Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Speedparts repsats för bromsok?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -

    Speedparts repsats för bromsok?

    Körde in till stan i morse, svängde av motorvägen och efter några hundra meter vid ett rödljus tyckte jag det började lukta lite bränt då jag stod stilla, gummi kanske. Oklart om det är min bil eller ej men då jag parkerar kollar jag alla hjul. Höger framhjul är märkbart varmare än alla andra. Lite gummilukt kommer det också.

    Påminner om den gången bromsen låg an på Mazdan. Fast det var mycket värre den gången. Men tror bromsen ligger på litet. Bromsen känns inte svampig vad jag märkt.

    Kärvande kolv kanske? Jag körde bilen 5 mil efter den stått och märkte inte då, så det ser ut som det kanske är intermittent problem.

    Tänker jag borde serva bromsoken där framme. Bilen ska snart ställas av ändå för vintern. Då borde jag väl behöva en reparationssats. Innehåller denna allt man kan behöva eller är det nåt mera som kan tänkas vara bra å ha på samma gång?

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...er/184073.html

    Jag tänkte plocka av bromsoken och lägga dom i elektrolysbad, sen måla med zinkfärg och bromsoksfärg. Kanske blästra...
    Saab 900 T16 -1990

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Borde räcka, passa på att byta all bromsvätska när du ändå är på g.
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Satsen innehåller ju ingen kolv ? ..har den rostat på glidytan så "måste" du köpa en ny sådan, brukar inte vara så våldsamt dyra. (kostade 98:- styck till en betydligt ovanligare bil jag har.. tyvärr var det ju 4 kolvar per ok där)

    - - - Uppdaterad - - -

    Woho, klickade vidare på speedparts.. kolvarna var ju inte gratis..

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/9000-85-98/broms/bromsmontering-reparation/kolv/1890057.html

    Var inte mycket till klubbrabatt heller.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Kolvarna verkar svåra att hitta från saabsidorna jag brukar ttta på. Skandix.de har också reparationssatser men inga kolvar.

    Hittat bara kolvarna på vanliga bildelssidor dock så de kan hittas billigare, vet inte om de är nå sämre då det förmodligen i båda fallen är nytillverkat:
    Saab 900 T16 -1990

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Speedparts repsats för bromsok?

    Kolla AUTODOC de har kolvar iaf till det senare bromssystemet med handbromsen bak (9000 system). Både fram och bak.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Har du någon uppfattning om kvalitén på kolvarna du hittar på Autodoc ?
    Erfarenheten från piratok är att kolvar och glidpinnar har usel ytbehandling jämfört med org prylar.
    Man kan ju misstänka att lösa kolvar är lika dåliga som kolvarna i kpl ok.

    Förvisso är en dålig kolv bättre än ingen kolv
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Speedpartsdelarna är väl inte org heller så jag vet inte om jag vill betala premium för dom. Förstås, jag vet ju inte, kolvarna kan vara i bra skick ännu? Måste ta av och se.
    Saab 900 T16 -1990

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Tänker jag borde serva bromsoken där framme. Bilen ska snart ställas av ändå för vintern. Då borde jag väl behöva en reparationssats. Innehåller denna allt man kan behöva eller är det nåt mera som kan tänkas vara bra å ha på samma gång?

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...er/184073.html

    Jag tänkte plocka av bromsoken och lägga dom i elektrolysbad, sen måla med zinkfärg och bromsoksfärg. Kanske blästra...
    Jo. Det är ju smart att först kolla vad som behöver bytas och sedan skaffa det. Det brukar jag rekommendera. Det kanske räcker att smörja och motionera oket lite grann.

    Men - Jag renoverade kärvande ok på en Chrysler. Repsats var dyrt i Sverige. Så jag sökte och sökte på nätet. Till slut hittade jag en sats med allt som behövdes inkl kolvar till ett väldigt bra pris. Marginellt mer än vad de vanliga satserna utan kolvar kostade. Tror det var något franskt märke. Köptes från Tyskland. Hittades som sagt via intensivt sökande på tyska sajter. Såklart skaffade jag dessa innan jag började demontera.
    Det må vara smart att bara köpa det man vet man behöver. Men å andra sidan kan man ju byta allt misstänkt när man ändå är igång.

    Kör man med elektrolys skall man inte avlägsna någon rost innan. Rosten kommer att omvandlas till metall! Även på de ställen man inte ser eller kommer åt. Så blästring är bara onödigt.

    Lite tankar
    Senast redigerat av Mr.O den 2023-09-29 klockan 02:44.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Har du någon uppfattning om kvalitén på kolvarna du hittar på Autodoc ?
    Alla Tysklands/EU-kolvar jag monterat har varit bra. Dock är det inte speciellt många.
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Erfarenheten från piratok är att kolvar och glidpinnar har usel ytbehandling jämfört med org prylar.
    Man kan ju misstänka att lösa kolvar är lika dåliga som kolvarna i kpl ok.
    Då blir ju frågan: Vilka då OK? Billig pirat, original eller uppgradering? Det kan nog vara svårt att veta.
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Förvisso är en dålig kolv bättre än ingen kolv
    Absolut! Utan kolvar ligger man förvisso risigt till.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Inköpsställe spelar nog ingen roll. Både Autofren och Frenkit är spanska delar och jag har åtminstone bra erfarenhet av Frenkits kolvar. Nu har jag inte studerat alla såklart men deras ytbehandling påminner på en del om hårdkromade hydraulkolvar. Detta då om man jämför med en del kolvar i Budweg ok som ser ut som tunt kromaterade bara.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jo. Det är ju smart att först kolla vad som behöver bytas och sedan skaffa det. Det brukar jag rekommendera. Det kanske räcker att smörja och motionera oket lite grann.

    Men - Jag renoverade kärvande ok på en Chrysler. Repsats var dyrt i Sverige. Så jag sökte och sökte på nätet. Till slut hittade jag en sats med allt som behövdes inkl kolvar till ett väldigt bra pris. Marginellt mer än vad de vanliga satserna utan kolvar kostade. Tror det var något franskt märke. Köptes från Tyskland. Hittades som sagt via intensivt sökande på tyska sajter. Såklart skaffade jag dessa innan jag började demontera.
    Det må vara smart att bara köpa det man vet man behöver. Men å andra sidan kan man ju byta allt misstänkt när man ändå är igång.

    Kör man med elektrolys skall man inte avlägsna någon rost innan. Rosten kommer att omvandlas till metall! Även på de ställen man inte ser eller kommer åt. Så blästring är bara onödigt.

    Lite tankar
    Blästring efter elektrolysen för att snygga upp ytan inför målning. Om jag orkar vill säga, blästrings utrustningen min är lite halvsöndring och funkar inte som den bör. Kan hända det blir bara stålborste.

    Elektrolys har jag nyttjat i många år för att renovera saker.

    Jag kommer sluta köra saaben snart så jag väntar på det så har jag inte bråttom med det och kan köpa efteråt.
    Saab 900 T16 -1990

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Då blir ju frågan: Vilka då OK? Billig pirat, original eller uppgradering
    Det jag i första hand tänker på är ok från Biltema och andra lågprishandlare där kromet på kolvarna släpper tämligen fort och glidpinnarna börjar rosta.
    Brukar säga att Biltemaoken är helt ok om man byter pakningar, kolv och glidpinnar på dom.

    Men återigen, ett ok av dålig kvalité är bättre än inget ok..
    Idag har man ju hamnat där att man inte alltid har möjlighet att välja kvalité. Man får ta det som finns helt enkelt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. repsats bromsok
    Av aero s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 21:29
  2. Speedparts bromsok färg
    Av Reyal i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 11:09
  3. Repsats flytande bromsok bak 9-5 03- var hittar man det?
    Av Frogfoot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 22:30
  4. Bromsok på speedparts
    Av Veneratio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 21:14
  5. Vad innehåller repsats, bromsok???
    Av Magnus84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •