Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: P0340, NG9-3 1.8i 2007

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    P0340, NG9-3 1.8i 2007

    Nån fena på dessa ? Jag har bara en äldre delphi/autocom och där får jag P0340 som felkod. Det lustiga är att den även dyker upp under transmission trots att det är en manuell. Bilen är märkligt svårstartad. Ibland. Det snurrar på nå varv och den hugger till och typ misständer och sen bara helt plötsligt så går den hur bra som helst. Inga driftsproblem när man kör men problemet är att den slår av antispinn när den koden dyker upp och raderar jag koden under "transmission" så slocknar antispinnvarningen och man kan köra omkring hur mycket som helst utan felkoder eller att antispinn avaktiveras. Men slår jag av bilen och börjar om så är det lika igen..........Har provat att byta kamaxel och vevaxelgivare till andra. Ingen skillnad. Rev loss allt och tänkte om kamremmen står fel men den var okej.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Felkoden pekar på kamlägesgivare, inte vevaxelgivare. Det finns två p0340 felkoder. Antingen P0340 04 eller P0340 08. Den verkar kunna sättas vid start och den andra under drift.

    Visst varvar den inte så mycket med felkoden satt? Typ max 3000rpm?

    Kolla kablaget. Det finns krimpar till AC tryckgivaren och nivåvakt motorolja samt kylvätsketempgivaren. Om någon av dessa stör.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Den går hur bra som helst............det är väl det som är så lustigt. Det enda avvikande är det tveksamma beteendet vid start. Men när man raderar koden när den går och alla meddelanden försvinner så kommer den inte tillbaks. Går kanon. Jag vet att kablaget var sårbart på opeln och att man fick byta kontakt till kamaxelgivaren men då gick de ju som skit och koden permanent typ.
    Sen glömde jag nämna det och det är ju att det är ingen kod som verkar påverka motorlampan trots att den ibland är permanent och nästa gång intermittent. Det är bara antispinnvarningen som kommer upp och sen symbolen för att den är avslagen. Ägaren har bara stegat bort varningen i displayen sen länge och att den är off har tydligen lyst flera besiktningar så det verkar inte vara nåt de bryr sig om heller. Är ju inga ABS fel på den och inga såna tecken heller.
    Senast redigerat av StefanM den 2023-09-28 klockan 16:22.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ingen fena, ingen som helst erfarenhet av 1,8i men jag tog en titt i WIS. Sökte på P0340, under Simtec som är motorstyrdonet i 1,8i så finns två versioner av felkoden (Tech2 bör visa den kompletta felkoden):

    P0340 04 Kamaxellägesgivare öppen krets
    Felkriterier:
    Motorn går
    Motorvarvtalsignalen har identifierats
    Kamaxelsignalen har inte identifierats

    samt
    P0340 08 Kamaxelgivare öppen krets
    Felkriterier:
    Följande felkoder är inte lagrade: P0335
    Styrenheten har inte identifierat 58 kuggimpulser mellan synkroniseringsmärkena på vevaxeldrevet
    Tiden, när en kugglucka identifieras är orimlig.

    Jag skulle nog börja med att leta efter glapp/avbrott i kablage eller kontaktdon.

    Edit: sent svar ser jag nu
    Senast redigerat av TCarlsson den 2023-09-28 klockan 16:20. Anledning: sent svar
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296
    Hej

    Kollar man på sidor som renoverar styrdon typ actronics så är det ganska vanligt på opel med den motorn att styrdonet är trasigt, och sätter då felkod P0340
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jo jag har noterat problemet på opel men då verkar det handla om att motorn verkligen går dåligt och att koden är permanent och ger motorlampa. Här tänds ju inte motorlampan i sig alls. Koden är omväxlande permanent och intermittent när man läser den och det är bara antisladd som verkar påverkas. Den stängs av av datorn och varning kommer upp.
    Och sen varför bara vid start? Tar jag bort koden så går den hur bra som helst och ingen kod återkommer så länge jag har den igång.
    Nu har jag inget att läsa nån signal ordentligt med så det lutar väl åt att ägaren får fortsätta trycka bort varningen och leva med det så länge inte SBP har nån åsikt. Till saken hör ju att ägaren nyligen fått cim bytt och allt det fungerar men de hade heller inte kommit nånstans med detta. Skulle väl dels bli dyrt om de skulle fortsätta felsöka.

Liknande ämnen

  1. Felkod P0340 OG9-5 Biopower
    Av miroslav_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-04-30, 23:19
  2. [LÖST] Felkod P0340 NG9-3 B207
    Av LGB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-25, 23:13
  3. [LÖST] P0340, P1312 och P1334 OG9-5
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •