ägt
    9000 A50 2,3t -97 Ägt
    9000 2,3T "Aero classic" -98 Nuvarande

  2. #2
    Ta bilen til AH bilservice och låt.kaj byta den

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    339
    Medlem#
    8005
    Se till att de monterar en packning av märket "Elring", jag hade monterat en piratpackning från en av de större leverantörerna av Saab-delar och den läckte olja precis som du beskriver. Jag skrev om det i projekttråden för min blåa 9000 Aero, länk i min signatur.

    Edit: I mitt fall var det kylvatten, men min uppfattning om packningarnas kvalitet är den samma. :-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av smedsgarden den 2023-09-29 klockan 20:36. Anledning: Edit p.g,a dåligt minne

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Personligen blev jag lärd (i forntiden) att man planar toppen efter att man mätt upp att det BEHÖVS, precis som att man borrar cylindrar efter att man mätt upp att det behövs, INTE annars.

    Men man hör ofta att "ska du byta topplockspackning MÅSTE du plana toppen", nej det måste man inte, är toppen plan så kan man låta den vara.

    I ditt fall verkar den inte gått varm och den dricker inte kylvatten, alltså är toppen troligen plan.

    En seriös verkstad kan mäta upp toppen åt dej, det är iofs inte så svårt att göra själv men man har sällan tillgång till planbord hemma.

    ..Eller så byter du bara packningen själv och hoppas på det bästa.. alt låter en verkstad göra det.. Eller en mekkunnig kompis.

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, du skulle ju kunna börja med att efterdra toppen, nu tror jag inte att 9k brukar ha problem med lossade topplocksbultar, men det är nästan gratis att göra.. (du bör köpa en ny ventilkåpspackning, förslagsvis en elring)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Det är egentligen inget komplicerat arbete men det tar sin tid (och kostar därefter). Stemeck (saabverkstad.se/saab-service/) i Uddevalla har bra referenser. Ett alternativ till att plana toppen (om det nu ens är nödvändigt) är att köpa en fabriksny (eller att sälja bilen). Hör med verkstaden om du kan ta med dig egna delar (och precis som GB skriver är det ENDAST märkesdelar (mestadels Elring) som skall köpas - oavsett vad verkstaden säger). Efterdra topplocksbultarna efter 25 år på ett aldrig bytt topplock kommer troligtvis ej att fungera.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Ta bilen til AH bilservice och låt.kaj byta den
    Tack för tipset! Såg att de är i stort sett experter på dessa kärror. Jag lär höra av mig till honom då jag har lite andra saker jag skulle vilja reda ut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för tipset! Priset är inte mycket högre så det är lika bra att slå till på en sådan. Jag tar upp det med verkstaden.
    Schysst projekt för övrigt. Skulle varit glad om jag bara hade 1/5 av din kunskap när det gäller bilbygge!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden Visa inlägg
    Se till att de monterar en packning av märket "Elring", jag hade monterat en piratpackning från en av de större leverantörerna av Saab-delar och den läckte olja precis som du beskriver. Jag skrev om det i projekttråden för min blåa 9000 Aero, länk i min signatur.

    Edit: I mitt fall var det kylvatten, men min uppfattning om packningarnas kvalitet är den samma. :-)
    Tack för tipset! Priset är inte mycket högre så det är lika bra att slå till på en sådan. Jag tar upp det med verkstaden.
    Schysst projekt för övrigt. Skulle varit glad om jag bara hade 1/5 av din kunskap när det gäller bilbygge!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Personligen blev jag lärd (i forntiden) att man planar toppen efter att man mätt upp att det BEHÖVS, precis som att man borrar cylindrar efter att man mätt upp att det behövs, INTE annars.

    Men man hör ofta att "ska du byta topplockspackning MÅSTE du plana toppen", nej det måste man inte, är toppen plan så kan man låta den vara.

    I ditt fall verkar den inte gått varm och den dricker inte kylvatten, alltså är toppen troligen plan.

    En seriös verkstad kan mäta upp toppen åt dej, det är iofs inte så svårt att göra själv men man har sällan tillgång till planbord hemma.

    ..Eller så byter du bara packningen själv och hoppas på det bästa.. alt låter en verkstad göra det.. Eller en mekkunnig kompis.

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, du skulle ju kunna börja med att efterdra toppen, nu tror jag inte att 9k brukar ha problem med lossade topplocksbultar, men det är nästan gratis att göra.. (du bör köpa en ny ventilkåpspackning, förslagsvis en elring)
    Jag har inte heller hört att man just måste plana toppen efter bytet egentligen. Hade en liten konversation med förre ägaren igår. Han bytte termostaten av anledningen att tempmätaren ligger vid "20 i" och ville vara säker på att den faktiskt visar rätt. Nu vet jag att dessa bilar kan visa lite galet.
    Han kunde inte heller garantera att den inte har gått varmt hos förra ägaren. Det har varit fuktigt vid ventilkåpan sedan han köpte den för några år sedan. Vet inte riktigt vad jag ska tror faktiskt.

    Därför känner jag, precis som du skriver, att någon med kunskap får bedöma vilka åtgärder måste tas till. Jag tar den till en verkstad så att jag får papper på allt!
    Jag får ta upp tipset om Elring.

    Tack!

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Det är egentligen inget komplicerat arbete men det tar sin tid (och kostar därefter). Stemeck (saabverkstad.se/saab-service/) i Uddevalla har bra referenser. Ett alternativ till att plana toppen (om det nu ens är nödvändigt) är att köpa en fabriksny (eller att sälja bilen). Hör med verkstaden om du kan ta med dig egna delar (och precis som GB skriver är det ENDAST märkesdelar (mestadels Elring) som skall köpas - oavsett vad verkstaden säger). Efterdra topplocksbultarna efter 25 år på ett aldrig bytt topplock kommer troligtvis ej att fungera.
    Bilen ska inte säljas då jag precis köpte den. Har liksom kört 4 gånger med den varav 2ggr till verkstad! Den ska stanna kvar en tid Jag hör av mig till verkstaden på måndag!
    Jag tittade för skojs skull igår på vart man kan köpa nya toppar och liknande motordelar och hittade faktiskt inget. Vart ska man leta om man är ute efter sådant?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 15:25.
    Saab 9-3 Aero SC V6 -07 Ägt
    9-3 2.0T Aero SS -04 Ägt
    9000 A50 2,3t -97 Ägt
    9000 2,3T "Aero classic" -98 Nuvarande

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    377
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En seriös verkstad kan mäta upp toppen åt dej, det är iofs inte så svårt att göra själv men man har sällan tillgång till planbord hemma.
    Jag har både fräs och planbord hemma, vad är det för typiska toleranser som gäller för ett topplock?

    Planbord är annars jäkligt trevliga, problemet är att dom är alltid för små. Undrar om nån har provat skava ett toplock nån gång...
    Saab 900 T16 -1990

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hej! Nu är problemet löst. Det verkade räcka att byta ut bultarna till toppen och dra åt det ordentligt. Tack för tipsen!

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero SC V6 -07 Ägt
    9-3 2.0T Aero SS -04 Ägt
    9000 A50 2,3t -97 Ägt
    9000 2,3T "Aero classic" -98 Nuvarande

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Jag har både fräs och planbord hemma, vad är det för typiska toleranser som gäller för ett topplock?
    Senaste jag gjorde det där var i plugget 1991 Jag vill minnas att vi följde instruktioner och mått från vekstadshandboken och stod och mätte med bladmått.


    Planbord är annars jäkligt trevliga, problemet är att dom är alltid för små. Undrar om nån har provat skava ett toplock nån gång...
    Det är ju samma sak med fräsar och svarvar, alltid för små
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Hjälp oljeläckage Saab 9-3 -99
    Av kevinlm96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-06, 17:02
  2. Byte av topplock, behöver lite hjälp
    Av 9000Einar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 10:11
  3. Hjälp med att tyda oljeläckage 9000 cse 2,3t *bilder finns*
    Av Magnus M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 14:57
  4. 2a på oljeläckage växelåda!!! hjälp.
    Av Turbo_Flotte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 02:19
  5. Hjälp Tack.. oljeläckage...
    Av DaddyCool i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 15:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •