Hej

Jag heter Jesper och har läst en hel del här på forumet tidigare men skulle nu behöva ställa några frågor till er med bättre vetande.
Har sedan länge en 900S -93. LTT ombyggd till fulltryck. Import från Italien, nu ca. 20.000 mil (om det är ärlig mätare).

Fick ett akut knack i motorn vid start. Det var fragment i förbränningsrummen! Spännande men egentligen inte dagens fråga.
Bytte motor till en "bra-å-ha" jag hade liggande. Då den funkade så tänkte jag se om jag kunde göra nåt av den gamla motorn.

Har inte renoverat någon så här stor maskin förr men pillade isär den i vintras.
Fick toppen planad, ventiler slipade och nya tätningar. Hemmahonade cylindrarna. Snyggade till kolvarna och bytte ringar.
Nya vevlager (ej ramlager), kamkedja och alla packningar, uppe och nere.
Monterade också extragivare för mekanisk oljetryck och temp.

Tveksam var jag då oljepumpens stora kuggkrans var felvänd vid isärtagning (stansade pricken vänd inåt). Vände den rätt vid montering.
Nya o-ringen till pumpen hade lite inklämningar.
Också osäkert hur djupt motorn främre packbox (mot torpeden) skulle tryckas in. "lika djupt som den gamla" var all info jag kunde hitta. Tryckte in den till stopp.


Tillbaks i bilen så var motorn heltyst vid uppstart och har gått fint under inköring.
Oljetryck 60 Psi vid start. Sjunker till drygt 40 vid körning och fullvarm olja men går då vid tomgång ner till 20 Psi och lite under då kylfläkten får varvet att dippa.

Problem fick jag vid lång och varm kö till en bilmarknad. Ville då inte hålla tomgången och olje trycket gick i botten.
Den fick svalna lite och körde sedan hem utan problem. Hade läckt lite kylarvatten.
Har kört lite utan ytterligare problem men ville provocera den så körde hårt på motorväg långa passager med fulltryck i turbon. Den går helfint!
Luktade då bränd olja och när jag kom hem så läckte den olja - droppade baktill. Hade gått ner under strecket på stickan. Bra oljetryck hela tiden.

Nu har jag lyckats få bort oljepumpen med motorn kvar i bilen. Packboxen hade tryckts ut och satt i svängningsdämparen.
Den stora O-ringen verkade torr.

Så till frågor:
Kan packboxen tryckts ut om jag oljat in den yttre diametern vid montering? Inte SAAB orginal. Hur djupt ska den monteras?
Eller kan vevhustrycket blivit för högt när jag hårdkörde? Pga. dålig kolvringstätning? (har inte gjort kompprov) Felmontering av vevhusventilation?
(Vacuumslangen till nippeln vid ventilkåpan har ju en backventil. Jag kan suga i slangen men vid blås så är det stopp. Korrekt?) Hur ska det funka då turbon laddar?
Kan den felvända oljepumpsringen vara ett mekanikertrick för att få lite sista liv ur en sliten pump?
Att mäta oljepumpen enligt handbok 0,03-0,08 mm kan jag inte med mitt bladmått (min. 0,10 mm). Tänkte nog byta den i alla fall när jag drar ihop detta igen.

Just det, efterdragning av topplocket. Vid 1000 mil? Bara dra igen till rätt moment? Jag tänker att om bulten nypit fast i godset så borde först lossas och sedan dras på nytt?
Lossa en i taget då? Hur brukar ni göra?

Ja, mycket att läsa men vore väldigt tacksam om någon kan ge lite go input på detta! Jesper