Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Bilen vägrade starta, men hoppade sen igång problemfritt OG9-5 B2x5

  1. #1
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120

    Bilen vägrade starta, men hoppade sen igång problemfritt OG9-5 B2x5

    Idag skulle jag handla på hemvägen, parkerade och gick in och handlade, drygt 30min tror jag, sen när jag kom ut och
    vred om nyckeln så startade inte bilen, efter några sekunder tände den till och sen var det helt dött.

    Försökte upprepade gånger nöta på starten men nej.

    öppnar huven och kollar att alla slangar osv sitter på, allt ser bra ut..

    Är väl lite färgad av förra gången en saab stannade för mej så jag tänker att det nog är soppapumpen, så jag trycker på
    scräderventilen på fuelrailen och det pytsar ut mycket lite bränsle. Aha tänker jag.. och öppnar baksätet och lyfter luckan och knackar lite på
    pumparmaturen (ja nåt ska man ju göra), försökter starta igen men nej.

    Kollar säkringen till soppapumpen, den är hel.

    Väntar lite och försöker starta igen, tänder fortfarande inte.

    då ger jag upp och ringer assistansbolaget där jag har en assistansförsäkring, vilket blir en mycket otrevlig upplevelse.. jag orkar inte dra hela historian här,
    men deras så kallade försäkring är TOTALT värdelös.. den gäller enbart till närmaste av dom anvisade verkstad, oavstet om den är öppen eller ej, och vill
    jag bärga hem som är 7km längre så kan jag inte bara betala det extra utan jag får betala HELA bärgningen, samma sak om dom kommer och frösöker hjälpa
    mej att starta bilen men misslyckas, då bärgar dom till verkstad, och tackar jag nej debiterar dom en tusenlapp för hjälpen.. idioter.
    VARNING för assistansbolaget alltså. www.assistansbolaget.se

    Nåväl, jag hade sms'at en kollega innan för att få lite sympati och han ringer då upp mej (precis när jag tänkte ringa till mitt vanliga försäkringsbolag och
    fråga vad jag får betala för en bärgning) och vi pratar lite, och jag säger "nej den är helt död, lyssna här", varvid jag vrider på nyckeln oh bilen startar
    DIREKT, hinner knappt höra startmotorn precis som det brukar vara. Detta är alltså drygt en timme sen jag parkerade bilen och ca 20-25min efter tidigare startförsök

    Whaat ?

    Jag kör snabbt hemåt och bilen går hur bra som helst, förutom i en kurva när jag känner att motorn hostar till bråkdelen av en sekund och sen går den som vanligt.

    När jag kommer hem kollar jag felkoder, det finns ingen på motorn men en på MIU, tyvärr står det "Unknown DTC" ? ..Men jag har haft den ibland innan med..

    Testar att starta bilen igen och den startar ögonblickligen.

    Stänger av och trycker på schräderventilen, och det kommer bara ut ån droppe precis som utanför ica. ..startar igen om bilen startar direkt.


    Nån som har nån ide vad som hände ?

    Min första gissning här är vevaxelgivaren, men jag känner mej så korkad att jag inte tittade på varvräknarnålen under mina startförsök
    Jag tycker det skulle kunna förklara beteendet, att den startade när givaren kallnat (hade sådana problem på min 9000CDE en gång i tiden),
    och feltändningen på vägen hem ? ..fast då kanske jag borde haft felkod ? ..har iofs för mej att när den andra aeron misstände ibland pga vevaxelgivare så hade jag inga felkoder.

    Annars bränslepumpen ? kanske ? fast..

    Mätarhuset funkade f.ö hela tiden och sa "Check OK"


    Några ideer ?

    Jag gillar inte chansbyten men funderar på att fixa en ny vevaxelgivare och byta..

    Jag HATAR intermittenta fel, så svårfelsökta. Och jag behöver verkligen bilen dagligen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Eftersom den verkar binär och inte verkar bete sig som vevaxelgivaren (original - med pirat kan lite vad som helst hända), men eftersom du inte hade något kvarstående bränsletryck skulle jag gissa på antingen bensinpumpen eller bränsletrycksregulatorn.

    Typiska symptom på bränslepump som stannat är att motorn går 1-2 sekunder för att sedan stanna - det är så länge trycket i bränsleledningen räcker. Gjorde den så skulle jag byta bränslepump, möjligen efter att kollat all inblandad el. En utsliten bränslepump kan hoppa igång igen av lite blandade orsaker.

    Båda går att avslöja med multimetern och strömmätning när du misslyckas med att starta. Är det bränslet som läcker hejdlöst vid regulatorn så bör du få du runt 4 A i strömförbrukning med en frisk bränslepump, får du 0 vet du att pumpen inte går.

    Dock kan du också få ner mot 4 A med en halvtrasig pump, med den skillnaden att bilen antagligen går ganska bra. Man kan också se en rejält dålig bensinpump (eller läckande bränsletrycksregulator) på att O2-sensorn inte går i taket vid full effekt (för att den inte orkar feta på).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Hur såg startförsöken ut? Den tände till och dog igen? Mina intermittenta startproblem på 9-5an visade sig vara ett glapp i instrumentpanelen som gjorde att "startup-check" misslyckades. Kan det vara glapp i en annan komponent som gör att bilen inte går igång?

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Undrar som AX3L hur startförsöken såg ut. Malde startmotorn på så länge du vred startnyckeln till start?

    Kanske lite långtsökt och tvärt emot tidigare svar, men det kanske är för mycket bränsle i cylindrarna efter det första misslyckade startförsöket? Vet att det ibland efter ett misslyckat startförsök kan hjälpa att först trycka gaspedalen fullt nedtryckt och sedan vrida på startnyckeln. Detta hindrar att mer bränsle tillförs cylindrarna. Efter att startmotorn nött på i 5-10 sekunder bluddrar motorn igång och gaspedalen kan släppas upp igen.

    Tråkigt med assistansen men tack för varningen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Eftersom den verkar binär och inte verkar bete sig som vevaxelgivaren (original - med pirat kan lite vad som helst hända), men eftersom du inte hade något kvarstående bränsletryck skulle jag gissa på antingen bensinpumpen eller bränsletrycksregulatorn.
    Jag vet ju inte om det är pirat elelr original, jag har aldrig bytt den själv iaf.

    Jag vet ju inte hur mycket bränsletryck det ska vara, kvar, men det kändes lite, dock startar alltid bilen direkt annars, och det var ju lika dåligt tryck nu är allt funkar.

    Typiska symptom på bränslepump som stannat är att motorn går 1-2 sekunder för att sedan stanna - det är så länge trycket i bränsleledningen räcker. Gjorde den så skulle jag byta bränslepump, möjligen efter att kollat all inblandad el. En utsliten bränslepump kan hoppa igång igen av lite blandade orsaker.
    Så gjorde den ju inte, den tände bara till vid första startförsöket, sen malde den bara på starten.

    Båda går att avslöja med multimetern och strömmätning när du misslyckas med att starta. Är det bränslet som läcker hejdlöst vid regulatorn så bör du få du runt 4 A i strömförbrukning med en frisk bränslepump, får du 0 vet du att pumpen inte går.
    Jo, jag får ta och mäta, igår var det sent och regnade och idag fick jag jobba över så det har inte hunnits med. Ska leta rätt på instruktionerna hur man mäter.

    Dock kan du också få ner mot 4 A med en halvtrasig pump, med den skillnaden att bilen antagligen går ganska bra. Man kan också se en rejält dålig bensinpump (eller läckande bränsletrycksregulator) på att O2-sensorn inte går i taket vid full effekt (för att den inte orkar feta på).
    Faktum är att jag inte tycker bilen går lika bra på fullgas som den brukar göra, och ibland ser man att turbomätaren dippar under fullgasrepor, alltså nån mm under rött.. men bara ibland.


    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Hur såg startförsöken ut? Den tände till och dog igen? Mina intermittenta startproblem på 9-5an visade sig vara ett glapp i instrumentpanelen som gjorde att "startup-check" misslyckades. Kan det vara glapp i en annan komponent som gör att bilen inte går igång?
    Första gången jag vred på nyckeln tände den till bara och jag släppte nyckeln (för den startar normalt alltid direkt), då vred jag på nyckeln igen och då gick startmotorn men den tände aldrig. ..Samma sak på alla efterföljande startförsök.

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Undrar som AX3L hur startförsöken såg ut. Malde startmotorn på så länge du vred startnyckeln till start?
    Japp, och bra fart i startmotorn med.

    Kanske lite långtsökt och tvärt emot tidigare svar, men det kanske är för mycket bränsle i cylindrarna efter det första misslyckade startförsöket? Vet att det ibland efter ett misslyckat startförsök kan hjälpa att först trycka gaspedalen fullt nedtryckt och sedan vrida på startnyckeln. Detta hindrar att mer bränsle tillförs cylindrarna. Efter att startmotorn nött på i 5-10 sekunder bluddrar motorn igång och gaspedalen kan släppas upp igen.
    Tja jag vet inte, men när bilen väl startade så startade den ju ögonblickligen och gick bra direkt.


    Ni tror alltså inte så mycket på vevaxelgivare ? hmm..

    - - - Uppdaterad - - -

    För övrigt så har jag ju en bränsletrycksmätare jag var tvungen att investera i till en annan bil, vad bör trycket ligga på ungefär ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Vevaxelgivaren (eller i alla fall dess funktion i det här avseendet) är väl till för att bilen inte ska fortsätta spruta bränsle om inte motorn går? Typ vid en olycka. Dvs om den ger fel signal kommer det helt enkelt inte bränsle till motorn. Om jag får hobbyanalysera låter det ju då rimligt: första gången tände den på resterande bränsle i ledningen. När det var slut dog den och eftersom det inte fanns något nytt tände den inte mer.

    Bränsletrycket är väl runt 3 bar? Tror det står exakt i WIS för din motor och modell.

    Batteriet i nyckeln förresten, skulle det kunna vara något? Logiken är då att den failade starten första gången när den inte fick kontakt med nyckeln. Varför den inte skulle tända till lite varje försök då vet jag iof inte. Men att prova en annan nyckel vid startproblem är ju en enkel felsökning.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Vevaxelgivaren talar väl om nolläget på motorn antar jag, det brukar vara så, även om trionic är lite speciellt.

    Nyckelbatteriet är ju bara för fjärren inte transpondern, men om det var transponderproblem elelr andra immobiliseringsproblem borde inte displayen sagt "Check OK" tycker jag, vilket den gjorde varje startförsök.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag vet ju inte hur mycket bränsletryck det ska vara, kvar, men det kändes lite, dock startar alltid bilen direkt annars, och det var ju lika dåligt tryck nu är allt funkar.
    ...
    Faktum är att jag inte tycker bilen går lika bra på fullgas som den brukar göra, och ibland ser man att turbomätaren dippar under fullgasrepor, alltså nån mm under rött.. men bara ibland.
    ...
    För övrigt så har jag ju en bränsletrycksmätare jag var tvungen att investera i till en annan bil, vad bör trycket ligga på ungefär ?
    Detta tyder på att antingen läcker det (bränsletrycksregulatorn är mest misstänkt) eller så har pumpen problem med att hålla trycket.

    Om systemet är friskt ska det spruta friskt (så man blir överraskad av trycket) även om bilen stått länge. Om du kopplar på bränsletrycksmätaren och tittar på den vid startförsök och körning kan du antagligen dra slutsatser.

    Sen skulle du kunna chans-byta med en bränsletrycksregulator från skroten, bör inte kosta mycket.

    Undvik hög belastning eftersom motorn högst sannolikt går för magert och brinner för varmt när den inte får kylning från extra bensin.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Om vädret tillåter ska jag försöka labba i morgon. Både mäta vad pumpen drar och vad bränsletrycket är, och vad det sjunker till när man stänger av.

    Det lär väl vara samma BTR i min 9-5 2,0 '99 ? isåfall kan jag ju sno den för testbyte.

    Dock har jag svårt att tro att detta skulle orsaka att bilen först inte startade alls och sen startade snällt ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 057
    Hur betedde sig instrumenten när den inte startade? Jag har stött på några bilar med dåliga tändlåskontakter, då startar dom ibland inte, men då har MIU varit svart också.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Instrumenten såg ok ut, fick "check OK" i SID också. ..korkat nog kollade jag ju inte varvräknaren dock.

    Har alltså startmotorn gått men bilen har inte tänt ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Låter exakt som när min (original) vevaxelgivare dog. Var sedan bilen var ny mig veterligt (Bosch). Råkade ut för samma beteende ett antal gånger och trodde först det var bränsleproblem, men nej, det var vevaxelgivaren. Bytte till en Bosch och den har funkat perfekt i många år nu.

    Kan tillägga att detta med bränsletryckskoll via ventilen framme i motorrummet så skulle jag inte lita alltför mycket på det. Jag läste här och använde det tipset, var ingen fjutt alls framme, i bästa fall en pensionärsstråle på max 5-7 cm. Var ändå inte det som var orsaken, utan det var som jag redan skrivit om. Dock förlängde det felsökningen eftersom jag blev vilseledd.

    Edit: Har aldrig startproblem även efter en vecka, startar inom några sekunder, så som sagt, jag hade kollat vevgivaren först. Typiskt att den vaknar efter slumpmässig tid när bilen svalnar. Alla tändstift har haft perfekt mellanbrun färg alla gånger jag kollat och avgasvärdena är helt perfekta, så bilen har inga bränsleproblem. Bytte nyligen tändstift efter 3000 mil och de kunde klarat 3000 till. 0,1 större gap men fortfarande skarpa kanter, inga avlagringar.
    Senast redigerat av MultiMan den 2023-09-23 klockan 13:23.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Multiman: Det låter ju betryggande, eller hur man ska säga, för min felsökning pekar åt liknande håll.

    För nu har jag varit ute och felsökt.

    Jag kopplade in bränsletrycksmätaren på fuelrailen, innan så tryckte jag på ventilen med mejsel, det kom typ en droppe bensin eller nåt, på med bränsletrycksmätaren och
    sen slog jag på tändningen och tittade på mätaren, den visade 2,6 bar. Jag slog av och sen på tändningen igen (för att initiera bränslepumpen igen) och hade fortfarande 2,6 bar.

    Sen gjorde jag om samma procedur på min andra svarta aero (05'a) men tyckte först med en mejsel på ventilen, det kom en formlig fontän då, trots att bilen stått ostartad en vecka.
    På med bränsletrycksmätaren och på med tändingen en gång, 2,5bar på mätaren, på och av med tändningen igen, 2,6 bar.

    Så långt allt samma.

    Nu kopplade jag matning på bränslepumpsäkringen via multimeter och mätte vad den svartas pump drog, den visade sej dra 5,41A. ..Flyttade mej till den aktuella bilen och den drog 4,96A.

    Något mindre men känns iaf som att allt fungerar.

    Båda gångerna visade mätaren på fuelrailen 2,6bar på båda bilarna.

    Testade även att starta bilarna med bränsletrycksmätaren på, då ligger nålen och svajar precis runt 2,5-2,6bar, vilket jag tolkar som att regleringen fungerar som den ska.

    Nu till skillnaden, bränsletrycksmätaren har ju en purgevalve med slang, så
    man kan släppa ut trycket kontrollerat ner i en flaska innan demontering, när jag trycker på den på den svarta aeron får jag ut ca en decliter soppa med rejält tryck,
    när jag gör det på denna bilen får jag ut kanske ett par milliliter.

    Trycker man när motorn är igång (bara testat på den aktuella bilen) så är det ett jäkla sprut förstås och motorn går fortfarande bra (vilket nog beror på att den drar så lite på tomgång så soppan räcker)

    Mycket märkligt ?

    Jag lämnade bränsletrycksmätaren inkopplad på den aktuella bilen för att se om den tappar tryck när den står still, det var 20 minuter sen nu så jag tänkte vänta en halvtimma.

    Just nu lutar jag ändå åt att problemet härstammar hos vevaxelgivaren, och det multiman skrev ovan förstärker förstås den gissningen.
    Senast redigerat av GlennB den 2023-09-23 klockan 15:54. Anledning: feltryck
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Trycket i fuelrailen efter en dryg halvtimma var fortfarande 2,6bar..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Nu har jag beställt en vevaxelgivare, det blev en Meyle, som ska vara lika bra som bosch, jag vet inte om den är det men Meyle anser jag vara ett bra märke iaf.

    Tänkte beställa samma som jag köpte till andra bilen först, men den där litauen hade slutat sälja till sverige

    Och som vanligt kan man ju inte hålla tassarna borta så jag råkade beställa annat med, multirem och kupeluftfilter till båda bilarna tex..

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Om det är vevaxelgivaren som stryper bränslet så stryper den insprutningen också, så du ska ha kvarstående bränsletryck - vilket du inte hade när den inte ville starta.

    Så jag tror fortfarande inte att vevaxelgivaren är felet. Den enda anledningen till inget tryck alls som du hade när den inte ville starta är bensinpumpen eller läckage. (Du kan i.o.f.s. ha mer än ett fel.)

    Incessant att -07:an och -05:an betedde sig annorlunda i mängd vid purge-valvet. Jag antar att du hade tryck runt 2 bar i båda fallen innan purge, i så fall, har -07:an någon fix med gummislangar? Om inte, om -05:an är en tidig har de helt annorlunda designat bränslefilter, kanske kan den nya fungera som tryckklocka? Om du hade runt 2 bar innan purge är det dock inte det som är felet.

    4,96A på pumpen är misstänkt lågt, hur långt har pumpen gått? Pumparna kan ge upp genom att det försvinner bitar på ringen som kollektorn går mot, med resultat att den inte har drivning eller ordentlig drivning hela varvet, så det kan vara det som hänt vid pumpen, och huruvida den startar beror på i vilket läge den stannar. Det man kan se detta på är om man tittar på strömmen med ett oscilloskop, då kan man se om strömmen har konstiga hack, alternativt kan man kapacitetsmäta pumpen (för grova fel så kan man se det på att O2-sensorn inte går i taket vid maxlast pga. bensinbrist - detta finns beskrivet i WIS). När denna typ av kollektorproblem inträffar sjunker medelströmmen, men inte nödvändigtvis så lågt, så 4,96A skulle kunna tyda på att detta hänt. Prova med nyladdat batteri och se vad du får. Jag skulle inte friskförklara pumpen för tillfället.

    Eftersom du nu har en flödesmätare, kan du mäta trycket vid körning på full last? Det skulle antagligen direkt avslöja om pumpen är dålig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om det är vevaxelgivaren som stryper bränslet så stryper den insprutningen också, så du ska ha kvarstående bränsletryck - vilket du inte hade när den inte ville starta.
    Fast jag har ju lika lite tryck nu, fast den går och startar snällt.

    Incessant att -07:an och -05:an betedde sig annorlunda i mängd vid purge-valvet. Jag antar att du hade tryck runt 2 bar i båda fallen innan purge, i så fall, har -07:an någon fix med gummislangar? Om inte, om -05:an är en tidig har de helt annorlunda designat bränslefilter, kanske kan den nya fungera som tryckklocka? Om du hade runt 2 bar innan purge är det dock inte det som är felet.
    Ja båda hade ca 2,5 bar innan, jag funderade också på om det hade med bränslefiltret att göra, det är mycket riktigt en tidig 05'a med gamla filtret och det är ju om inte annat MYCKET större än det nya på 07'an.

    Ingen speciallösning med gummislangar vid kopplingarna eller nåt, allt ser original ut.

    4,96A på pumpen är misstänkt lågt, hur långt har pumpen gått? Pumparna kan ge upp genom att det försvinner bitar på ringen som kollektorn går mot, med resultat att den inte har drivning eller ordentlig drivning hela varvet, så det kan vara det som hänt vid pumpen, och huruvida den startar beror på i vilket läge den stannar. Det man kan se detta på är om man tittar på strömmen med ett oscilloskop, då kan man se om strömmen har konstiga hack, alternativt kan man kapacitetsmäta pumpen (för grova fel så kan man se det på att O2-sensorn inte går i taket vid maxlast pga. bensinbrist - detta finns beskrivet i WIS). När denna typ av kollektorproblem inträffar sjunker medelströmmen, men inte nödvändigtvis så lågt, så 4,96A skulle kunna tyda på att detta hänt. Prova med nyladdat batteri och se vad du får. Jag skulle inte friskförklara pumpen för tillfället.
    Ja det är ju precis under nedre gränsen, och 05'an hade ju precis över.

    jag vet inte hur långt pumpen har gått, fick inte med några papper på byte och bilen har ju gått ca 36k, så den lär väl vara bytt minst en gång, frågan är när.

    batteriet sitter på laddning nu, ska testa att mätas i morgon med.

    Hur menar du jag skulle mäta med oscilliscope, rakt på polerna på bränslepumpen bara ?

    Eftersom du nu har en flödesmätare, kan du mäta trycket vid körning på full last? Det skulle antagligen direkt avslöja om pumpen är dålig.

    Tryckmätare menar du ?

    Men det skulle jag väl egentligen kunna, men det kräver nästan att jag är ute och kör ? Och slangen är rätt kort så det är inte så enkelt löst.

    Du menar att den orkar hålla trycket men inte flödet uppe när bilen drar som mest soppa ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Menade naturligtvis tryckmätare, ja.

    Om det var ett upptoppat batteri så ska du definitivt ha mer än 4,96A. Enda anledningen om det inte är pumpen borde vara något annan elektriskt trassel. Så vad har du för spänning över pumpen när du mäter det?

    Men om det är originalpumpen, och har den gått mest motorväg och sällan puttrat på tomgång så är det inte orealistiskt att den kan hålla 36000 mil, så låter pumpen väldigt rimligt - det händer att pumpar inte lägger av abrupt. Hur långt tillbaka vet du att den inte är bytt? Och i så fall, ser pumpen ut att vara original? I så fall skulle jag byta den och se om det hjälper, den behöver ju ändå bytas i närtid oavsett.

    Ute kör eller testbänk, ja. Du kan dock börja med att kolla på (andra) O2-sensorn med Torque när du (kortvarigt) lastar fullt.

    Du kanske också skulle kunna göra ett flödestest via purgeventilen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag tänkte ju att batteriet var laddat men insåg sedan att det ju var den andra bilens batteri som var det :/ ..men det står på laddning nu.

    Mätte inte spänningen vid pumpen men kan göra det i morgon.

    Jag har nog bara kört ett par tusen mil med bilen, och jag fick med en jäkla massa serviceppaper på den så man kan tycka att det borde legat kvitto på pumpbyte med om det var gjort. (eller så missade jag det när jag läste igenom alla)

    Tankarmaruren avr jäkligt skitig, ska kika närmare på den i morgon och se om dens er original ut, dock kan ju bara pumpen vara bytt med.

    Synd att pumparmaturerna är så dyra bara, men byter man så VET man ju att pumpen är bra iaf.. :/ ..Lite så jag tänkte med vevaxelgivaren med, även om det inte skulle vara den som dummade sej så vet jag iaf att den är ny.

    En annan anledning att plocka ur pumparmaturen är att få bort det j**a skvalpskyddet som stört mej sen jag köpte bilen. bränslemätaren kan gå melölan 0 och halvtank på en sekund.

    Nu vete sjutton var jag har min ODB2-adapter, men det borde väl gå med tech2 också, hur ska det se ut vid fullast då ? antar att den isåfall ska dippa om inte soppan räcker ?

    hur tänkte du att jag skulle göra flödestestet ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Grafen för O2-sensorn ska sitta i taket hela tiden under fullast.

    Du får väl plocka ur skvalpskyddet och titta på om pumpen verkar bytt.

    Edit: Om det är originalpumpen så är det sannolikt att du har ett jobb framför dig att lossa ringen... Jag har på senare tid upptäckt att det kan hjälpa att bända i muttern-ringen i sidled (så den blir lite oval) så att den flyttar sig lite i segment för att få den att släppa mot gummiringen under, detta när mutter-ringen sitter som berget.
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-09-24 klockan 03:11.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-05-29, 23:24
  2. [LÖST] Ryckte till på motorväg, vägrade sen starta OG9-5 B2x5
    Av Delerium i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 15:09
  3. [LÖST] Bilen vägrade starta 9000 B204
    Av Danneh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •