Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Underkänd besiktning höga avgasvärden

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Underkänd besiktning höga avgasvärden

    Gäller inte en Saab utan dotterns Suzuki Baleno -99, vill helst inte meka med den utan vill kolla om någon vet om det skulle räcka att pytsa i halva tanken med E85 eller om det finns någon annan väg att få igenom bilen.
    Jag har google och förstått att det är ganska vanligt med för höga värden på denna motor.
    Bilen har precis passerat 15.000mil, fin på alla sätt men....Skulle det gå att laga för en mindre peng så gärna men vet inte var man ska börja.

    (max värden)
    CO 2500 varv: 1,2 (0,3) CO: 1,1 (0,5)
    Lambda: 1,04 (0,97-1,03) HC: 900 (200)


    Min 9-3 2.0t -08 har just passerat 33.000 mil och går som en dröm i motorn, bara en parantes:-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Högt lambdavärde indikerar att bilen går magert. I kombination med hög CO-halt, dvs mycket oförbränt i avgaserna skulle jag säga att det finns läckage.
    Antingen vakuumläcka på insug eller avgasläcka före lambda, t.ex. sprucket grenrör.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Precis som bollman säger - högt lambda betyder för mycket syre i avgaserna och då försöker motorstyrsystemet kompensera genom att feta på blandningen, vilket i sin tur ger för höga CO & HC.

    Det talar i första hand för läckage någonstans mellan luftmassemätare och lambdasond som gör att det kommer in mer syre i systemet än vad bilen behöver/räknar med.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Dock så mäter bilprovningen lambdan i avgasrörets utblås, vilket gör att hög lambda också kan betyda läckande avgasystem.. Medans bilens lambdasond mäter mycket tidigare.

    Så man ska inte vara säker på att bilens ECU ser en hög lambda bara pga en avgasmätning.

    Helt oavsett går ju bilen mycket fett, precis som andra sagt skulle jag först ha letat trasiga slangar, vanligt fel som är enkelt och billigt att åtgärda..

    ..Sen skulle jag försökt läsa ut felkoder och se om det är nån sensor som fått spatt och lurar ECU. Kan vara tex en lambdasensor men även tempsensorer.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Misstänker spricka i grenröret

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dock så mäter bilprovningen lambdan i avgasrörets utblås, vilket gör att hög lambda också kan betyda läckande avgasystem.. Medans bilens lambdasond mäter mycket tidigare.
    Ja, men läckande avgassystem EFTER lambdasonden ger normalt högt lambdavärde (för att omgivande luft läcker in i avgaserna) men inte förhöjd CO/HC eftersom bilens motorreglering funkar som den ska.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja exakt, därför så får du högt lambda hos bilprovningen, men bilens lambdasond tycker inte det är hög lambda.

    Min poäng är att man inte ska stirra sej blind på labdan bak i avgasröret, min första gissning i detta fallet skulle snarare vara typ en tempsensor som gör att ECU fettar på.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det _kan_ iofs var en tempgivare, men kombinationen av hög CO och hög lambda antyder att det är en luftläcka. Hade det varit en SAAB hade säkert motorlampan varit tänd och koden visat att blandningen är mager, men det är helt beroende på bilmärke hur känsligt det där är.
    Att leta vakuumläckor är en enkel sak som vem som helst klarar, är det murkna slangar som är boven är det också en synnerligen billig och enkel fix så där hade jag absolut börjat.
    Som jag minns mina väldigt sparsamma erfarenheter av Japanska motorer så har de nästan obegripligt många vakuumslangar.

Liknande ämnen

  1. Underkänd besiktning av drag pga. saknat lås
    Av minmagiskasaab i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2020-11-03, 20:11
  2. Underkänd vid besiktning pga coilovers OG9-5
    Av skomars i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 01:13
  3. 2a på besiktning:För höga avgasvärden og9-3 -98
    Av Flippen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 17:30
  4. Tok Höga avgasvärden
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •